Coronapandemin
Konkursvågen väller in – ”bara början”
När kunderna uteblir och marginalerna är små behövs inte lång tid innan ekonomin kraschar och konkursen är ett faktum. Redan ett par veckor in i mars ser affärs- och kreditinformationsföretaget UC en ökning i antalet konkurser inom hotell- och restaurangnäringen.
Mellan den 1 mars och den 20 mars i år är det ungefär lika många inledda konkurser som under hela mars 2019 och UC:s Richard Damberg varnar för en konkursvåg.
– Det är fortfarande små tal men vi ser en indikation på att konkurserna ökar och vi tror att det här bara är en början, säger Richard Damberg.
Stora försäljningstapp
Han tror att det som syns i statistiken är en “coronaeffekt”. Särskilt inom restaurangnäringen finns många småföretagare med små buffertar, om ens någon.
– De bolag som går i konkurs är ofta små, har få anställda och har små marginaler. Det har gått fort med omsättningstapp på 70–80 procent och då är det jättesvårt att överleva för många av dem, säger Richard Damberg, som spår en förödande utslagning i branschen.
UC:s prognos är att antalet konkurser i hotell- och restaurangbranschen kommer att öka med 57 procent på årsbasis.
Gällande övriga branscher är det enligt UC för tidigt för att se en utveckling.
– Vi ser ingen ökning i andra branscher än, men alla talar om varsel och det kommer att bli en ökning av konkurserna även där, säger Richard Damberg.
Pressad detaljhandel
Han nämner den sedan tidigare hårt pressade detaljhandeln där det också kommer signaler om att företagen blöder.
Modekoncernen Venue Retail Group som varit i en process av företagsrekonstruktion har nu ansökt om konkurs. Polarn O. Pyret och Brothers ska genomgå företagsrekonstruktion för att de finansiella problemen blivit akuta på grund av coronakrisen.
– De som inte har muskler när de går in i coronakrisen kommer att ha det jättetufft eftersom hyresvärdarna ofta ligger stilla med hyrorna, säger Richard Damberg.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.