Kommentar: Vänta inte på en ny VD, Telia!
Problemet för Telialedningen är att omvärldens syn på teleoperatörer förändrats i allmänhet och före detta statliga telekonglomerat i synnerhet. Den växande osäkerheten kring de framtida intäktsströmmarna från mobiltelefoni, carrier och bredband gör det svårt för ett bolag som Telia att kommunicera en tydlig strategi.
Visst innehåller Telias rapport positiva besked. Då handlar det inte om att resultatet för finansnettot plötslig var bättre än väntat. Istället visar Telia en stabilitet i resultatet som flertalet av de före detta statliga telemonopolen saknar.
En rad positiva besked finns i rapporten:
1) Resultatet har återhämtats i den svenska mobilverksamheten och Telia har nu fem miljoner mobilkunder, en ökning med 1,5 miljoner hittills i år. Intäkten per abonnent i den svenska verksamheten ligger stabilt kring 300 kronor i månaden och antalet avhopp bland kunderna förblir låg. Telia räknar samtidigt med fortsatt tillväxt i grannländerna, framförallt de baltiska staterna.
2) Skanova, den svenska nätgrossisten, har i stort sett helt kompenserat fallande intäkter på den privata fasta telefonin med försäljning till externa nätkunder. Det är bra jobbat. Rörelseresultatet från fasttelefonin till privatpersoner hamnade på låga 78 miljoner kronor det senaste kvartalet, vilket betyder förlust om verksamheten belastas med kapitalkostnader. Förra året tjänade Telia Privat närmare 600 miljoner kronor under det tredje kvartalet
3) Carrierverksamheten har hittills visat sig vara en lönsam affär där Telia genom bytesaffärer med andra aktörer fått tillbaka mer än vad bolaget investerat i egen nätkapacitet.
Problemet är att de högt ställda förväntningar som aktiemarknaden haft inte bara skjuts på framtiden utan verkar mer osäkra i takt med att konkurrensen ökar. Mobilverksamheten i Danmark och Finland redovisar oroväckande höga förluster på tillsammans 700 miljoner kronor hittills i år. Finanschefen Bo Jacobsson varnar samtidigt för att förlusterna kommer att bestå ytterligare två år
De verksamheter som ska avyttras fortsätter att sluka miljardbelopp. Pengar som Telia skulle investera i nya verksamheter går därmed till att ”behålla” värden i artfrämmande delar som brasilianska Tess, kabeloperatören Com Hem och irländska Eircom.
Till det ska läggas satsningen på bredband och planerna för Telias mobila portal Speedy Tomato. 22 000 bredbandskunder med osäker intäktsmodell är inget att skriva hem om. Portalsatsningen för mobiltelefoner Speedy Tomatoes på den brittiska marknaden kan också verka både dyrt och riskfyllt.
Därmed inte sagt att Telia är ett ointressant och tråkigt bolag. Tvärt om. Telia är fullt av intressanta verksamheter och projekt. Men Telialedningen måste skynda på för att redovisa vinsterna från de nya verksamheterna. Därför skulle exempelvis en affär på mobilsidan i Finland och Danmark sitta mycket bra.
Den borde Marianne Nivert kunna genomföra redan nu. Sannolikt skulle det också bli lättare att rekrytera en VD när det redan gjorts.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.