KOMMENTAR: Strålande läge för skogsbolagen

Lågkonjunkturen närmar sig i Europa. Är det dags för en lönsamhetskris i skogsindustrin igen? Nej, sannolikt inte. Alla skogsbolag har serverat starka rapporter. Det är ett tecken på att bolagen för en gångs skull har mycket goda förutsättningar att även tjäna bra med pengar när lågkonjunkturen blir verklighet.

De svenska skogsbolagens delårsrapporter visar att de fortfarande går för högtryck. Samtliga redovisar mycket bra resultat och marginaler. Aldrig har skogsbolagen haft bättre förutsättningar att tvätta bort bilden av sig själva som odisciplinerade, investeringshungriga, spekulanter i pris- och lagerförändringar. Och aldrig har de läget varit bättre för att de genom sitt beteende inte kommer att förstärka de redan inbyggda svängningarna som finns i de flesta kapitalintensiva branscher.

Starka rapporter Jämfört med analytikernas prognoser enligt SME har analytikerna underskattat skogsbolagens möjligheter att hålla uppe sina vinstmarginaler. Rapporterna var överlag något bättre och marginalerna betydligt bättre än väntat. Däremot har analytikerna prickat in omsättningen ganska bra.

Prisfall väntar Trots att alla svenska skogsbolag avlägsnat sig allt mer från produkter med stort massainnehåll, såsom finpapper, är priset på massa fortfarande den viktigaste indikatorn för papperspriserna och skogskonjunkturen. SCA är det enda bolag som vågar sticka ut hakan. Det skriver att de förväntar sig att massapriserna faller ytterligare under det andra kvartalet.

Priset enligt det finska pix-indexet ligger på 580 dollar per ton. Dagens massatillverkare kan producera på marginalen för runt 450 dollar. Tillsammans med att producentlagren är 2 miljoner ton, väl över den historiska jämviktsnivån på 1,5 miljoner ton, talar det för fortsatta prisfall på massa när efterfrågan minskar.

Massaköparna spekulerar också i fortsatta prisfall. Köparnas lager är generellt sett små och ytterligare lagerminskningar i stor skala är därför osannolika, skriver Stora Enso. Det kan tolkas som att köparna garderar sig för prissänkningar men kan ta risken att priserna stiger. Det betyder också att kunderna kommer att börja beställa från skogsbolagen när väl efterfrågan tar fart igen.

Framtidsutsikterna – stabilt men nedåt Marknadsläget kan beskrivas med ett ord – stabilt. Såväl Assidomän, SCA som Stora Enso använder ordet i sina beskrivningar men skjuter också in brasklappar som tecken på vikande priser och volymer. SCA skriver: ”Fortsatt stabil efterfrågan på koncernens produkter trots en allt mer tydlig konjunkturavmattning. Volymtillväxten inom hygien- och wellpappområdena är dock klart svagare än under föregående år.”

Stora Enso skriver så här i sin rapport: ”I Europa är efterfrågan fortfarande tämligen stabil.” Assidomän kör vidare på samma tema. ”Inom Assidomäns produktområden är efterfrågan i huvudsak stabil.” Holmen använder ett annat språkbruk men gör ungefär samma bedömning: ”Marknadsläget för tidnings- och journalpapper är fortsatt bra men leveranstillväxten har mattats.” Goda möjligheter till hög lönsamhet även under lågkonjunkturen Det finns en hel del som talar för att skogsbolagen kommer att klara av att överbrygga den förestående konjunktursvackan och inte falla in i den djupa kris som rådde under den senaste lågkonjunkturen. Kapacitetsutbyggnaden har varit rekordlåg de senaste tre åren och bolagen har mer ägnat sig åt att köpa upp varandra och dela ut pengar till aktieägarna än att bygga nya pappersmaskiner.

Konsolideringen bäddar även för att skava bort de värsta avarterna av pris- och lagerspekulation. De asiatiska skogsbolagens skuldtyngda balansräkningar och höga kapitalkostnader har dessutom avvärjt hotet från de asiatiska papperstigrarna som fruktades konkurrera ut euroepéerna med billigt papper.

För de svenska skogsbolagen är 2001 ett gyllene tillfälle att visa att förhållandena verkligen har förändrats. Aktieplacerarna tycks inte tro det. Värderingarna är låga och pekar på kraftiga resultatras. De flesta bolag kan fås under tio gånger nästa års vinst.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander