Kommentar: Hessius missar målet

Börschefen Kerstin Hessius utspel om att hon vill ta itu med börsfusket missar målet. Den kanske viktigaste frågan, hur OM klarar den svåra balansgången mellan övervakning och vinstdrivande handel, får inget svar. Hessius är ovillig att debattera etik, hon är en dotterbolagschef i första hand.

Utspelet är hennes första mer omfattande kommentar till den senaste tidens turbulens på aktiemarknaden, bland annat till följd av en misstänkt kurskörning i Perbio Science.

En som har svarat på många frågor är övervakningschefen Anders Ackebo. Han har hela tiden vänligt men bestämt förklarat att börsen lämnar uppgifter om misstänkta kursrörelser vidare till FI och där upphör börsens uppdrag.

Anders Ackebo och hans medarbetare Mats Wilhelmsson vidhåller också att det enda rätta är att arbeta med mjuka handskar för att få finansmarknadens aktörer att följa börsreglerna. Det gav de uttryck för senast vid en temadag om insiderhandel för en vecka sedan. ”Vi vill inte uppfattas som någon som jagar misstänkta fall med blåslampa utan se till att folk gör rätt från början. Det är till oss mäklarna ska vända sig om de har frågor”, sade Wilhelmsson.

”Börsen lägger hellre energi på att ta kontakt med företagen och försöka rätta till istället för att slå till med sanktioner med en gång”, sade Ackebo.

Jaha, och varför då? Är det inte mäklarfirmornas ledningar mäklarna ska vända sig till med frågor i första hand? Och finns det ett motsatsförhållande mellan att ställa frågor till börsen och att börsen tar till sanktioner med en gång ett fel faktiskt har begåtts? Jag är medveten om att det går väldigt snabbt i handeln ibland. Inte förrän efteråt står det klart att en affär var olämplig. Men det måste i så fall bero på att reglerna är otydliga och då bör man se över dem.

Tydligare regler är också vad flera chefer för marknadsaktörer efterlyser. Kontentan är att om reglerna var tydligare skulle börsen kunna vara lite snabbare att agera och då skulle aktörerna anpassa sig till det.

Ett exempel på när börsens kommersiella syn krockar med den övervakande funktionen är den borttagna “callen”.

Call, det vill säga att man samlar ihop alla order i slutet av dagen och får ett jämviktspris, skulle lösa problemet med kurser som stiger eller faller orimligt mycket i liten sluthandel. Call infördes när börsen förlängde öppettiderna eftersom man visste att handeln skulle vara liten i slutet av dagen. Men den tog runt en kvart, och stal alltså tid från “vanlig” produktiv handel. Därför togs den bort när börsen drog ned öppettiderna igen.

Såväl bland allmänhet som på marknaden (i form av finansmannen Mats Qviberg) och i finansdepartementet (statssekreterare Sven Hegelund) är börsens övervakande roll idag ifrågasatt, ändå slåss börsen för att få behålla bevakningsuppdraget. Av kommersiella skäl, säger de själva. ”Ingen finns närmare marknaden än vi, ingen kan göra det här så bra som vi….Dessutom finns det ett kommersiellt värde i att vi sköter bevakningen, vårt förtroende avgör om kapitalet kommer till oss”, sade Wilhelmsson på insiderdagen.

Jag vill inte med detta hävda att börsen medvetet missköter sitt bevakningsuppdrag, för, som Wilhelmsson säger, det har ett kommersiellt värde för OM och Stockholmsbörsen att det uppfattas som att uppdraget sköts. Men jag vill hävda att de dubbla rollerna kräver en svår balansgång och att börsens val av mjuka handskar är avhängigt av att de har en kommersiell relation till aktörerna och inte vill skada omsättningen.

Det är trots allt svårt att hävda att överträdelserna skulle öka om man tog i med hårdhandskarna.

Till saken hör också att Kerstin Hessius sitter i högsta ledningen för OM, det gjorde inte hennes företrädare Carl-Johan Högbom. Han kommunicerade däremot börsfrågor betydligt mer frekvent och öppet i medierna, liksom tidigare Bengt Rydén, vilket var till gagn för både börsen och allmänheten.

Bengt Rydén var känd, tydlig och hade starka åsikter. Samtidigt upplevde ingen att han skyddade dem han var satt att övervaka. Kanske hade det helt enkelt med att göra att han var var börschef på den tiden då Stockholmsbörsen var fristående från OM.

Idag har börsen inget ansikte utåt och ingen röst i den etiska debatten och det är synd.

När Kerstin Hessius idag tar till orda gör hon det i form av en debattartikel och en hel del frågor lämnas därför obesvarade. De åtgärder hon räknar upp för att förbättra övervakningen innehåller inte så mycket nytt. Och hennes roll som marknadsövervakare och ledande befattningshavare i OM-koncernen berörs inte alls.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.