Kommentar: Getinge tillbaka i förvärvstagen

Det medicintekniska bolaget Getinge har fått upp förvärvshastigheten och gjorde idag sitt tredje förvärv på mindre än ett halvår. Köpglädjen kan få aktieägarna att börja drömma om förra förvärvsepoken då aktien blev en högt värderad favorit. Aktien tillhörde dagens vinnare och steg med drygt 4 procent till 119 kronor.

Getinges förvärvslusta, ett karakteristiskt drag för det medicintekniska bolaget i mitten av 90-talet, verkar ha återvänt. I och med dagens förvärv av franska ALM (operationslampor) har Getinge på fem månader förvärvat tre bolag med en sammanlagd omsättning på 2,1 miljarder.

I september köptes brittiska Parker Bath, badsystem, med en omsättning på 150 Mkr och i november tyska Maquet, världsledande tillverkare på operationsbord med en omsättning på 1,3 miljarder kronor. Och nu ALM som omsätter knappt 700 Mkr.

Aktien har varit slagpåse på börsen. Sedan 1998 har mer än halva värdet raderats. Detta trots att bolaget har visat upp såväl god lönsamhet som höga marginaler. Men aktiemarknaden har skjutit in sig på är den vikande försäljningstillväxten. Det har varit tuffa tider på den amerikanska marknaden för hjälpmedel till äldrevård.

Oro har också funnits för att Storbritannien på grund av risken för galna ko-sjukan ska införa regler mot återanvändning av operationsinstrument, något som skulle slå mot Getinges sterilisatorer.

Enligt analytikernas prognoser som SME sammanställer kommer Getinge på torsdag att visa lägre vinst 2000 än 1999. Analytikerna räknar med ett resultatet före skatt blir 580 Mkr eller knappt 10 procent lägre än i fjol.

I höst har aktien gjort come-back. Låg värdering, runt 10 gånger vinsten i år, samtidigt som störste konkurrenten inom sterilisatorer, amerikanska Steris, har gått starkt på USA-börsen är de främsta orsakerna.

För Getingeaktien är förvärven positiva nyheter och kan få placerarna att drömma sig tillbaka till mitten av 90-talet då dåvarande VDn Carl Bennet och ordföranden Rune Andersson köpte frisk inom sterilisationsområdet.

Getinge seglade upp som nummer ett eller två inom sterilisatorer och utnyttjade stordriftsfördelar genom att koncentrera produktionen till Sverige. Förvärven och åtgärderna fick ordentlig fart på omsättningen och lyfte marginalerna i de förvärvade bolagen. Aktien blev en placerarfavorit och steg kraftigt.

I dagens förvärv ligger synergierna och stordriftsfördelarna mer på marknadsföringsplanet. Kunderna är desamma för operationslampor och operationsbord. Enligt Getinge är synergierna ”betydelsefulla”. ALMs produkter ska säljas av Maquets säljorganisation.

Tillsammans bildar de affärsområdet Surgical Systems, Getinges tredje ben. Johan Malmquist, Getinges VD, har tidigare sagt att han tror på en konsolidering av branschen och att Getinge kommer att vara aktiv.

Getinge avser att finansiera förvärvet genom upplåning och nyemission.

Imorgon rapporterar Getinge sitt helårsresultat. Analytikerna enligt SME räknar med en ganska stark rapport. Getinge har historiskt presterat väl under fjärde kvartalet.

Analytikernas förväntningar enligt SME (Prognoserna är gjorda före förvärvet av ALM)

Omsättning, Mkr 2000p: 5 141 2001p: 6 830 2002p: 7 172

Resultat före skatt, Mkr 2000p: 580 2001p: 702 2002p: 782

Källa: SME/Direkt

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.