Kommentar: Desperat, Nordnet!

Man känner sig lite gammaldags när man upprörs över en sådan futtighet som att börsbolags-VD:ar numera själva anser sig vara bäst lämpade att utfärda köprekommendationer på sina aktier. Ingen annan fattar ju ändå någonting, det vet man ju. Ändå upprörs jag.

O-listenoterade nätmäklaren Nordnet, som är det nya namnet på fusionerade Nordnet och Teletrade, slår på stort idag. Bolaget annonserar över en helsida i Dagens Industri om ett lunchmöte för press och analytiker nästa vecka. I vanliga fall utannonseras sådana träffar på ett utrymme som motsvarar 1/20 av den helsida som nu köpts.

VDn Klas Danielsson förklarar det med att de vill vara säkra på att synas och att de vill vända sig till en bredare krets av privatpersoner, befintliga såväl som potentiella aktieägare.

Bolaget passar också på att utfärda en köprekommendation av sin egen aktie; ”Därför ska man köpa Nordnet-aktien idag även när handeln på börsen är låg” står det i annonsen. Klas Danielsson förnekar att det är en köprekommendation, han ska bara ”förklara vilka effekter fusionen får på kostnads- och intäktssidan”. Men hur ska man annars tolka det svenska språket; ”Därför ska man köpa Nordnet-aktien idag”?

Detta att bolaget försöker sälja sin aktie på andra sätt än genom att fokusera på verksamheten och göra ett bra resultat är något som för ett par år sedan inte förekom, på goda grunder.

Men unga okända internetbolag såg inga andra billiga marknadsföringsvägar än att på alla sätt föra sin egen talan. När de sedan blev större fortsatte de att konsekvent bryta mot den oskrivna regeln att inte försöka prata upp sin egen aktiekurs. Det skedde väl i brist på erfarenhet och omdöme såväl som talande resultat att lita till antagligen.

Dessutom har de unga bolagen på ett annat sätt än äldre varit helt beroende av en stark kursutveckling eftersom de antingen använt den egna aktien vid förvärv eller gjort upprepade nyemissioner. En låg kurs speglar dels ett svagt förtroende, dels blir utspädningen enorm om kursen är för låg och man behöver ett visst antal miljoner.

Det gäller därför att övertyga placerarna om hur förträfflig man är trots att kursen faller i kapp med resultatet.

Men annonsen i DI idag illustrerar tydligt att det finns olika sätt att se verkligheten och att man kanske inte ska låta VD ha tolkningsföreträde. Enligt annonsen har nya Nordnet en marknadsandel, räknat i antal avslut, på 7,2 procent på börsen i augusti. Det som INTE står, är att bolaget har tappat en rejäl kaka av totalmarknaden i år. I december hade Nordnet och Teletrade, som då var två bolag, tillsammans 8,6 procent. Ser man till hela perioden de första åtta månaderna i år hade de en andel på 8 procent, trenden går alltså stadigt nedåt.

Visserligen har de flesta fristående nätmäklarna tappat marknadsandelar i år, men Nordnet har tappat överlägset mest.

Man kan förstå Nordnet-ledningens desperation. En nyemission pågår just nu, med teckningskursen satt till 1,70 kronor, samtidigt som aktien ligger runt årslägsta två kronor. Det är lätt att förstå att Danielsson & co inte vill att kursen ska falla mer före sista teckningsdagen 10 oktober. Men egna köprekommendationer är inte rätt väg att gå.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Euro Accident