Kommentar: Dåliga men nyttiga Nokia-prognoser

Nokias kvartalsrapporter tas ofta emot positivt av media och aktiemarknad. Det är inte konstigt. Nokia har slagit den egna vinstprognosen vid fyra av sju rapporttillfällen sedan våren 2001. Aktiekursen har stigit fem av sju rapportdagar. Är det bara en tillfällighet?

Nokia står i en klass för sig i telekombranschen. Trots de tuffa telekomtiderna fortsätter vinstmiljarderna att trilla in. Kvartal efter kvartal. Det är imponerande och konsekvensen är föga förvånande att Nokia efter varje rapportperiod framstår som den klarast lysande stjärnan i klassen.

I Norden placerar sig Ericsson ofta i andra änden av skalan. Och visst, Ericsson går betydligt mycket sämre än Nokia. Miljarderna rullar ut istället för in. Men är det bara graden av affärsframgångar som gör att uppfattningen av de båda bolagen skiljer sig åt så mycket?

Nokias trimmade vinstmaskin backas också upp av ett minst lika trimmat informations- och PR-maskineri som har som jobb att se till att budskapet blir så positivt som möjligt. PR-avdelningen har lyckats minst lika bra som själva den operativa verksamheten.

Ett intressant verktyg i Nokias informationsarsenal är den återkommande kvartalsuppdateringen som Nokia släpper en dryg månad innan själva rapporten. Medan andra företag lämnar oväntade vinstvarningar eller ägnar sig åt att dementera olika marknadspåverkande uttalanden från den egna ledningen mellan rapporterna (en svensk konkurrent till Nokia är aktuell i sammanhanget) kommunicerar Nokia till marknaden på en i förväg bestämd dag.

Därmed parerar man flera negativa effekter om bolaget eventuellt skulle behöva skruva ner förväntningarna inför den kommande rapporten. Inte minst graden av överraskning blir betydligt mindre.

Nokia lämnar i uppdateringen information om den förväntade vinsten per aktie under kvartalet samt data om försäljningsutvecklingen. Eftersom det inte handlar om någon officiell rapport kan Nokia enbart kommentera pro forma-vinsten per aktie (som ser bättre ut än den verkliga vinsten eftersom goodwill och engångskostnader inte räknas in).

Det är givetvis en påtryckning för att analytikerna ska använda denna vinstsiffra som jämförelsetal även om den verkligen vinsten per aktie sedan också måste redovisas i rapporten.

Men det finns fler fördelar med kvartalsuppdateringarna. Nokia lyckas nämligen väldigt ofta överträffa den egna vinstprognosen. Nokia är inte bara bättre än konkurrenterna. Nokia är bättre än Nokia.

Sedan första kvartalsrapporten 2001 har Nokia slagit den egna kvartalsprognosen om vinst per aktie vid fyra av sju rapporttillfällen. Klart budskapet på marknaden och i media blir positivt.

Kan verkligen fyra positiva prognosöverraskningar på ett drygt år vara en slump?

Rimligen borde Nokia någon gång överraska negativt. Detta har dock inte skett. Vid ytterligare två tillfällen hamnade vinsten per aktie i den allra översta delen av det vinstspann som Nokia angivit. I juli hamnade den mitt i spannet men Nokia har inte ens varit i närheten av att överraska negativt (se tabell).

Att Nokia går med några tiotals ören bättre vinst per aktie än prognosen är kanske inte så mycket att orda om. Men betänker man att bolaget har över 4,7 miljarder aktier så inser man snabbt att det är omfattande belopp det handlar om.

Uppdateringen av vinstprognosen lämnas också bara omkring en månad innan själva kvartalsrapporten. Det är ingen lång tidsrymd. Och om Nokia märker att de egna prognosinstrumenten hela tiden ligger något för lågt kanske det vore dags att justera dem?

Men varför förstöra ett vinnande koncept? Att överraska positivt är alltid bättre än att bara infria förväntningarna, för att inte tala om att överraska negativt.

Hittills har Nokia lyckats över förväntan. Aktiekursen har stigit efter fem av de sju senaste rapporterna. Efter dagens rapport handlas aktien upp med 14 procent.

Jo, Nokia överträffade även denna gång den egna prognosen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.