Kommentar: 3G-operatörerna måste sätta fart
Efter att ha lyssnat med ett antal personer som varit i diskussioner med 3G-operatörerna om olika innehållstjänster framträder en generell bild av otydlighet, brist på strategier och stigande grad av panik.
3G-bolagen börjar lansera sina nät under året, för att sedan gradvis bygga ut dem. Men vad ska näten fyllas med? Fan vet kanske, men 3G-bolagen verkar inte göra det, förutom att det vagt kommer att handla om sport, porr, finans och video. Bortsett från tal.
Säkert kommer gravöppning dessutom att ske till ett eller annat misslyckat mobilportalprojekt.
Hi3Gs innehållsansvarige, Tony Mendes, menar att konkurrenterna är förvånansvärt passiva. Men allt är relativt och Hi3G syns inte så mycket de heller, bortsett från de senaste månadernas avtal med Allsvenskan och Elitserien.
Men nu måste det börja hända saker, annars kommer inte innehållet att finnas på plats när operatörerna ska börja pumpa 3G lagom till julruschen. Det lär därför bli en hektisk höst.
Själv ser jag fram emot övertalningsprocesserna där värdet av 3G-innehållet ska bevisas för allmänheten.
Precis som i internetvärldens barndom talas det mycket om personalisering och informationsdjup i mobilvärlden, tankar som man på webben i stora drag har övergivit.
Jag förstår faktiskt inte varför jag ska titta på målen från AIKs matcher på min mobil när jag inte gör det på internet eller TV idag. Chansen för att jag äger en 3G-telefon, har abonnemang hos Hi3G, har mitt favoritlag i Elitserien, matchen filmas, jag missar Sportspegeln, men ändå vill se målen via min mobil är ganska liten.
Därtill är jag fortfarande förvånad över att alla talar TV i mobilen, alldeles bortsett från att 3G-näten har begränsade möjligheter att skicka video till följd av kapacitetsbegränsningar. Få har TV-apparater under 20 tum. Storfräsare har 32-tum. En 3G-telefon har kanske en 2-tums skärm. Pucken kommer med andra ord att vara ungefär en pixel stor, vilket är väldigt, väldigt litet.
Nog om feltänket i själva innehållet. Det finns mer att ta av på intäktssidan. Av allt att döma kommer det att bli företagen som köper 3G-telefoner till sina anställda, för att de ska kunna bli effektivare. I detta ingår med all säkerhet inte hockey.
Redan idag börjar företagen hålla hårt i sina stegrande mobilräkningar. En av de större och mer välmående advokatbyråerna i Stockholm har exempelvis börjat dela ut samtalsspecifikationerna varje månad.
”Redogör för dina jobbsamtal, eller betala,” lyder budskapet.
Men jag ska ärligt erkänna att jag kan ha fel och 3G-operatörerna rätt. De som definitivt kommer ha fel är dock de operatörer som inte gör någonting, vilket för närvarande verkar inkludera i stort sett hela marknaden.
Johan Jörgensen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.