Juridik
KO: ”Bynka” inte måttfullt
Konsumentombudsmannen (KO) stämmer kreditmarknadsbolaget Bynk. KO bedömer att bolagets reklam strider mot måttfullhetskravet som gäller för marknadsföring av krediter.
I fyra reklamfilmer använder bolaget uttrycket “bynka”, bland annat sägs att det är något som sker i stor omfattning i Sverige.
“I den filmen påstår bolaget också att hela Sverige bynkar, vilket medverkar till det intrycket. KO anser också att just det påståendet även kan vara vilseledande – om nu Bynk inte kan visa att alla i Sverige bynkar”, skriver KO i ett pressmeddelande.
Bynk skriver i en kommentar att man rättat sig efter Konsumentverkets tidigare synpunkter och tagit bort de aktuella filmerna samt erkänner att filmerna inte mött myndighetens syn på kraven på marknadsföring.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.