Klarar Bill att golvajätten Jorma?

Efter år av uppladdning stundar nu det stora slaget om världens mobilkonsumenter. Telekomkungen Jorma Ollila mot datorvärldens härskare Bill Gates. Segraren får makten över en mobilmarknad värd tusentals miljarder.

Det är bara några veckor kvar nu. I juni lanserar Telia Sonera en så kallad smartphone, en slags kombinerad dator och telefon, baserad på amerikanska Microsofts operativsystem CE för mobila terminaler. En dussinnyhet för teknikfrälsta?

Inte då. Det är en repris på matchöppningen, Microsoft mot mobilvärlden, och den inbrytningen sker på Ericssons och Nokias hemmaplan.
Egentligen borde det inte vara någon större händelse att tala om. Microsoft har i flera år satsat enorma summor på att komma in på mobilmarknaden.

Längs vägen har amerikanerna köpt företag som svenska Sendit, ingått allianser med Ericsson och skickat lådvis med pressreleaser. Men hittills har resultatet varit ytterst magert. Krånglande programvara, korta batteritider och en telefonvärld som knappt har velat ge Microsoftgrundaren Bill Gates en fingernagel av rädsla för att han ska sluka hela armen, har hållit mjukvarujätten utanför en hägrande mångmiljardmarknad. Tills nu.

För Microsoft kastar handsken hårt den här gången.
Och det är sannerligen ingen dålig match. Den går mellan två av världens mest framgångsrika företag de senaste femtio åren. Det är hårdvara mot mjukvara. Datorvärlden mot mobiltelefonen. Världens näst starkaste varumärke mot sexan på listan. Och Microsoft slår för en gångs skull ur underläge.

Med den här mobiliseringen i åtanke talar det mesta för att de närmaste åren blir avgörande för vilken riktning mobiltelefonutvecklingen tar. I takt med att de mobila apparaterna blir mer kraftfulla kommer allt mer att handla om vad de ska fyllas med och vad vi ska göra med dem.

Mer än ringning
Det var länge sedan en telefon enbart var till för att ringa med. I dag handlar det om videotelefoni, att läsa e-post, surfa på internet och en lång rad digitala aktiviteter som täcker allt från musik till att betala räkningar. Sammansmältningen mellan telefoni och data har varit aktuell länge. Men vem blir hovleverantör nu när den är verklighet?

För Nokia handlar det om att försvara och stärka sin position som nummer ett i mobilvärlden.
För Microsoft handlar det om att utöka sitt grepp om den digitala miljön. Priset verkar inte kunna bli för högt.

– Vi kommer att investera, investera och fortsätta investera tills vi har lyckats inom mobilt, förklarade Bill Gates nyligen.

Det är ett getingbo han ger sig in i. Teleoperatörer och mobiltillverkare har långvariga och starka band. Systemen är komplexa, allianserna annorlunda och de tekniska utmaningarna finns på helt andra områden än vad Microsofts tekniker är vana vid.

Nokias vd Jorma Ollila ger inte mycket för Microsofts chanser att ta över mobilerna:

– Det kommer inte att hända. En persondator är en fundamentalt annorlunda produkt än en mobiltelefon. En smart student kan sätta ihop en persondator i sitt studentrum. Det går inte med en mobiltelefon, sade Jorma Ollila nyligen i en intervju i Svenska Dagbladet. Nokias Niklas Savander, högste chef för Nokia Mobile Software, önskar Microsoft också lycka till.

– Man måste komma ihåg att det är en konvergens av väldigt många industrier, och där it bara är en, säger han. Men den stora energin kommer att riktas mot de här konvergensområdena.

Inte på samma planhalva
Får man tro Niklas Savander spelar de två inte
riktigt på samma planhalva. I fjol omorganiserade Nokia verksamheten till nio affärs- enheter, där bara två fokuserar på klassisk mobiltelefoni. Uppdelning är nyckelordet och fokus ligger på marknader som innehåller mobiltelefoni. Det rör sig om spel, bilder (både foton och video) och så vidare. Framtidens mobiler kommer att vara mindre och större, enklare och svårare samt dyrare och billigare. Kort sagt en enorm flora. Produktionen kommer att kunna bli lönsam även vid små serier eftersom mobiltelefontillverkningen byggs upp kring likartade moduler.

– Vi har satsat mycket hårt på att bygga lösningar som är annorlunda än vad vi har gjort förut, säger Savander.

Till en början är det därför grädden av telefonmarknaden som Microsoft får rikta in sig på att skumma. Det handlar om att attrahera affärsanvändarna som vill kunna använda ett och samma datasystem, ett och samma gränssnitt överallt.
Marknaden för dessa smarta telefoner, sådana som hanterar både tal och data, har börjat växa rejält efter ett par år med ständigt svikna prognoser.

Under första kvartalet i år växte marknaden för dessa produkter femfaldigt jämfört med samma kvartal i fjol. Totalt såldes 1,7 miljoner smarta telefoner. Att proppen tycks ha lossnat beror på att utvecklingen har drivit fram nya produkter och nya funktioner. Dessutom är de på väg mot en prisnivå som inom kort kan göra dem till riktiga massmarknadsprodukter.

Svensken Peter Wissinger, marknadsansvarig för Microsofts telefonsatsning i Europa, Afrika och Mellanöstern, är försiktig med att peka ut vilka konkurrenterna är, men det går inte att undvika finländarna. Analysföretaget IDC räknar med att Nokias marknadsandel är 57 procent för smarta telefoner. Det ska jämföras med 36 procent på den totala telefonmarknaden.

– Det är klart att de (Nokia) är en viktig konkurrent. För att det här ska bli lönsamt måste vi växa rejält de närmaste tre till fyra åren. Vi ska ligga på tresiffriga volymer, säger han.

Det betyder att han siktar på minst 100 miljoner apparater. 2007 räknar analytikerna med att det ska säljas 600 till 700 miljoner mobiltelefoner i världen. Om Microsofts programvara finns i 100 miljoner av dessa har amerikanerna 15 procent av marknaden.

Höga målsättningar
Låter det mycket? Ändå är målsättningen att bolaget ska finnas i 25 procent av alla telefoner 2005. Då ska 2 procent av Microsofts intäkter komma från programvara för mobiltelefoner. Och tänk på att det ändå bara är i början av utvecklingen.

– Vi vill inte slåss med enklare produkter, säger Peter Wissinger och berättar därmed indirekt att bolaget har tänkt sig att dominera toppsegmentet.

Där heter konkurrenterna Nokia, med modellerna Communicator och 7650, och SonyEricsson med P800.
Men stopp nu. Går det att tro på visionerna? Den som ser på vad amerikanerna lyckats med hittills borde inte vara imponerad. Det är egentligen bara den brittiska teleoperatören Orange som har låtit tillverka Microsofttelefoner i några större volymer. Och i år räknar enbart Nokia med att leverera drygt 10 miljoner smarta telefoner.

Det visar att koncernchefen Jorma Ollila tänker sig att fortsätta dominera även detta segmentet. Bolaget jobbar stenhårt med att etablera mobiltillverkarnas eget operativsystem Symbian som standard i de mer avancerade telefonerna. Nokia har sin egen variant av detta som bolaget licensierar ut, Series 60. I dag verkar finländarna ha lyckats. 85 procent av de senaste modellerna som erbjuder både data- och röstkommunikation kör Symbian och i år räknar analysföretaget IDC med att Series 60 ska vara större än alla andra tillsammans.

– Som största spelare i branschen har vi en möjlighet att accelerera marknaden genom att tillhandahålla en plattform på vilken innovation kan ske från andra bolag, säger Niklas Savander.

Och får man tro honom står Microsoft även inför svårigheter att slå sig in hos företagskunderna. Det grundläggande problemet, enligt Nokia, är att det kommer att dröja länge innan företagen satsar stort på att ta fram avancerade affärslösningar baserade på en sammanslagning av mobiltelefoni och datatrafik.

Liten blir stor
Microsoft har inte oväntat en annan uppfattning och uppvaktar hårt de nya mobiltillverkare som växer upp som svampar ur jorden, främst i Asien. Med Microsofts bistånd kan även en mindre tillverkare bygga kvalificerade mobiler och därmed tävla i toppdivisionen om affärsanvändarna och få dessa att implementera allehanda mobila lösningar, är det tänkt.

– Det är otroligt spännande. Det är en helt ny marknad och de närmaste två åren kommer att vara omvälvande. Det kommer att komma in nya spelare. Dagens strukturer kommer att ifrågasättas, säger Peter Wissinger.

Ett tecken i tiden är att Microsoft nyligen ändrade sin grundläggande vision. Tidigare hette det att bolaget skulle finnas på varje skrivbord och i varje hem. Nu handlar den om att tillhandahålla programvara oberoende av tid, plats och hårdvara. En tydlig öppning för mobila lösningar.

Mer konkret verkar bolaget ha fått bukt med flera av de barnsjukdomar som har drabbat produkterna. Numer heter det från Bill Gates att det mest intressanta i datavärlden är allt som händer på det mobila området. Dessutom finns mobil verksamhet redan definierad i Microsofts resultaträkning. Det senaste kvartalet omsattes 38 miljoner dollar, upp från 21 miljoner ett år tidigare.

Inte så imponerande direkt, men man är gradvis på väg att erövra marknaden för handdatorer, en marknad som tidigare helt dominerades av likaledes amerikanska Palm. Numer är 55 procent av de sålda amerikanska handdatorerna utrustade med Windows.
Ska man förstå vad Microsoft sysslar med på mobilområdet är det samtidigt omöjligt att gå förbi jättesatsningen på plattformen .Net.

Projektet är ett av Microsofts största någonsin och är tänkt att knyta samman personer, information, system och apparater. Microsoft tänker sig att en stor del av bolagets tillväxt de närmaste åren ska komma från .Net. Grundtanken är, lätt förenklat, att du har samma information, programvara och tjänster överallt, men de presenteras lite olika beroende på vilken apparat du använder.

– Alla signaler jag får från USA är att företagen satsar på Microsoft, säger Erik Torsner, teknisk chef på programvaruföretaget Xcellenet som arbetar med programvara för mobila plattformar för företag.

Kamp om företagskunderna
Det finns ett visst tryck på Symbian, men det är inte tillnärmelsevis lika kraftigt. Bland företagskunder är trycket onekligen kraftigt på Microsofts programvaror. Men för privatkunder menar Niklas Savander att man knappt ser till dem.

– Vi är till 99 procent inte konkurrerande bolag. Sedan konkurrerar vi blodigt inom ett segment och det är smartphones.

Från Microsoft är inställningen den att det är utvecklingen av mjukvara som kommer att sätta fart på användningen av nya mobiltelefontjänster, något som i sin tur kommer att gynna just Microsoft. Och att det blir affärssegmentet som först vinns över. Historiska paralleller saknas för all del inte. Samma sak hände i pc-världen. Problem med tillgång till Word och Excel var länge ett hot mot ett företag som Apple och mycket talar för att vi nu har precis samma utveckling framför oss i mobilvärlden.

Men på persondatorsidan skedde uppdelningen i separata hård- och mjukvarutillverkare innan det blev några stora volymer att tala om. Mobiltelefoni är idag världens största konsumentelektronikmarknad och det ska mycket till att stycka upp den nu, menar Nokia. Sanningen är väl egentligen att användaren inte bryr sig om vilket operativsystem som telefonen använder. En dold maktfaktor finns i stället hos dem som bryr sig, nämligen de miljontals utvecklare runt om i världen som bygger applikationerna och tjänsterna.

Nokia jobbar stenhårt på att få fram applikationer för sin plattform, men här har Microsoft en enorm fördel med sin gigantiska kår av oberoende utvecklare som är inkörda på den egna plattformen. Om det bara vore upp till dessa skulle sannolikt matchen snart vara över och Bill Gates kunna höja mästarbältet mot skyn. Men det är knepigt att tillverka mobiltelefoner och den grundläggande integrationen av hård- och mjukvara påverkar avgörande faktorer som batteritid.

Släpper mobilbolagen in Microsoft i den tidiga utvecklingsfasen mister de kontrollen över den grundläggande designen av telefonen, hur hårdvaran ska fungera med mjukvaran och därmed även vilken roll som operatören får. Och just i det här tvärsnittet går det att finna ett ännu kraftigare motstånd mot Microsoft. Teleoperatörerna, vill ta betalt per styck för sina olika tjänster. Det kan handla om exempelvis e-post, bildmeddelanden eller att ladda ner ringsignaler.

Tjänster från alla
Microsoft är mer inriktat på att mobiloperatören ska hantera datatrafik. Tjänsterna ska tillhandahållas av alla möjliga leverantörer men gärna av Microsoft och mer eller mindre gratis e-post och meddelandetjänster är, som var och en förstår, direkta hot mot telebolagens lönsamma meddelandetjänster, som SMS. Bill Gates hävdade nyligen att omsättningen per kund ökar med 15 procent när de använder en smartphone jämfört med om de använder en motsvarande telefon med ett annat grunddatasystem. 90 procent av denna ökning hänför sig dock till ökande datatrafik och inte från ett ökat användande av teleoperatörernas betaltjänster, vilket är ett stort hot eftersom datatrafiken väntas falla dramatiskt i pris.

För Bill Gates har också en annan parameter att ta hänsyn till i den stora matchen. Det handlar om att Microsoft i dag tar hem en betydande del av vinsten på varje ny dator som säljs. Bolaget håller på att införa samma typ av system inom mobilbranschen. Bara för bolagets mobila operativsystem CE tar Microsoft idag tre euro, 27 kronor, per apparat. Till detta kommer sedan licenser för extra programvara som Word eller Excel.

Tre euro låter inte mycket, men det betyder ändå ungefär 10 procent av Nokias genomsnittliga vinst per telefon. Lägg på mer programvara och den summan stiger och börjar äta upp marginalerna i takt med att det blir allt svårare att lämpa över de ökade kostnaderna på kunderna.

– Jag kan tänka mig att Microsoft åtminstone vill ha några hundralappar per produkt, säger Erik Torsner.

Telefontillverkarnas satsning på operativsystemet Symbian ska ses lika mycket i det perspektivet som i något annat. Genom att ha ett eget operativsystem kan mobilbolagen och operatörerna skydda sina intäkter och marginaler.

Vem vinner då? Stalltipset är att ingen vinner utan att både Nokia och Microsoft kommer att vara centrala aktörer under många år framöver. Kanske kan man ana en skiftning där Nokia vänder sig mer mot privatkundsidan och Microsoft håller sig till företagsanvändarna. Helt klart är dock att de båda kommer att få kämpa hårt mot en motståndare som antagligen blir deras svåraste hittills. Och båda har potential att suga musten ur den andre.Fakta Microsoft (siffror mdr kr)
Omsättning 2002: 218,4
Vinst 2002: 60,8
Likvida tillgångar: 305,8
Marknadsvärde: 2 012,4
Antal anställda: 50 621
Position på varumärkeslistan: 2

Betyg:
Bedömd styrka överlag 5
Närvaro på mobilmarknaden 2
Mobilt operativsystem 3
Programportfölj 5
Track record 5
Kommentar: Svagare betyg än Nokia men Microsoft har en lång historia av att krossa konkurrenter på till synes omöjliga marknader. Vem minns i dag Wordperfect och Netscape?

Fakta Nokia (siffror mdr kr)
Omsättning 2002: 270
Vinst 2002: 48,6
Likvida tillgångar: 158
Antal anställda: 52 714
Marknadsvärde: 711
Position på varumärkeslistan: 6

Betyg:
Bedömd styrka överlag: 5
Närvaro på mobilmarknaden: 5
Mobilt operativsystem: 4
Programportfölj: 2
Track record: 5
Kommentar: Nokia är kungar på mobilmarknaden – i dag. Men programutvecklarnas svaga stöd är företagets stora akilleshäl i kampen mot Microsoft.v

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF