Kering
Kering minskar omsättningen – Gucci tynger fortsatt

Lyxkonglomeratet Kerings omsättning minskade med 12% till 17,2 miljarder euro 2024, jämfört med 19,6 miljarder euro 2023.
Största tappet står Gucci för, vars försäljning minskade med 23% till 7,6 miljarder euro (9,8).
Yves Saint Laurent tappade 9%, till 2,8 miljarder euro (3,2) medan Bottega Veneta ökade försäljningen med 4% till 1,7 miljarder euro (1,6).
Eyewear och Beauty ökade försäljningen 24%, till 1,9 miljarder euro (1,5).
Övriga varumärken, däribland Balenciaga och Alexander McQueen, minskade försäljningen 8%, till 3,2 miljarder euro (3,5).
största problemet
“Alla varumärken, förutom Gucci, presterade dock bättre sekventiellt, precis som hos Richemont och Burberry“, säger Morningstars analytiker Jelena Sokolova.
“Gucci är Kerings största problem och den minskade försäljningen kommer inte som någon överraskning. Trenden är svag och den kreativa ledaren Sabato De Sarno fick nyligen gå.”
Vinsten per aktie uppgick till 9,2 euro 2024 och en utdelning på 6 euro är föreslagen, varav 2 euro betalades ut i december.
“Vi måste fortsatt vara uthålliga och vi är övertygade om att vi har tagit Kering till en stabiliseringspunkt, varifrån vi gradvis kommer att återuppta vår tillväxtbana“, skriver François-Henri Pinault, VD och ordförande.
Kerings aktie har tappat 40% på ett år.
Läs också: Analytiker om pressade lyxsektorn: ”Burberry är ett turnaround-case”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.