Katastrof för Sony Ericsson

Sony Ericssons mobilförsäljning fortsätter att rasa medan värsta konkurrenterna Samsung och LG ökar. Sony Ericssons har nu bara 4,7 procent av världsmarknaden mot 7,5 procent för ett år sedan.

Den svensk-japanska mobiltillverkaren Sony Ericsson levde för länge på sina tidigare framgångar med de lönsamma musik- och kameramobilerna i Walkman- och Cybershot-serierna, konstaterar analysfirman Gartner i sin rapport över mobilmarknadens utveckling andra kvartalet 2009.

Sony Ericsson missade trenden mot mer avancerade mobiler, så kallade smartphones som man kan ladda med nya program. Också mobiler med tryckkänslig skärm (touch screen) och stort tangentbord (qwerty) har ökat.

– Sony Ericsson har inte hängt på de nyckeltrender som varit tydliga, till exempel mejl- och internetmobiler med fullt qwerty-tangentbord. Om Sony Ericsson ska lyckas med de tre nya produkter som man har på gång så måste de komma tidigt under fjärde kvartalet om man ska hänga på julförsäljningen, säger Carolina Milanesi, Gartners stjärnanalytiker när det gäller mobilmarknaden.

Antingen billigt eller dyrt – inte mittemellan
Hon säger att marknaden överlag har varit väldigt pressad och konkurrensutsatt men att vissa typer av mobiler sålt bra.

Hon menar att mobilköparna som normalt köpt mobiler i mellanregistret där Sony Ericsson befinner sig antingen gått ned ett steg till billigare mobiler eller också graderat upp sin mobilstandard med heta produkter som Apple Iphone 3G eller Nokias e-postmobil E71.

Mobilförsäljningen i stort fortsätter att pressas av lågkonjunkturen som drabbat både de mogna marknaderna i Västeuropa och USA och de växande marknaderna i Asien, Ryssland, Latinamerika och Afrika.

Hela marknaden minskade med 6 procent andra kvartalet medan smartphones ökade med 27 procent.

På smartphonemarknaden är framför allt amerikanska Apple som rycker i och med succén för nya Iphone 3G. Men också kanadensiska RIM med Blackberry och taiwanesiska HTC med sin Iphonekopia. (Se tabellen i faktarutan).

Nokia fortfarande överlägset störst
1. Finska Nokia tappade 12 procent i volym andra kvartalet men behöll sin överlägsna ledning med nästan dubbelt så stor marknadsandel som tvåan Samsung från Sydkorea – 36,8 procent för Nokia och 19,3 procent för Samsung.

2. Samsung ökade sin försäljning med nästan 20 procent och sin marknadsandel från 15,2 procent andra kvartalet förra året till 19,3 procent i år.

3. Sydkoreanska LG gick också fram rejält med 14 procent fler mobiler och ökade sin marknadandel från 8,8 procent till 10,7 procent.

4. Motorola, som en gång i tiden var störst i världen på mobiltefoner är nu bara fyra med 5,6 procent av marknaden.

5. Sony Ericsson tappade 41 procent i volym och när nu femma med 4,7 procent av världsmarknaden.

Nokia lyckades inte med flaggskeppet

Gartner målar upp en ljus bild för Samsung, som har en bra portfölj med smarta mobiler, mobiler med touch screen och qwerty-tangentbord.

Gartner tror också på LG:s strategi att röra sig nedåt mot billigare mobiler för att ta sig in på den snabbväxande marknaderna i mindre mogna mobilländer, inte minst när Kina drar igång sina 3G-nät.

Hon noterar att Nokias nya flaggskepp N97 sålt sämre än väntat. Sedan lanseringen i juni har N97 bara sålts i 500 000 exemplar medan Apple sålde 1 miljon exemplar redan första veckan efter lanseringen av sitt flaggskepp Iphone 3G S.

Klicka här för att läsa fler nyheter på Ny Teknik!

Fakta: Mobilmarknaden

Världsmarknaden totalt andra kvartalet 2009 respektive 2008
1. Nokia 105 413 mobiler = 36,8% (39,5%)
2. Samsung 55 430 mobiler = 19,3% (15,2%)
3. LG 30 497 mobiler = 10,7% (8,8%)
4. Motorola 15 947 mobiler = 5,6% (10,0%)
5. Sony Ericsson 13 574 mobiler = 4,7% (7,5%)
Övriga 63 260 mobiler 0 23% (19%)

Världsmarknaden enbart för Smartphones
1. Nokia 18 441 mobiler = 45% (47,4%)
2. Research in Motion (Blackberry) 7 678 mobiler = 18,7% (17,3%)
3. Apple (Iphone) 5 434 mobiler = 13,3% (2,8%)
4. HTC 2 471 mobiler = 6,0% (4,1%)
5. Fujitsu 1 249 mobiler = 3,0% (3,3%)
Övriga 5 688 mobiler = 13,9% (25,1%)

Källa: Gartner

nullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander