Kastrups rörelsemarginal 43 procent
Börsnoterade Københavns Lufthavne, som äger Kastrup, ökade omsättningen med 1 procent och omsatte 1 151 miljoner danska kronor under det andra kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 496 miljoner danska kronor, en ökning från 488 miljoner. Det innebär att rörelsemarginalen uppgick till 43 procent, vilket fick bolaget att fatta beslut om en interimsutdelning.
Det goda resultatet är ett bevis på fenomenet att de allra flesta spelarna på den kommersiella flygmarknaden – flygplatser, flygplanstillverkare, flygmotorer och olika former av underleverantörer – uppvisar stadiga vinster. Undantaget är flygbolagen, som kämpar för att nå break-even.
Om detta skrev Affärsvärlden i oktober förra året. Läs mer här.
Kastrups goda lönsamhet är en av förklaringarna till att SAS är så viktigt för Danmark och danskarna. Flygplatsen som helhet sysselsätter 23 000 personer och är en av huvudstadens viktigaste arbetsgivare. Den danska staten sålde därför inte aktier i höstas när både den norska och den svenska staten minskade sitt ägande.
– Regeringen har inga aktuella planer på att genomföra en liknande försäljning av aktier i SAS, sa Danmarks finansminister Claus Hjort Frederiksen till Check-in.dk då.
Att Kastrup går bra syns på börsen. Københavns Lufthavne är värderat till 41,8 miljarder danska kronor. Det kan jämföras med SAS som i dag är värt motsvarande 4,7 miljarder danska.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.