Kappahl
Kappahls försäljning stiger – starkaste utvecklingen på tolv kvartal
Den är den starkaste utvecklingen på tolv kvartal, enligt en tillbakablick Nyhetsbyrån Direkt har gjort.
Kappahl har tidigare släppt preliminära siffror för kvartalet, men i den fullständiga rapporten på onsdagsmorgonen redovisas för första gången den jämförbara utvecklingen för perioden (juni-augusti) som alltså landade på plus 4,8 procent.
Rörelsevinsten i kvartalet ökade till 108 miljoner kronor (66), vilket exakt motsvarar det preliminära resultat som släpptes i mitten av september.
Kappahl uppger att bolaget ser tydliga effekter av det resultatförstärkningsprogram om 100 miljoner kronor som initierades under andra kvartalet. Kappahl utökar även sina insatser och i nuläget adderas ytterligare 50 miljoner kronor där hyror och butiksytor, övriga omkostnader och en fortsatt översyn av organisationen kommer att stå för ungefär lika delar. Arbetet fortgår för att identifiera ytterligare resultatförstärkningsmöjligheter, heter det i rapporten.
Vad gäller helårsperioden (september 2018 till augusti 2019) har konkurrensen genomgående över året varit “mycket hård” på alla marknader med ökande prisnedsättningar som följd, skriver vd Elisabeth Peregi i rapporten.
I slutet av juli lade Mellby Gård ett bud på 20 kronor per Kappahl-aktie. I måndags hade Mellby Gård ett ägande och accepter motsvarande cirka 91,5 procent av aktierna i klädbolaget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.