Konkurser
Kaos i sjöfrakten efter jättekonkurs
När Hanjins tillgångar frystes nekades rederiets fartyg att gå in och
lasta eftersom det inte fanns några garantier för att hamnarbetarna skulle få
betalt. Så var till exempel fallet i Sydkoreas största hamnstad Busan.
Hamjin är världens sjunde största container-rederi och nyheten om
konkursen gjorde att fartygslast till och från Asien hamnade i ett stillestånd.
Enligt uppgifter hade flera Hanjin-fartyg beslagtagits i Kina på uppdrag av
långivare. Även i Singapore hade ett fartyg tagits i beslag, medan tre skepp
låg stilla utanför Los Angeles och Long Beach.
Konkursen kommer enligt The Guardian vid en tid på året då efterfrågan
är hög på rederitjänster. Handelsorganisationen National Retail Federation
skrev att effekterna av konkursen sprider sig som ringar på vattnet genom den
globala fraktkedjan, och kan orsaka betydande skada för ekonomin.
Hanjin har förlorat pengar under flera års tid och ansökte om konkurs
dagen efter att långivarna, med en statlig bank i spetsen, beslutat att inte
längre stötta bolaget.
Containerfraktpriserna från Kina till amerikanska västkusten steg med
över 50 procent på torsdagen, enligt The Guardian.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.