Kanske är det annorlunda den här gången?
Varje vd för Volvo Cars under de senaste 20 åren – och de är några stycken – har sagt att bolaget måste dubbla volymerna och flytta upp i premiumsegmentet där det går att ta bättre betalt. Och varje Volvo-chef har pekat på Audi och BMW och sagt ”kan de så kan vi”.
Själv har jag tyckt att alla de där programmen och strategierna har låtit kloka och bra och genomförbara. Ändå har ingen Volvochef lyckats. Varför vet jag inte riktigt. Kanske, som någon antyder i reportaget på sidan 14, därför att personvagnarna aldrig fick blomstra i det gamla AB Volvo, där lastvagnarna och bussarna och läkemedlen och livsmedlen också skulle ha sitt. Och kanske därför att förra ägaren Ford helt enkelt inte visste hur man rattade ett premiummärke. Med risk för att häda vill jag också föra fram hypotesen att det kanske, kanske kan bero på att Volvo helt enkelt har saknat förmågan att utveckla och bygga bilar som köparna är beredda att betala ett premiumpris för.
Nuvarande vd:n Håkan Samuelsson tycks i alla fall ha dammat av den gamla strategin. Han har två ess i ärmen. Dels den nya XC90-modellen som motorexperterna verkar tycka är ett stort framsteg. Dels Kina, där Volvo ska sälja 200 000 bilar om fem år, en fjärdedel av den planerade totalen.
Jag vill ju inte måla fan på väggen eller så, men räcker en ny plattform för att lyfta Volvo till tungviktsklassen? Och kan Volvo verkligen få samma status som Audi i Kina utan att ha det på hemmamarknaden Europa?
Men jag kanske missar något. Jag är den förste att erkänna att jag inte begriper mig på bilarmarknaden. Och kanske är det annorlunda den här gången?
Mycket pengar
Världens statsskulder har ökat med 230 000 miljarder kronor sedan finanskrisen 2008. Det är ungefär 32 000 kronor per person på jordklotet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.