Kändistäta kalsongbolaget tyngs av förluster: ”Ingen kris”

Med investerare som Alicia Vikander och Cristina Stenbeck siktar CDLP mot en ny nivå. Efter flera nyemissioner och förlustår ger bolaget nu ett löfte: att gå med vinst. "Planen har varit att ta in riskkapital och använda det för att bli lönsam", säger VD Andreas Palm.
Kändistäta kalsongbolaget tyngs av förluster: ”Ingen kris” - Kopia av Kopia av Dubbel (18)
Bland CDLP:s ägare hittas bland andra Cristina Stenbeck, Alicia Vikander och Niklas Adalberth. Foto: Stina Stjernkvist/SvD/Claudio Brescian/AP/TT/CDLP

I början av Riddargatan på Östermalm i Stockholm hänger en gigantisk fasadflagga. Mot en vit bakgrund står CDLP skrivet med stora svarta bokstäver.

Det är huvudkontoret för det svenska underklädesmärket som grundades 2016 av två före detta klasskompisar från Handelshögskolan, Andreas Palm och Christian Larson.

Kändistät ägarlista

Efter en titt på bolagets ägarlista höjs ögonbrynen. Här finns kändisar som Oscarvinnaren Alicia Vikander, regissörerna Johan Renck och Jonas Åkerlund, men även många näringslivsprofiler.

Några av dem är hedgefond-ikonen Patrik Brummer, Klarna-grundarna Niklas Adalberth och Sebastian Siemiatkowski (via investmentbolaget Flat Capital).

Kinneviks huvudägare Cristina Stenbeck finns också med via sitt liechtensteinska holdingbolag Macshaft Holding Limited.

Bolaget kom till liv efter att grundarna hade rest tillsammans, delat hotellrum och sett varandra i underkläder. De slogs av hur fula deras kalsonger var.

Underklädesmarket CDLP grundades, med kalsonger som huvudprodukt. Numera säljs också damunderkläder, strumpor och pyjamasar.

“Då fanns det inga, eller väldigt få i alla fall, underkläder för män gjorda med lite mer kärlek. De flesta kom från stora bolag som gjorde som man alltid har gjort”, säger VD och medgrundare Andreas Palm som förklarar att de gör kalsonger med en mer stilren minimalistisk estetik.

“Underkläder för män var så eftersatt som område. Det fanns egentligen bara brands med stora logotyper, mycket mönster och gjorda i billigaste formen av bomull.”

Foto: CDLP

Calvin Klein har väl till exempel en estetik åt det minimalistiska hållet?

“Nej, de har sina stora logotyper på resårbanden.”

Ni med?

“Inte på samma sätt, vår logotyp står ton i ton på baksidan. Man ser den knappt.”

Stora förluster

Idag sker majoriteten av bolagets försäljning via e-handel och största marknaderna är i följande ordning USA, England och Sverige.

Enligt VD:n är Calvin Klein och Sunspel de största konkurrenterna.

Under 2022 låg nettoomsättningen på nästan 80 Mkr, och i fjol gled det in på hela 121 Mkr. Då ska tilläggas att räkenskapsåret 2023 förlängdes till totalt 15 månader.

“Förlängningen gjordes inte på grund av någon kris, utan av praktiska skäl. Kalenderåret Q4 är så intensivt för oss så därför passar det bättre med ett brutet räkenskapsår”, förklarar VD Andreas Palm.

Men det ett finns problem. Företaget har ännu inte visat några svarta siffror på resultatraden.

Resultatet 2022 låg på minus 27 Mkr och under det senaste förlängda räkenskapsåret växte förlusten till 38 Mkr.

Anmärkningsvärt är också att båda ekonomicheferna (CFO:n och Head of finance) lämnade bolaget i år. En av dem säger till Afv att det var en slump att de två avslutade sin tjänst samma år, och att det endast handlade om nya möjligheter som erbjöds på annat håll.

Tagit in riskkapital för att bli lönsamma

Knut Frängsmyr. Foto: Pressbild / Avanza

Bolaget har känts sig nödgade att ta in pengar för att täta hålen skapade av förlusterna. En nyemission om nästan 47 Mkr gjordes under räkenskapsårets förlängda del in på 2024.

Affärsvärlden ringer upp bolagets styrelseordförande, som föga förvånande också han är ett bekant namn. Knut Frängsmyr har bland annat varit vice VD på betaljätten Klarna, och senast i november 2023 satt han på VD-stolen hos nätbanken Avanza – som han dock tvingades lämna efter bara en vecka.

På frågan om varför den stora nyemissionen gjordes svarar han:

“Såhär, om det är någonting som jag tror att alla företag oavsett bransch har lärt sig de senaste åren, som har varit ganska hårda, så är det att det finns en styrka i att ha en kassa”, och tillägger:

“Trots att vi inte är lönsamma vill vi göra en del investeringar. Nya kollektioner, butiksöppningar och annat. Och för en regnig dag så är det bra att inte vara helt barskrapade.”

Han berättar att han själv var med i nyemissionen och säger att det är ett beslut han aldrig hade fattat om bolaget befann sig i kris.

Enligt VD Andreas Palm har strategin hittills varit att ta stora marknadsandelar – inte att gå med vinst.

”Planen har varit att ta in riskkapital och använda det för att bli lönsam”, säger han.

Nu är bolagets VD och ordförande eniga om att bli just lönsamma. Båda säger att det ska ske redan i vår och att målet är att gå med vinst nästa räkenskapsår.

Det skulle innebära bolagets första utan förlust.

De tio största ägarna*

Ägare Känd för att vara Värde i Mkr Kapital
Andreas Palm VD och medgrundare på CDLP 49,6 19,84%
Christian Larson Styrelseledamot och medgrundare på CDLP 49,6 19,84%
Patrik Brummer Medgrundare av Brummer & Parterns, bland annat 33,7 18,73%
Macshaft Holdings Limited Ett av Cristina Stenbecks holdingbolag, vilket CDLP bekräftar 22,8 9,13%
Niklas Adalberth Medgrundare av Klarna och grundare av Norrsken 6,55 3,63%
Daniel Johnsson Styrelseledamot i bland annat IRLAB 5,77 3,20%
Renck Productions LLC Musikvideoregissörerna Jonas Åkerlunds och Johan Rencks bolag 5,55 3,08%
Robert Eek Holding AB Holdingbolag för Robert Eek, VD på fastighetsutvecklaren OOF 3,97 2,20%
Alicia Vikander Oscarsvinnande skådespelare 3,43 1,91%
Jan Larson 2,56 1,42%

*Data från ägartjänsten Holdings som visar 95% av ägarlistan och därför inte är fullständig. Enligt CDLP ska exempelvis kändismäklaren Fredrik Eklund också vara delägare.

Läs även:
Analytiker: Perssons kan köpa ut H&M från börsen 2030

New Wave: En volatil rapportaktie

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.