Kändisarna som lyfter ditt företag

Susanna Kallur har högst status bland svenska kändisar - näst efter den evige ettan Ingemar Stenmark. Här är berättelsen om hur hon lyfte Ångpanneföreningen.

Ångpanneföreningen var ett ställe där unga ingenjörer nästan skämdes för att jobba. Nu är ÅF nummer tre på listan över företag där Sveriges unga ingenjörer helst vill jobba. Hemligheten heter Sanna Kallur.

År 2002 hamnade Ångpanneföreningen på 85:e plats på listan över de mest populära arbetsgivarna bland unga yrkesverksamma ingenjörer.

I undersökningen som publicerades i förra veckan rankades ÅF som 3:a. Efter populära företag som Ikea och Google.

Kan verkligen Sanna Kallur, de tatuerade överarmarna och sponsringen av jättegalan ÅF Golden League göra så stor skillnad?

På ÅF är man övertygad om det. Att det är satsningen på varumärket som är förklaringen till topplaceringen.

–Vi slutade sponsra lokala orienteringstävlingar, och satsade i stället årsbudgeten och lite till på SVT:s tv-sändningar från OS i Aten 2004, säger Viktor Svensson, ÅFs informationschef med ansvar för varumärket.

Han minns att flera undrade varför ÅF, som inte säljer schampo utan konsulttimmar, valde att satsa på tv.

–Men vi hade två argument för tv-sponsringen. Att få de bästa att söka till ÅF, och få de anställda att känna sig stolta, säger Viktor Svensson.

ÅF steg också på rankingen. Till en 13:e plats 2004.

Men den verkligt stora imageförändringen kom när Sanna Kallur knöts till bolaget. Samma år som hon tog guldmedalj på 100 meter häck under friidrotts-EM 2006.

–Sanna Kallur är cool men helylle. Hon och friidrott stämmer med våra kärnvärden. Golf hade signalerat något helt annat, säger Viktor Svensson.

Läs hela artikeln – med listan över hetaste arbetsplatserna och populäraste kändisarna – Ny Teknik:Sanna Kallur fixade ÅFs höjdarplacering

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET