EQT
Kändisar och adel tar rygg på EQT i bolaget bakom lyxbåtarna
De ser ut att flyga någon knapp meter ovanför vattenytan. En passagerarfärja liknar något ur en science-fiction film där den svävar ovanför havet, medan fritidsbåtarna ser rätt vanliga ut. Förutom då att bara tre orangea streck leder ner till vattnet. Strecken är “undervattensvingar” av kolfiber som gör att båten lyfter en bit från ytan, men hålls kvar på rätt köl utifrån samma princip som en foil board, för den som sett en sådan surfingbräda.
Svenska Candela Technology står bakom de batteridrivna så kallade bärplansbåtarna, som nyligen börjat säljas i större skala till såväl privata köpare som rederier. Bolaget har samlat en både stark och illuster ägarlista, trots en omsättning på bara 11 miljoner kronor enligt den senaste årsredovisningen, från 2022.
EQT äger knappa 26%, medan och grundare och tillika VD Gustav Hasselskog håller fast vid 16,4%. Under dem finns flera medlemmar av familjen von der Burg – Christer, Edmund, Jeanette och Aldus – med ett totalt ägande på 20%. Mindre poster ägs av andra svenska och utländska “finnamn” som Gustav Storck, Frederick van den Oudenalder, Claes Bonde och Kristian Sloth Lauszus. Och de är inte bara ägare. Bolaget påpekar att de senare även är trogna Candela-anställda.
Tepe-tandborstarnas Joel Eklund, som även var ägare av nyligen konkursdrabbade Hövding, är också med på båten. Hans 10%-iga post i Candela ägs via holdingbolaget Kan Dela AB och är värd 190 miljoner om man går efter det totala värde på 1,9 miljarder som bolaget tillmättes i den senaste emissionen.
Mindre kända i Sverige är Chris Anderson, grundare av non profit-plattformen TED bredvid Stephen Petranek, tidigare chefredaktör för bland annat The Washington Post’s Magazine. De driver tillsammans investmentbolaget Ocean Zero, som äger 18% i Candela.
Största ägare | Land | MSEK | Kapital | |
1 | EQT | Sverige | 490,0 | 25.6% |
2 | Ocean Zero LLC | USA | 358,9 | 18.8% |
3 | Gustav Hasselskog | Sverige | 313,0 | 16.4% |
4 | Kan Dela AB | Sverige | 192,4 | 10.1% |
5 | Christer von der Burg | Sverige | 134,3 | 7.1% |
6 | Edmund von der Burg | Sverige | 86,4 | 4.5% |
7 | Victoria Kjellberg | Sverige | 70,4 | 4.5% |
8 | Jeanette von der Burg | Sverige | 65,5 | 4.3% |
9 | Aldus von der Burg | Sverige | 77,5 | 4.1% |
10 | SPBI SA (Beneteau) | Frankrike | 45,6 | 2.4% |
11 | Olivier Philippot | Frankrike | 8,0 | 0.4% |
12 | H1e GmbH & Co. KG | Tyskland | 5,7 | 0.3% |
Källa: Holdings |
50% lägre opex – minst
“Vi har precis levererat en färja som ska användas i Nya Zeelands renaste sjö Lake Manapōuri. Båttrafik är en enorm miljöförorenare som måste ställas om till hållbarare lösningar”, säger bolagets kommunikationschef Mikael Mahlberg, som har runt 230 kollegor i företaget.
Han berättar att priset på både fritidsbåtarna och färjorna ligger i nivå med den exklusivare klassen av sina fossildrivna kusiner: Fritidsbåtarna kostar runt 3,8 miljoner kronor och en mindre färja drygt 20 miljoner kronor.
Men Candelas främsta säljargument är inte inköpspriset, utan hållbarheten och att driftskostnaderna är avsevärt lägre. För åttametersbåten C-8 hela 95-98%, enligt bolaget, när batterier ersätter de två V8-motorer på vardera 300-400 hästkrafter, som brukar sitta i aktern på en fossil-båt.
“För rederierna står drivmedel för ungefär en tredjedel av opex. Vi sparar in denna tredjedel och mer eftersom vår färja Candela P-12 kräver mindre service och kan köras av en person. Allt inräknat blir det 50-60% lägre opex per år, vilket blir ett starkt incitament för operatörerna”, säger Mahlberg.
När färjemodell P-12 presenterades förra året uppgav bolaget att säljdialoger inleddes med 180 intresserade parter från runt om i världen. På hemmaplan fanns SL bland operatörerna och får en P-12-färja levererad i år för att sättas in i Stockholms kollektivtrafik med start i november.
Riskkapitalistisk rederijätte
EQT, som kan förefalla en oväntad ägare av lyxbåtar, har dock hittat en bra fit mellan Candela och färjetrafiken. Genom Nordic Ferry Infrastructure, som grundades 2021 inom ramen för fonden Infrastructure V, är man nämligen i färd med att bygga en rederijätte inom hållbar sjötransport. Sedan start har man köpt upp norska färjerederiet Torghatten och Öresundsfärjorna ForSea, som i sin tur ägs av danska Molslinjen. I en nylig intervju med Afv sa Carl Sjölund, ansvarig partner, att EQT vuxit till Nordens största infrastrukturbolag i sjötransportsektorn i termer av antal passagerare. I Candela har man ytterligare ett ben i branschen, och en källa till innovation.
Batterier från Polestar
Candelas fabrik ligger i Rotebro och huvudkontoret i Frihamnen i Stockholm. Men genom otaliga samarbeten med återförsäljare på platser som franska Rivieran, Mallorca, Algarvekusten och Storbritannien, syns att man vad gäller fritidsbåtar vänder sig till en internationell kundkrets med smak för exklusiva farkoster.
“Men den stora affären är på den kommersiella sidan. Vi räknar med att den kommer att stå för 60-80% av omsättningen”, säger Mahlberg.
Två patent godkändes under 2022 och ansökningar ligger inne om fler. Vad gäller båtarnas batterier samarbetar man med det förlustdrabbade elbilsbolaget Polestar, som Volvo Cars nyss knoppade av.
“Vårt samarbete är oerhört värdefullt. De levererar inte bara batterier till fritidsbåten C-8, vi har också lanserat en Polestar Edition av C-8, designad av deras chefsdesigner Maximilian Missoni med team”, säger Candelas kommunikationschef.
Nylig finansieringsrunda
Båtbygge är en kapitaltung business och bolaget har redan gått igenom flera finansieringsrundor. I december 2021 tog man in 245 miljoner kronor, och i mars 2023 ytterligare runt 220 miljoner av EQT Ventures och Joel Eklund.
Den senaste och största nyemissionen skedde i mars i år och landade på 275 miljoner kronor, med en världens största tillverkare av fritidsbåtar, Beneteau, med på tåget med 19% ägande efter emissionen. Rundan gav en värdering av bolaget på 1,9 miljarder kronor.
Sedan dess har VD Hasselskog sålt knappt en femtedel av sitt innehav i bolaget, värt nära 60 miljoner kronor. Skälet var att frigöra kapital för en bodelning på grund av skilsmässa, har han sagt till Di.
Candelas årsbokslut för 2023 har inte släppts ännu, men lär skilja sig avsevärt från 2022-siffrorna.
“Vi har inte siffrorna ännu, men vi ökar omsättning och produktion rätt rejält för 2023 jämfört med 22”, bekräftar Mikael Mahlberg.
Om de rykten som cirkulerat om en planerad notering på First North säger han:
“Det är inget som är aktuellt i dagsläget, men jag utesluter inget för framtiden.”
2h flygtur
- Fritidsbåten Candela C-8 kan köra 57 sjömil i 22 knop. Två timmars ljudlös körning utan svallvågor.
- Vågor upp till 1,1 m i höjd går rakt in under skrovet och märks inte. Vid större vågor fungerar båten som en vanligt planande båt.
- En 7,5m lång bensinbåt använder 15x mer bränsle än en familjebil.
Källa: Candela Technologies
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.