Kan MTG tjäna pengar?

Det är inte bara förluster som tynger MTG. Bolaget måste bytaskepnad för att bli lönsamt.

MTG, mediebolaget som knoppades av från Kinnevik i höstas,brukar kallas för bolaget med alla möjligheter, men med vinstenbortom hörnet. Men i nuvarande skepnad ligger vinsterna flerakvarter bort. Det måste till ett omfattande förvandlingsnummerinnan MTG börjar tjäna pengar.

Förlusten 1997 blev 241 miljoner kronor. Största förlusten gavTV-rörelsen, som också dominerar verksamheten. Men också mindrerörelser gick med förlust, exempelvis TV-shopping ochreklamradio.

OVANA VID KONKURRENSMen förlusterna är inte allt som tynger MTG. Bolaget saknarockså vana vid lönsamhetskrav och konkurrens. Tidigare bestodMTG av spendersamma entreprenörer. Och eftersom MTG alltid varförst på sina marknader så blev konkurrenter heller aldrig ettproblem. Reklamförsäljningen inom MTG handlade länge omordermottagning. Det är först under de senaste två åren som vihar anställt riktiga säljare, berättar Pelle Törnberg, VD i MTG.Det var inledningen på arbetet att förbättra vinstutsikterna. Endel annat har också gjorts. Fortsättningen kom förra året närTörnberg skar ned på både personal och förmåner och avvecklade35 olika bolag i MTG, totalt gav detta besparingar på 200miljoner. Dessvärre drabbades bolaget samtidigt av nya problemsom åt upp besparingarna: dollaruppgången gav TV3 och de andraTV-kanalerna dyrare program och TV-shoppingrörelsen fickkonkurrens från USA. Vidare har TV3, som står för hälften avMTG:s omsättning och utgör den enskilt mest värdefullatillgången i bolaget, anställt erfarna personer från utländskreklam- och betal-TV. Men mycket återstår fortfarande. TV3 gårmed vinst, men det gör inte de övriga MTG-kanalerna. Varje årbelastas MTG av cirka 100 miljoner i förlust från filmkanalenTV1000, vilket beror på en hopplös marknadskamp med franskaCanal Plus, som också förlorar pengar. Dessutom förlorade MTG189 miljoner på de tre nordiska kanalerna TV6, ZTV och 3+.

För att snabbt vända röda siffror till svarta har Törnbergintroducerat ett nytt åtgärdsprogram. TV6 säljer inte längrereklam, utan har blivit en betalkanal och ZTV flyttar tillLondon, TV3-ledningens hemvist. För reklamkanalerna skall ocksåeffektiviteten höjas. Det sker genom att bolaget ökarprogramsatsningarna under de i reklamförsäljning riktigtlönsamma månaderna. Dessutom säger sig Törnberg för förstagången vara öppen för en delvis avyttring av TV1000 som intenödvändigtvis behöver innebära en affär med Canal Plus. Å andrasidan, hävdar Törnberg, är en del kostnader inom TV förknippademed att få fart på betal-TV. Det är MTG:s nästa TV-projekt, somskall ta över nu när konkurrensen har ökat om reklamintäkterna.Om fem år kan betal-TV vara lika stort som reklam-TV i MTG, trorTörnberg. Det betyder en hög tillväxt, idag kommer betal-TV baraupp i tio procent av TV-intäkterna. Frågan är alltså omåtgärderna i MTG räcker för att ge långsiktig lönsamhet. Detfinns ljusglimtar i bolaget. Gratistidningen Metro, somuteslutande finansieras från reklam, visade 40 miljoner i vinstförra året. Tidningen finns i Stockholm och Prag och kommer i åratt lanseras i Göteborg och Budapest.

Metro har inte några verkliga konkurrenter. Å andra sidan kandetta snart ändras. Detta var fallet för TV-shopping, dentidigare kassakon inom MTG. En vinst på 46 miljoner vändes förraåret till en lika stor förlust. Orsaken var att USA:s TV–shoppingjätte Quantum började konkurrera på den europeiskamarknaden.

AKTIEN VÄRD 70-75 KRONORMycket tyder alltså på att MTG har en bit kvar av sittförvandlingsnummer. Som placering är MTG-aktien alltså en vildchansning.

Aktiemarknaden har värderat bolaget till runt fyra miljardereller 68 kronor per aktie. Pelle Törnberg menar att många påaktiemarknaden glömmer bort möjligheterna inom betal-TV. IEuropa har betal-TV-bolag som Viasat värderats till 750-1.500dollar per abonnent. Viasat har 920.000 abonnenter, vilketskulle kunna ge Viasat ett möjligt värde på 10 miljarder kronor.Lägg till detta varumärkena och reklamintäkterna i TV3 och Metro.Men så länge MTG inte har nått upp till bevis att bolaget intekommer att drabbas av nya förluster så förhåller sigAffärsvärlden försiktig till aktien. Den beräknas ha ett värderunt 70-75 kronor per aktie, vilket kan ge en marginell uppgång.Men med denna följer en risk som knappt är värd att ta.

BILDTEXT: MTG:s VD Pelle Törnberg har stramat åt kostnaderna ikoncernen. Men blir det någonsin vinst?

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.