Northvolt
Källor till Afv: Northvolt-ägare kräver att långivarna tar stor smäll
”Alla måste ta en smäll nu”, säger en källa.
Inom några dagar ska Northvolt betala ut löner igen. Samtidigt står förhandlingarna om ett räddningspaket och stampar.
“Vår plan är att betala lön i nästa vecka, som vi alltid har gjort”, säger Northvolts presschef Erik Zsiga till Afv.
Enligt Afv:s uppgifter vill ägarna se en redogörelse från Northvolts styrelse. De vill ha svart på vitt hur mycket pengar som saknas efter att långivarna skrivit av lån och kunder förskottsbetalat ännu olevererade batterier.
Det är nämligen ett krav från ägarna som inte vill stoppa in mer pengar i ett svart hål. Det ligger nära till hands att tro att en sådan kund som skulle kunnat vara Volkswagen-kontrollerade Scania, som tidigare backat Northvolt.
KÄLLOR: VW HAR HOPPAT AV
Enligt uppgifter till Ekot har flera aktieägare hoppat av förhandlingarna.
Afv erfar att en ägare som har lämnat förhandlingsbordet är största ägaren Volkswagen. Något som av förklarliga skäl har försämrat läget ytterligare.
Den tyska biltillverkaren bekräftade i förra veckan att deras representant i styrelsen lämnat. Något som även externt uppfattats som en illavarslande signal.
“Detta beslut har ingen påverkan på Volkswagens ägande i Northvolt”, uppgav en talesperson för den tyska biljätten för Afv.
Men storägaren ska nu ha lämnat förhandlingarna, erfar Afv.
“Med Volkswagen som är största ägare borta ryker ett antal miljarder, vem ska täcka det?”, säger en person nära processen.
SKA LÖSA LÅN
Vid årsskiftet fick Northvolt ett superlån som uppgick till 50 mdr kr. Lånet, som bland annat 23 kommersiella banker stod bakom, skulle finansiera expansionen i Skellefteå. Men också lösa ut tidigare lån från 2020.
I stället för att lösa lånen handlar allt nu om att ta en kreditsmäll.
Mitt i stormen står tre personer på Northvolt, Andreas Pettersson Rohman som jobbar på Northvolts corp-avdelning; Alexander Hartman, transformationschef och tidigare CFO; och Northvolts nya finanschef Pia Aaltonen-Forsell.
Med frekventa konferenssamtal försöker trion på olika sätt få långivarna att gå med på att skriva av lån för att minska Northvolts skulder. Vid förhandlingsbordet sitter det konsortium av banker som var med i första stora rundan 2020 och finansierade Northvolt med 1,6 miljarder dollar, erfar Afv.
Där ingår BNP Paribas, Danske Bank, ING, Siemens Bank, Société Générale, UniCredit, Europeiska investmentbanken, Swedbank och SEB. I konsortiet ingår också den koreanska banken Kexim, liksom Danica Pension och PFA Pension. Lånen garanterades till viss del av Euler Hermes, Nippon Export, Investment Insurance (NEXI) och BPI France.
I förarsätet för förhandlingarna sitter de franska bankerna. Men hittills har alla försök misslyckats.
“Frågan blir hur mycket pengar man ska förlora? Och vem som ska ta förlusten”, säger en källa med insyn till Afv.
Och misstron mot allt och alla är stor. Långivarna måste enas kring en samsyn på bolaget, uppger en annan källa.
“Vi avstår från att kommentera förhandlingarna eller några finansiella detaljer i nuläget”, säger Erik Zsiga.
VILL UNDVIKA CHAPTER11
Ägarna å sin sida vill säkerställa att inte långivarna, som har bättre panträtt, tröttnar och sätter Northvolt i konkurs i ett senare skede. Eller att ägarna städas ur ägarlistan vid ett eventuellt Chapter 11-förfarande, likt det som hände i SAS. Både svenska staten, Wallenbergsfären och tusentals privatsparare försvann från ägarlistan i den processen.
Men läget ser mörkt ut, vittnar flera person med insyn.
Northvolt måste ha muskler att hålla sina fabriker flytande, betala löner och skatter. Men inga pengar rullar in.
Ytterligare ett problem för ägarna är att den affärsplan som de eventuellt ska ta ställning till för att stoppa in mer eget kapital är från september och redan inaktuell. Bolaget mäktar bara med några få procent av produktionskapaciteten.
Ett konsultföretag i Skellefteå gör sig redo att begära Northvolt i konkurs efter att inte ha fått betalt, skriver Norran.
Konsultfirman är inte ensam. Uppåt 200 företag väntar på att få sina fakturor betalda.
Afv har sökt Volkswagen för en kommentar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.