Källor: Förhandlingar om TV4 har kört fast – Schibsted drar sig ur

Telia väntar in bättre siffror och köparna tycker fortfarande TV4 verkar dyrt. Bakom kulisserna fortgår diskussionerna om TV4:s framtid hos Telia, men parterna ska enligt källor ligga långt ifrån varandra. Bonnier och Egmont är fortsatt i förarsätet, medan Schibsted har hoppat av.
Källor: Förhandlingar om TV4 har kört fast – Schibsted drar sig ur - tetra-pak-omslag (1)
Patrik Hofbauer är VD för Telia. Casten Almqvist är en möjlig spekulant på TV4. Foto: TT

I januari kunde Afv avslöja att Telia befann sig i samtal med potentiella köpare av bolagets medieverksamhet, där TV4 ingår. Nu säger källor till Afv att processen står stilla på grund av svårigheter att komma överens om ett pris.

Källor uppger också att bara Bonnier och danska Egmont återstår som intressenter efter att Schibsted, som tidigare var med i diskussionerna, ska ha klivit av – eller åtminstone tillfälligt ligger lågt – i kölvattnet av bolagets Viaplay-förluster och upptagenhet med att implementera en ny bolagsstruktur.

Så sent som i februari 2019 stod en av spekulanterna, Bonniers, som säljare av TV4-gruppen. Då gick TV4 till Telia för nära 10 miljarder kronor i en affär med god marknadstajming.

I vintras, bara fem år senare, uppgav källor till Afv att ett pris runt hälften av de 10 blivit ett riktmärke i en den nya säljprocessen. Analytiker och andra bedömare sa dock att värdet kunde vara så lågt som 3-4 miljarder kronor. Summor som köparna nu upplever som mer rimliga.

God vilja kvar

Huvudpersonen på Telias sida, nytillträdde VD Patrik Hofbauer, ger själv ett svävande svar på TV4-frågan i en intervju med SvD. Han bekräftar inte att man söker en försäljning, men understryker att den reklamstyrda, konjunkturberoende tv-affären, skiljer sig avsevärt från telekom-verksamhetens stabila abonnemangsmodell.

Nye VD:n Patrik Hofbauer under Telias årsstämma. Foto: TT

Aktieägarperspektivet kan också sägas tala strategiskt och kassaflödesmässigt för en avyttring. I april skrev Kepler Cheuvreuxs analytiker Kristoffer Carleskär att bolaget genererat en bra totalavkastning på över 25% de senaste sex månaderna genom att tillsätta en långsiktig VD, minska skuldsättningen, och skapa trygghet kring en utdelningsnivå på 2 kr per aktie.

“Nästa möjliga katalysator är att lösa kassautflödet från TV & Media, helst genom en avyttring (…). Eftersom annonsmarknaderna förväntas återhämta sig under 2024 tror vi att det finns en ökad chans att en transaktion kan genomföras.”

I årsbokslutet 2023 valde dock Telia att bara skriva ner mediedelens goodwill med 0,9 miljarder kronor, och verksamheten värderas fortfarande till 8,8 miljarder kronor i böckerna. Det skulle innebära ett stort avbräck både i balansräkningen och prestigemässigt om man sålde till ett alltför lågt pris.

Defensiva köpare

De källor Affärsvärlden varit i kontakt med är inte samstämmiga i allt, men en sak är man överens om: att en stor dos defensivitet i köparintresset fungerar som en tyngd på prisbilden. Det vill säga, ett starkt skäl för de svenska parterna att slå till på TV4 vore att hindra andras ägande, snarare än att man ser nya spännande möjligheter i ett förvärv.

Om Schibsted skulle stå som ägare, etablerar de sig på den mediala Sverige-kartan på ett sätt som Bonniers sannolikt hellre sluppit.

Den andra sidan på myntet är att inte heller Schibsted vill att Bonniers hamnar i en position där de dominerar den svenska reklammarknaden mer än de redan gör idag. Det är motiv som inte precis sjuder av potential till budstrid.

Snarare ser det ut som ett chicken-race där det lönar sig att ligga lågt och avvakta så länge man vågar.

Försiktiga ägare

Som en spegelbild av Telias läge, skulle Bonniers prestigevinst vara avsevärd i att köpa tillbaka TV4 för under halva den summa man sålde för.

Men strategiskt finns utrymme för olika ställningstaganden. Får man tro en källa nära Bonniers går en skiljelinje mellan ägarna och ledningen:

“Management vill köpa, alltså ledningen för Bonnier News driver på. Medan ägarna håller hårdare i pengarna. Till ägarna kan man nog räkna Casten Almqvist (styrelseordförande, reds anm) och det här ser inte ut som en affär i linje med hans stil, den är för stor och offensiv”, säger källan.

Hen tycker att Almqvist ”byggt sin karriär på försiktighet” och beskriver honom som en städare snarare än risktagare. Att hans person spelar roll är dock alla överens om, baserat på att han anses åtnjuta högt förtroende inom Bonnierfamiljen.

Miljarder från försäljningen ligger fortfarande oanvända i förlagsfamiljens kassa, men medlemmarna kan önska behålla en reserv inför att ett aktieägaravtal som slöts 1988 löper ut 2030. Då blir runt 75 Bonnier-släktingar fria att sälja sina aktier och för att behålla bolaget inom familjen kan ”mut-utdelningar” eller återköp komma att kosta en del för moderbolaget.

Mer angeläget söder om sundet?

Danska mediehuset Egmont skulle kunna vara den mest offensiva köparen av den treklöver det talas mest om. Med flera e-handelsbolag i portföljen som skulle kunna profitera på bra reklam-kontrakt. De äger norska TV2 och kan enligt allmän medievisdom dra fördel av ytterligare TV-kanaler i portföljen. En uppgörelse med Telia skulle ge dem TV4, TV4 Play och finska nyhetskanalen MTV.

På senare år har Egmont skiftat fokus från tryck och veckotidningar till spel och e-handel, genom bland andra RoyalDesign, Outnorth och Garnius. Bolag som utifrån kundgrupp och varor har stort intresse för fördelaktiga kontrakt om TV-reklam. Även i deras fall adderas det defensiva argumentet.

“För Egmont skulle det handla om en strategisk investering, men man får inte glömma det kan vara direkt dåligt för dem om någon annan blir ägare”, säger en mediebedömare.

Goda e-handelsår under pandemin stärkte kassan i den stiftelse som äger Egmont. Men den innevarande lågkonjunkturen har sannolikt försämrat den finansiella ställningen så att man blir mer priskänslig gentemot Telia.

Bättre tider kan bryta dödläget

Övergripande fattas det alltså tydliga drivkrafter som skulle göra det lätt att avgöra aktörernas nästa steg, även för de bedömare som står dem nära.

Det skulle kunna vara lättare för Patrik Hofbauer att få en försäljning till ett lägre pris att passera utan prestigeförlust om det sker tidigt under hans VD-tid. Utifrån tanken att förutsättningarna då tillskrivs hans föregångare och ses mindre som ett resultat av hans egna prestationer. Det skulle också ge honom ett “rent bord” att fortsätta sin gärning vid.

För Bonnier, Schibsted och Egmont påverkar en något oöverblickbar blandning av finansiella förutsättningar, strategiska preferenser och persongallerier.

Något som dock skulle kunna skifta förutsättningarna för både Telia och presumtiva köpare på ett sätt som kan få bollen i rullning igen är en vändning av konjunkturen. Beroende på hur lång tid ljusningen låter vänta på sig, kan det bland annat innebära att Schibsted hunnit samla sig att kliva in i diskussionen, TV4 ser mer attraktivt ut intäktsmässigt och betalningsmöjligheterna stärks.

Affärsvärlden har sökt alla nämnda parter, men samtliga avböjer att kommentera.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Santander