Kablar, vilket tillväxtföretag!

Mycket stora projekt och en avdankad fotbollsspelare. Det är Andreas Qvarforts tillväxtrecept. Affärsvärlden åkte till Malmö för att ta reda på hur man ökar omsättningen med över 100 procent i snitt under sex år.

Under de senaste sex åren har elinstallatören APQ El ökat sin omsättning från några miljoner kronor till 116 miljoner, varit konstant lönsamt och vuxit till 185 anställda. Hur det gick till? Tja, det var inte så komplicerat. Åtminstone låter det så när man lyssnar på Andreas Qvarfort, vd och grundare.

Livet som entreprenör började med att han, efter några år som anställd elektriker, ville bli sin egen. Han sade upp sig och började ta egna uppdrag. Företagsnamnet skapade han med de egna initialerna, (P för mellannamnet Peter) och en verksamhetsbeskrivning: APQ El. Snart behövde företaget en ordförande, en erfaren person som man kan lita på. Peter Qvarfort frågade sin pappa, Tommy.

– För tre år sedan satsade pappa lite pengar i bolaget också, så vi har inga externa ägare.

För att växa hållbart har grundregeln “uppdrag först, investering sedan” gällt. Efter att han hade arbetat ensam i bolaget under ett par år blev projekten större och Andreas Qvarfort anställde en medarbetare. Ytterligare något år senare behövdes fler elektriker och montörer. För att vara säker på att få in rätt medarbetare anställde han folk som han själv arbetat tillsammans med. Men för sju år sedan räckte inte hans kontakter för att täcka personalbehovet. APQ El – som då hade ett 20-tal medarbetare – hade just gjort ett stort renoveringsarbete i en bankfastighet.

– Det var ont om tid, men grabbarna ställde upp och jobbade övertid så det gick bra. Men efter det projektet kände jag att om vi ska ta extremt stora projekt så måste vi bli mycket större och bredare.

Frågan var bara hur en liten elfirma skulle klara en så snabb expansion som krävdes för att nå den utökade målgruppen. Efter att Andreas Qvarfort diskuterat saken med sin ordförande började man bearbeta det tidigare fotbollsspelaren Roland Persson, då hög chef på ett konkurrerande företag. Värvningen lyckades efter några månaders övertalningskampanj. Företaget fick en erkänd vice vd med ett svårslaget kontaktnät. Men inte bara det.

– Roland tog också med sig fyra ledande tjänstemän och ett 30-tal montörer. Vi gick från 20 till drygt 50 personer i ett slag, säger Andreas Qvarfort.

– Det blev en liten bomb i branschen. Kunder och leverantörer började ringa en timme efter det att rekryteringen blivit officiell.

Chockrekryteringen blev startskottet för något av en ny era för APQ El. Kundtillströmningen ökade, inte minst på grund av en strategisk investering: APQ El är sponsor av Malmö FF.

– Jag tror inte att vi hade fått uppdraget för Swedbank Stadium, där vi gör ljud och ljus värt 70 miljoner kronor, om vi inte varit med i nätverket runt sponsorskapet.

– Det sätter en viss prägel, man får till exempel kontakt med resten av de ungefär 100 företag som är sponsorer.

Många på företaget är fotbollsintresserade och brukar gå på matcher tillsammans.

Det verkar vara rätt grabbigt här?

– Fruktansvärt! Det är ju skitkass. Det blir mycket bättre stämning när det finns kvinnor på företaget.

Av företagets 155 montörer är två kvinnor.

– Tyvärr är det få kvinnor som utbildat sig inom yrket. De som har sökt jobb här har jag tagit in.

Så det är inte genusfrågan som ligger bakom den rekordstarka utvecklingen. Utan…

– Jag tror att vi har en oerhörd bredd på vad vi kan göra. Det är det som skiljer oss från konkurrenterna, eftersom det gör att vi kan ta gigantiska projekt – och utföra allting inom det, säger Andreas Qvarfort.

I dag är APQ EL ledande i Malmö, som också är den helt dominerande marknaden för företaget. Företaget kommer att fortsätta sina investeringar i ny teknik men även försöka sig på en geografisk expansion, om än inte så långt bort.

– Det handlar kanske om en radie på tio mil. Jag har alltid älskat Halmstad, folket där är så trevligt, och så är det bra sysselsättningsgrad där. Så om jag ska öppna fler kontor blir det nog i Halmstad.

– Där tänker jag nog mer med hjärtat än med hjärnan. Men samtidigt är det ett bra läge för att kunna ta sig in i Småland, och det är inte så långt från Göteborg heller.

Andreas Qvarfort tycker att företaget klarat sig ganska lindrigt undan finanskrisen. Åtminstone kom man senare in i den, som underleverantör till stora byggen. Det är först under senare hälften av 2009 som krisen nådde företaget. Därmed går man något senare ur den också. Men trots att han ser 2010 som ett ganska tufft år tror han på en fortsatt ökning av omsättningen, från 116 miljoner 2009 till 220 i år.

Flera gånger under intervjun upprepar Andreas Qvarfort att det är de skickliga och engagerade medarbetarna som är den viktigaste framgångsfaktorn.

– Rent spontant känner jag att de anställdas kompetens är något man kommer långt med. Det kvittar hur duktig du är som vd, har du inte den spelar inget annat någon roll.

När han beskriver sina ledarskapsmetoder framkommer ytterligare en sak som påverkat utvecklingen.

– Jag har ett hederligt pappersblock – jo, jag har en Iphone men använder den inte till detta – där jag skriver upp sådant jag måste göra under dagen, direkt när jag kommer till jobbet. Någon kund att kontakta, någon projektledarutbildning att kolla upp…

Även målen för företaget blir tydligt formulerade och dokumenterade. I dag handlar det om delmål, som att införa elektronisk fakturering eller att utöka utbudet med någon ny service. I början var formuleringen mer konkret.

– Ett år tyckte jag att 10 miljoner i omsättning lät trevligt, så då satte jag det som mål och så jagade jag den siffran.

Ytterligare en framgångsfaktor verkar vara att Andreas Qvarfort är en vd som erkänner när han har det tråkigt på jobbet.

– Jag har aldrig tänkt att “nu lägger jag ned företaget och tar ett lönejobb”. Men jag har tänkt att vad sjutton, vi lallar runt här, harvar på i samma fålla. Som vilket elentreprenadföretag som helst.

– Då är det dags att göra något så att vi ger eko i branschen igen.

För att klara expansionen har det ibland varit nödvändigt att låna pengar. Andreas Qvarfort har valt att låna från en bank, och är nöjd med det. Första lånet uppgick till en halv miljon kronor och i dag är krediten 12 miljoner kronor. För att få bra bankrelationer är det viktigt att hela tiden ha banken med sig i utvecklingsplanerna, visa på att planerade investeringar är lönsamhetsdrivande. Fast inte ens det hade nog räckt i dag, tror han.

– Hade jag kommit in och velat låna till ett nytt företag i dag, i det läge som är nu på bankerna, hade jag knappast fått lån.

De hårda kraven som bankerna ställer på expanderande företag är ofta överdrivna, tycker Andreas Qvarfort.

– Jag tycker att det är fel, företag ska inte hamna i klistret och inte få låna på grund av att bankerna gör dåliga affärer i utlandet.

På lång sikt är det inte uteslutet att man tar in fler ägare för att finansiera fortsatt tillväxt.

– Jag utesluter absolut inte notering, men vi har inte tittat konkret på det, säger han.

___________________________________________________________

El, jazz och träning

Ålder: 37.

Bor: I villa i Trelleborg, uppvuxen i Åkarp.

Familj: Gift med Felicia, tre barn:

3, 6 och 8 år.

Utbildning: Tvåårigt gymnasium

med inriktning på elteknik.

Intressen: Spelar saxofon och klarinett, har tidigare spelat i storband. Kör mc (Suziki Intruder 1400) och spelar golf. Tränar cykling inför Vätternrundan, som han anmälde sig till efter en vadslagning med en kollega.

Favoritmusik: Stan Getz, Miles Davis och Madonna.

I år platsade 68 företag på Snabbväxarlistan, framtagen av Ahrens Rapid Growth. Vd:arna i listans topp förklarar hur man slår omsättningsrekord med råge, år efter år.

“Vi vågar anställa först”

Tvåan: Student Consulting

Tillväxtknep: Kaxighet

Luleåkillen Tobias Lindfors startade inte med två tomma händer, utan fyra. Han och kursaren och medgrundaren Niklas Larsson började med att hyra ut sig själva, mest för att dryga ut studiemedlen. Men snart blev uppstickarföretaget inom bemanningsbranschen beroende av tillväxt. “Om tio år omsätter vi 100 miljoner”, sa han 1998. Få personer tog honom på allvar. 2009 omsatte Student Consulting 402 miljoner kronor, vilket är sämre än förra årets 411 men tillräckligt för att placera företaget på en andraplacering på listan. Nu är det läge att satsa stort igen, efter ett lite försiktigt 2009, tycker Tobias Lindfors. Under mars hade Student Consulting en omsättningsökning på 58 procent och under första kvartalet fördubblades antalet internt anställda till 236 personer. Antalet personer i uthyrningsbanken uppgår till ungefär 700 personer. Och fler lär det bli inom kort. Man vinner inget på att invänta positivare konjunktursignaler. Då tappar man farten, menar Tobias Lindfors.

– På Student Consulting lever vi som vi lär, vi vågar anställa och satsa innan konjunkturen vänder. Vi är en extremt flexibel organisation och kan därför omedelbart ta tillvara konjunktursvängningar, säger han.

“vi vill ha roligt”

Trean: TAT The Astonishing Tribe

Tillväxtknep: Lust

– Vi är duktiga på att göra det vi tycker är roligt, det är det enskilt viktigaste för vår tillväxt, säger Charlotta Falvin, vd.

Det som är roligast i världen, enligt de TAT-anställda, är att göra användargränssnitt med avancerad teknik och design till framför allt mobiltelefoner.

Den som söker jobb på TAT måste genomgå ett rolighetstest.

– Kan den sökande inte övertyga oss om att han eller hon tycker att det här är riktigt, riktigt roligt så får man inte jobbet. Sådana som ser oss som en karriärstege eller gillar lönen ska vi inte ha.

– Vår enkla devis är att om medarbetarna från vd till assistent tycker att det är roligt att jobba så blir resultatet bättre. Sedan är det totalt lögnaktigt att man kan komma dit helt och hållet men vi vill sträva dit.

TAT fick en bra start i början av 2000-talet.

– TAT råkade sitta i Lund, nära Sony Ericsson som på den tiden var ett progressivt företag, man råkade ha kompisar som jobbade inne på Sony Ericsson, så det fanns en kund från början.

TAT har ökat sin omsättning med i genomsnitt nästan 100 procent under de senaste sex åren, med 35 procent under förra året, till 160 miljoner. Världen väntar på mer utveckling från Malmö-företaget, enligt Charlotta Falvin.

– Om du går ut i användargränsnittområdet så vet vem som helst i världen vilka vi är. Det låter skrytsamt men… vi är jättestolta över det.

TAT har även inlett samarbeten med Volvo och andra företag i fordonsbranschen.

– Där är vi däremot new kids on the block, säger Charlotta Falvin.

“Vi kan inget om vård”

Fyran: Achima Care AB

Tillväxtknep: Branschbyte

– Achima grundades 2001 och vi hade en väldigt spretig verksamhet i början, säger Stefan Johansson, vd.

Fokus i bolaget låg på konsultverksamhet inom fartygskonstruktion. En bred målgruppsstudie förändrade allt.

– Vi såg att vården var oerhört lite penetrerad av privata alternativ så vi bestämde oss för att bli ett sådant.

Ett stort steg? Inte alls, tycker Stefan Johansson.

– I studien såg vi också att inom den offentliga sjukvården är man bra på just vård, men inte på management. Det kan vi.

Första försöket på den nya marknaden togs 2003 genom att Achima, nu med tillnamnet Care, började hyra ut sjuksköterskor. Men i dag hyr Achima Care inte ut personal utan sysslar med entreprenadverksamhet. I dag driver företaget sex vårdcentraler.

– Vår första vårdcentral, i Älmhult, tog vi med argumentet: Vi kan inget om vård. Det var klarsynt och djärvt av dem att våga ta oss.

Största orosmomentet är höstens val. Stefan Johansson vill inte ha en ny regering.

– Ett maktskifte kan naturligtvis påverka oss. Det är hotet vi har framför oss. När politikerna slåss ideologiskt kan vad som helst hända.

“Många tycker sälj är fult”

Femman: Sylog Sverige

Tillväxtknep: Kundvariation

Johan Jacobsson, vd på it-konsultföretaget Sylog, säger att han inte sett så mycket av lågkonjunkturen, åtminstone inte i form av vikande efterfrågan.

– Vi har varit duktiga på att sprida riskerna. Vi jobbar med 40-50 kunder, i stort sett samtliga börsnoterade, och de finns inom olika branscher. Så när det dras ned i fordonsbranschen går det upp i medicinbranschen samt spel och underhållning, säger han.

För att vara en bra konsult måste man nog vara en speciell människotyp, säger Johan Jacobsson som har ett 70-tal anställda.

– Öppen, social och tänka i en helhet. Hur kan vi göra vår kunds tillvaro bättre.

Han tycker att säljare har världens finaste jobb.

– Ja, vi jobbar väldigt sälj- och kundorienterat. Många av våra konkurrenter tycker att sälj är något fult.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.