Volvo Cars
Just när det såg så bra ut …
För två veckor sedan, den 19 augusti, träffade en nöjd Håkan Samuelsson pressen i Volvo Showroom i Stockholm. Volvo Cars vd konstaterade att bolaget hade ökat försäljningen under första halvåret med 3 000 bilar till 232 000. Viktigare var att vinsten steg från 968 miljoner till 1 660 miljoner kronor och rörelsemarginalen gick från 1,4 till 2,4 procent.
Samuelsson och finansdirektören Hans Oscarsson målade upp en ljus framtid för den kinesiskägda biltillverkaren från Göteborg. Kassaflödet är bra och bolaget har redan tagit emot 57 000 förhandsbeställningar av den nya lyxmodellen XC90, över 50 000 exemplar mer än man hade räknat med att sälja under hela året. Produktionen av denna modell, samt av den populära 60-serien, ska ske i Göteborg där man nu investerar i en ny karossfabrik och redan har infört ett tredje skift. Vidare har Volvo också beslutat sig för att bygga en fabrik i USA, vilket man enligt Samuelsson har ”diskuterat i flera år”. Fabriken kommer kosta drygt 4 miljarder kronor och stå klar 2018, med en inledande produktion på 100 000 bilar om året.
Dessa investeringar ligger i linje med marknadernas utveckling. Det är Europa – främst Sverige och Tyskland – som drev företagets tillväxt under första halvåret med en tillväxt på 6,5 procent. Och enligt Samuelsson är det nu ordning på USA, där Volvo haft problem i flera år.
– Europa är mycket starkare än vi trodde för sex månader sedan. Vi har även stabiliserat marknaden i USA, där försäljningen har ökat något och fortsatte öka med 15 procent under juli månad. Vi kan därmed säkra en tillväxt i USA 2015.
Det lär behövas, för det ser betydligt värre ut i Kina, Volvos största marknad. Där rasade försäljningen 15,3 procent i juli och hittills i år är nedgången 3,3 procent. Det är en stor kontrast mot fjolåret, då Volvo växte med 32,8 procent i Kina med 81 221 sålda bilar. Håkan Samuelsson medgav att han är besviken på utvecklingen.
– Vi bedömde den kinesiska marknaden mer positivt för sex månader sedan. Nu ser vi en situation som i Kina kallas för ”the new normal” där den ekonomiska tillväxten avtar och marknaden saktar in, eller snarare ”normaliseras”.
Volvo Cars kommer nu främst iaktta lönsamheten per såld bil i Kina, snarare än att bara fokusera på volymer, och dessutom se mer till service av redan sålda bilar. Ett tecken på att Volvo fortfarande tror på Kina är att bolaget under första halvåret köpte ytterligare 20 procent av sitt joint venture i Kina från sin kinesiska partner Geely för 2,2 miljarder kronor. Detta är den högsta ägarandel som Volvo kan ha; enligt kinesisk lag måste det joint venture som krävs för tillverkning i Kina till minst 50 procent ägas av den kinesiska parten.
– Kina kommer fortsätta vara vår största marknad trots en blygsam tillväxt. Den kinesiska marknaden för premiumbilar kommer växa med cirka 5 procent i år, och vår målsättning är att växa minst lika snabbt som marknaden, sa Samuelsson.
Det är dock tydligt att förändringen har kommit snabbare än Volvo förutsåg. Så sent som i april trodde Samuelsson på en tillväxt med 5–10 procent för premiumbilar i Kina i år, och han sa att Volvo siktade på att växa mer än så.
***
Det är inte bara Håkan Samuelsson och Volvo Cars som har tvingats justera ner sina förväntningar på Kina under årets gång. I januari spådde The China Association of Automotive Manufacturers en tillväxt på 8 procent för bilmarknaden. I juli sänkte organisationen siffran till 3 procent. Andra analytiker tvivlar nu på om det blir någon tillväxt alls. Utvecklingen beror på flera faktorer (se Kinas bilmarknad tvärnitar, nr 15/2013).
Redan 2011 drog myndigheterna in en rad subventioner för bilköp som hade drivit på försäljningen. Samtidigt införde flera kinesiska storstäder restriktioner för att begränsa antalet bilar på gatorna, i syfte att bekämpa luftföroreningar och ändlösa trafikstockningar. Samtidigt började en marknad för begagnade bilar ta form, vilket bland annat Financial Times nu pekar ut som den största anledningen till försäljningsraset i år.
Enligt bilförsäljarnas branschorganisation China Automotive Dealers Association väntas andrahandsmarknaden fördubblas i år och mer än elva miljoner begagnade bilar säljas i Kina. Detta är något nytt eftersom antalet begagnade bilar till salu tidigare inte har varit stort nog för att påverka totalmarknaden. Men då försäljningen av framför allt premiumbilar med bra kvalitet har ökat snabbt de senaste åren, så påpekar CADA att även medelåldern på bilar i Kina ökar. År 2020 kommer den vara tio år. 2012 var en personbil i Kina i genomsnitt blott tre år.
Situationen på bilmarknaden kompliceras av att många tillverkare har expanderat i Kina beräknat på den tillväxt som rådde för några år sedan. 2013 presenterade Volkswagen investeringar på cirka 100 miljarder kronor, bland annat i fyra nya fabriker. General Motors ville inte vara sämre och investerade samma år med målsättningen att fördubbla sin försäljning i Kina till 2015, och då sälja fem miljoner bilar.
I dag är tongångarna annorlunda. General Motors sålde drygt 1,7 miljoner bilar i Kina under det första halvåret, och nyligen sa Ford att man förväntar sig att tappa försäljning i Kina i år, vilket i så fall vore första gången sedan 1990. Volkswagen har redan rapporterat att försäljningen i Kina sjönk under första halvåret. Och Audi skrev nyligen ner sin globala vinstprognos för 2015 på grund av minskad efterfrågan i Kina.
Än värre ser det ut för BMW, där Kina svarar för 22 procent av försäljningen. Företaget har i år redan minskat produktionen i Kina med 16 000 bilar och flyttat fordon till USA som var producerade för den kinesiska marknaden. På grund av utvecklingen i Kina har BMW-aktien rasat med en tredjedel sedan mitten av mars. Och i början av augusti sa Toyota att kostnaderna för tillverkning och försäljning i Kina ökar stadigt, medan bolaget ändå måste sänka priserna för att attrahera kunder.
Förklaringen till de dystra utsikterna är förstås överetablering. Även Volvo har de senaste åren gjort stora investeringar i Kina. Sedan 2011 har företaget spenderat tiotals miljarder på två bilfabriker i städerna Chengdu och Daqing, samt en motorfabrik i Zhangjiakou.
Att Volvo ändå är relativt förhoppningsfulla om tillväxten i Kina förklarar pressansvarige Stefan Elfström med att Volvo under andra halvåret kommer i gång med försäljningen av två nya modeller, dels den helt nya XC90, dels en plug-in-hybrid-version av modellen S60L.
Då Volvo började investera i Kina var målet att sälja 200 000 bilar i landet år 2015. Det övergavs dock redan 2013, men Elfström menar att investeringarna i Kina inte har varit för stora, ens med facit i hand:
– På sikt, runt år 2020, är vårt mål att komma upp i en global volym omkring 800 000 bilar varav vi tror att cirka 200 000 kommer från den kinesiska marknaden. Detta gör att vi definitivt kommer behöva den kapacitet vi nu har byggt upp för lokal produktion i Kina.
Eftersom den tekniska kapaciteten nu är på plats, kan bolaget öka bemanningen i fabrikerna allteftersom volymerna växer. Volvos populäraste modeller på den kinesiska marknaden är XC60 och S60L, som båda byggs på plats i Kina.
Nya XC90 kommer dock att importeras från Sverige, och om Volvo når målet på 800 000 bilar år 2020 så kommer majoriteten av dessa att byggas i Europa.
– Våra bilfabriker i Kina har en kapacitet på 200 000 bilar medan den planerade fabriken i USA inledningsvis kommer kunna tillverka 100 000 bilar. Resterande 500 000 kommer följaktligen från Europa, säger Elfström.
Förra året sålde Volvo knappt 466 000 bilar globalt, vilket var nytt rekord och en tillväxt med 8,9 procent. Vid presskonferensen i Volvo Showroom sa Håkan Samuelsson att man räknar med ett nytt försäljningsrekord i år, även om man kanske inte riktigt når en halv miljon. Anledningen är alltså avmattningen i Kina, som i fjol stod för över 17 procent försäljningen. Vill Volvo bli en av världens ledande biltillverkare måste man antingen slå tyskarna på den otroligt hårda Kina-marknaden, eller minska sin exponering mot landet.
Volvos försäljning januari–juni 2015 (H1)
Kina: 38 292 bilar
(38 751 i fjol),
–1,2 procent
USA: 26 367 bilar
(29 331 i fjol),
+0,1 procent
Sverige: 32 460 bilar
(30 511 i fjol),
+6,4 procent
Västeuropa: 93 398 bilar
(87 630 i fjol),
+6,6 procent
Andra marknader: 38 767 bilar
(42 790 i fjol),
–9,4 procent
Totalt: 232 284
(229 013 i fjol),
+1,4 procent
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.