Juridik till salu
Det har gått ett knappt halvår sedan börsintroduktionen på Stockholmsbörsen, och lugnet har åter lagt sig över Karnovs huvudkontor i centrala Köpenhamn.
Inför börsnoteringen värderades leverantören av juridikinformationstjänster till 4,2 miljarder svenska kronor. För mycket, ansåg flera etablerade börsanalytiker. Men nyemissionen övertecknades och drog in 670 miljoner kronor. Den förutspådda floppen uteblev också. Teckningskursen sattes till 43,00 kronor och aktien står i skrivande stund i 47,80 kronor.
Vd Flemming Breinholt tar kursuppgången som ett kvitto på att bolaget var korrekt värderat.
– För mig var det viktigt med en bra start på börsen, säger han.
– Jag tror att det hänger ihop med hur jag är som människa. Oavsett om jag är vd eller gör något annat, så vill jag inte göra någon besviken. Hade aktien gått ner direkt hade kanske investerare och anställda börjat tvivla på om vi faktiskt var så bra som vi själva trodde.
Flemming Breinholt minns noteringsprocessen som hektisk. Långt mer ansträngande än vad han hade förväntat sig.
– Folk som inte varit med om det förstår inte hur hårt det kan vara. Inom loppet av några dagar var jag på roadshow i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, London, Frankfurt, Paris och New York.
– Målet var att få med oss institutionella placerare. Det var viktigt för att noteringen skulle bli lyckad.
Den 11 april sattes punkt. Breinholt hade fått med sig svenska statliga Fjärde AP-fonden och en rad andra investeringsbolag, samtidigt som den fransk-brittiska investmentbanken Rothschilds private equity-arm Five Arrows kvarstod som största ägare.
Flemming Breinholt beskriver sig själv som en enda stor adrenalinpump de där dagarna.
– Jag skulle kanske inte säga att jag var nervös, men det låg en spänning i luften. När dagen var slut tog jag flyget hem till Köpenhamn och umgicks kort med min familj innan jag stupade i säng.
Karnov styrs från ett vackert kontorskomplex mitt i centrala Köpenhamn. För några år sedan huserade teleoperatören Tele Danmark här. Nu heter hyresgästerna sökmotorjätten Google och läskbolaget Red Bull.
Grannarna står, ur det perspektivet, i kontrast till Karnovs lågmäldhet. I affärspressen genererar företaget inte mycket uppmärksamhet, och på börsforum bemödar sig inte ens amatörspekulanter att diskutera bolaget.
– Utanför vår bransch är vi totalt okända, säger Flemming Breinholt.
Breinholt har varit vd i Karnov i fem år. Han kom då från posten som vd på marknadskommunikationsbolaget Intermail.
Flemming Breinholt ler när han får frågan om det var svårt att skifta bana och ge sig in i juridiken.
– Jag är inte rädd för att gå in i komplexa sammanhang, även om jag vet att jag inte kommer förstå allt. Jag har jobbat i bolag med doktorander som varit långt mer kunniga än jag om ett ämne.
– Mitt knep är att ställa obegåvade frågor, ju fler desto bättre. Det är så jag lär mig. Så det blev en del frågor när jag kom hit.
Flemming Breinholt började med att ha möten med nära hälften av bolagets anställda, författare, experter och kunder. På kvällar och helger läste han på, och sammantaget skapade han en bild av vad Karnov var och hur bolaget borde utvecklas.
– Jag har en nyfikenhet och vilja att förstå och få det översatt till något som jag själv kan relatera till. Men än i dag händer det att det dyker upp saker inom Karnov som jag inte förstår, och det kanske visar hur komplex den här verksamheten är.
Karnov har alltså huvudkontoret i Köpenhamn med en filial i Stockholm. 55 procent av omsättningen genereras i Danmark, 45 procent i Sverige. Bolaget omsatte i fjol 715 miljoner svenska kronor med ett justerat rörelseresultat före skatt och avskrivningar (ebita) på 262 miljoner kronor.
Till en oinvigd brukar Flemming Breinholt säga att Karnov ger svar på juridiska frågeställningar utifrån sin bas av vetande. Allt som går att få fram om lagtexter, propositioner, förarbeten och tolkningar serveras genom en sökning på Karnovs plattformar. Räcker inte det tillhandahåller företaget en uppsjö av litteratur och domar att djupdyka i.
Det kanske låter som en vanlig databas, men inom juridiksektorn har den blivit oumbärlig. Den som vill ge sig in och konkurrera med Karnov har 150 års arbete att ta igen. För de finansiella analytikerna har framför allt tillväxten varit det största frågetecknet. För hur ska Karnov, som redan är marknadsledande, lyckas växa i en bransch som visserligen expanderar, men långsamt? Under noteringsprocessen upprepade Flemming Breinholt flera gånger att Karnov tittar på uppköp.
– Vi letar efter aktörer där det kan finnas en synergi för oss att använda samma teknologiska plattform som vi redan har. Det kan vara företag i övriga Norden, Baltikum eller någon av de intilliggande marknaderna.
– Vi letar i länder, av samma storlek som Danmark och Sverige, som kanske precis som vi är beskyddade av ett lokalt språk.
Pengarna som bolaget tog in i samband med nyemissionen har använts till att amortera. Därigenom har Karnov halverat skulderna. Men trots det finns det utrymme till förvärv, enligt Flemming Breinholt.
– Vi är ju ett kontantgenererande bolag och kan dessutom få tag på kapital snabbt om rätt tillfälle skulle uppstå.
Kanske har han fått blodad tand efter uppköpet i fjol av Norstedts Juridik, utgivaren av den svenska lagboken och en rad informationstjänster. För 68 miljoner euro fick Karnov en aktör som har samma roll i Sverige som Karnov har i Danmark.
– Det hade länge varit en dröm för oss att köpa Norstedts Juridik. När möjligheten väl kom tvekade vi inte.
Före förvärvet bedrev Karnov och Norstedts Juridik tjänster som tangerade varandra på den svenska marknaden. Det fanns alltså risk för både kannibalisering och att stå där med en ineffektiv organisation. Karnovs lösning blev att slå ihop de svenska tjänsterna under ett och samma varumärke. Och sedan i augusti rullas resultatet ut – plattformen Juno.
Innan året är slut ska bolagets 35 000 svenska kunder ha genomgått flytten, men Karnov har genomfört nymodigheten med både livrem och hängslen. För medan Juno lanseras behålls de ursprungliga tjänsterna tills användarna blivit naturligt bekväma med allt nytt.
– Vi gör så för att alla ska få en chans att komma över i sin egen takt. Det viktiga för oss och våra kunder är att verktygen är lätta att använda.
Sedan förvärvet har Karnov gjort den förre chefen på Norstedts Juridik, Olov Sundström, till ansvarig för den svenska verksamheten. Det har dock inte hindrat företaget från att blåsa in lite danska influenser i den svenska grenen.
– Det är nog inga tvivel om att vi är mer fokuserade på försäljning här i Danmark. Och jag tror att vi har fått med oss Norstedts Juridik på att bli mer marknadsinriktade än vad de varit tidigare. Annars tror jag på att ta vara på skillnaderna, snarare än att försöka ändra något.
Sedan köpet är Karnov odiskutabel marknadsledare i både Sverige och Danmark. En grupp danska advokatkunder har gått så långt att de anklagat bolaget för att missbruka sin dominerande ställning, ett påstående som Flemming Breinholt viftar bort.
– Danska konkurrensverket har prövat saken, men lagt ner ärendet, så för oss är den saken utagerad.
Enligt siffror som Affärsvärlden tagit fram är Karnov överlägset störst av leverantörerna av juridiska söktjänster i Sverige. Under 2018 hamnade exempelvis tre fjärdedelar – 21,5 miljoner kronor – av Domstolsverkets utlägg rörande söktjänster, i Karnovs ficka.
Flemming Breinholt är medveten om företagets position.
– Att arbeta med juridik och inte ha tillgång till våra tjänster är som att vara köksmästare och inte ha kniv.
Flemming Breinholt
Aktuell som: Vd i börsnoterade Karnov Group.
Bor: I villa i Nærum, norr om Köpenhamn.
Ålder: 55 år.
Familj: Gift med Marianne, tre barn och två bonusbarn.
Utbildning: Civilekonom på Copenhagen Business School.
Fritid: ”Eftersom jag reser och arbetar så mycket värdesätter jag att tillbringa min lediga tid med familj och vänner. När jag får tid över håller jag mig gärna i god form, läser böcker för det mentala och springer eller cyklar för det fysiska, även om jag är bättre på att prata om det senare än att faktiskt göra det.”
Tidigare uppdrag:
Styrelseordförande, Capres
”Det var ett bolag som jobbade med nanoteknik inom halvledarindustrin. Jag var där i nästan tio år, och lämnade när bolaget såldes till ett marknadsledande amerikanskt bolag. Det kändes rätt och som det bästa för företaget. Vi hade jobbat för försäljningen ett bra tag, men det tar alltid längre tid än man tror.”
Vd, Intermail
”Jag var vd i Intermail som är ett nordiskt företag som arbetar med marknadskommunikation, produkter och digitala lösningar. Vi var representerade i Sverige, Danmark och Finland och en konkurrent till Strålfors och Parajett.”
Vd, Xponcard Group
”Vi var noterat på Stockholmsbörsen och tillhandahöll kortlösningar till banker och detaljhandel, men också simkort till mobiler. Över en tioårsperiod blev företaget ett av de ledande, jag tror femma i världen, inom telekom. Sedan blev det uppköpt av ett franskt företag som inkluderade det i sin verksamhet.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.