Platinum
”Ju större kontrast desto bättre”
Mikael Skaj kryssar mellan de antika möblerna och ställer sig vid ett sengustavianskt bord från 1790 av ornamentbildhuggaren Pehr Ljung. Ovanför bordet hänger ett svartvitt foto på den franska skådespelerskan Brigitte Bardot, taget av fotografen Terry O’Neill under 1970-talet.
– Precis sådana här möten i tid och stil tycker jag om, säger han.
Skajs antikhandel belägen på Nybrogatan hör till en av huvudstadens och antikmarknadens mest anrika. Den grundades i början av 1900-talet av Mikael Skajs farfars far Filip som emigrerade från Lettland till Sverige. Därefter har antikhandeln gått i arv och 2006 tog Mikael Skaj över rodret. Som liten fick han följa med sin pappa på antikmässor och därefter har han utbildat sig på Sotheby’s både i England och i Frankrike.
– Det som lockar med antikviteter är historien och processen när man får in en gammal möbel i dåligt skick, restaurerar den och därefter ställer ut den i butiken för att hitta en ny ägare till den, säger han.
Skajs antikhandel inriktar sig på högklassiga antikföremål från 1700-talet fram till cirka 1820-talet. Mikael Skaj har dock en fäbless för att blanda gammalt och nytt och har därför mixat utbudet med en del modern konst. Spatserar man omkring i butiken ser man rokoko och gustaviansk stil jämte verk från samtidskonstnärer som Dan Wolgers och Rolf Hanson.
– Det blir mer och mer populärt att blanda antikt och modernt, och då menar jag inte bara modern konst utan även moderna möbler. Ju större kontrast i tid, stil och material, desto bättre. Det gör hemmet mer levande, säger han och tillägger:
– Många tycker att ett hem med bara antikviteter blir mossigt, och ett med bara moderna föremål blir sterilt och tråkigt.
För att skapa en kontrasterande och dynamisk känsla i heminredningen räcker det med ett antal antikviteter. Baljfåtöljer (baljor på fackspråk), konsollbord samt ljusstakar och kandelabrar i brännförgylld brons är ett par exempel på antikföremål som passar i en modern miljö, enligt Mikael Skaj.
– Speciellt de sengustavianska baljorna, som har ett djärvt formspråk och är väldigt bekväma att sitta i, är i ropet just nu. Därför är de ganska dyra också och kostar mellan 60 000 och 200 000 kronor.
På ett bord lite längre ifrån oss står ett par kandelabrar i brännförgyllt guld, producerade i Ryssland på 1700-talet. De kostar 425 000 kronor.
– Men det finns förstås kandelabrar till ett lägre pris. Jag har till exempel ett par stycken som kostar 85 000 kronor. Kandelabrar är stämningsfulla när man tänder dem under vinterhalvåret, säger han.
Det finns flera förklaringar till att Mikael Skaj är road av antikviteter.
– Historien. Samtidigt är de väldigt vackra och i regel förlorar de inte i värde. Jag tror även att proveniensen blir viktigare och viktigare. Det finns en trygghet i att möblerna har en historia, det gör att man kan känna tillhörighet till ett större historiskt sammanhang.
Men det är lika viktigt att blanda material som att blanda stilar och åldrar, enligt Mikael Skaj. Han tycker inte att det passar att inreda med enbart ett material, som trä, oavsett om möblerna är från både 1700- och 1900-talet.
– Om jag har möbler i trä från 1700-talet skulle jag hellre kombinera det med modernare designföremål, till exempel Jonas Bohlins plåtskåp Slottsbacken eller hans betongstol Concrete.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.