Joel Eklund om Hövdings comeback: Känns inte som en revansch

Sveriges mest omsusade hjälm gör comeback.
Efter Konsumentverkets köpstopp blev konkursboet uppköpt av den österrikiska industrikoncernen Isi Group.
Österrikarna är nu i full färd med att utveckla nästa version av hjälmen - och förbereda lansering.
"I vilka länder de gör det har jag ingen inblick i. Jag gissar att det första inte är Sverige", säger tidigare ägaren Joel Eklund.
Joel Eklund om Hövdings comeback: Känns inte som en revansch - Joel Eklund, Hövding
"Jag gissar att det var deras agenda när de köpte konkursboet", säger Joel Eklund om lanseringen av nästa Hövdinghjälm.

Cykelhjälmbolaget Hövding tog marknaden med storm när den lanserade sin airbagprodukt 2011. Börsdebuten kom fyra år senare och bolaget värderades som högst till drygt 800 Mkr hösten 2021.

Året därpå köptes det ut från börsen av skånska affärsmannen Joel Eklund, vars familj byggt en förmögenhet på munhygienkoncernen Tepe. Men resan fick ett hastigt slut 2023 när Konsumentverket stoppade försäljningen av hjälmen Hövding 3.

Myndigheten menade att hjälmen inte uppfyllde alla tillämpliga säkerhetskrav. Något som bestreds av Hövding.

“Ett rättsövergrepp utan dess like. Konsumentverket har signalerat en aggressiv och oresonlig inställning där de inte tagit till sig av våra argument eller vår dokumentation. Vi har även bett om möte med dem men nekats”, sa Eklund till Afv när han mottog beskedet.

Hövding sålde var ett enproduktsbolag, och trots att bolaget i sitt överklagande till Förvaltningsrätten fick rätt, blev säljstoppet en nådastöt.

Konkursboet köptes upp av den österrikiska industrikoncernen Isi Group och Eklunds förluster landade på över en halv miljard kronor.

Nya hjälmen utvecklas i Lund

Isi Group, som bland annat producerar airbags för fordon, köpte inte lagret av Hövding 3-hjälmar. Men däremot all teknologi och tillhörande patent.

I konkursboets prospekt stod att att utvecklingen av Hövding 4 var inledd. Att en ny version av hjälmen ska lanseras har bekräftats av Isi Group av nyhetstjänsten Rapidus, som var först nyheten.

Återlanseringen ska äga rum via dotterbolaget Isi Automotive Group och utvecklingen av hjälmen kommer ske tillsammans med ingenjörer från lundabolaget Lundinova, ett dotterbolag till Sigma Connectivity. De har varit med i utvecklingen av tidigare Hövdingmodeller.

Både Isi Automotive Group och Lundinova är dock förtegna om detaljer runt projektet.

Eklund: Ingen revansch

Hur det kommer gå med med en eventuell svensk återlansering givet Konsumentverkets tidigare köpstopp är oklart. När Affärsvärlden når Joel Eklund uppger han att han inte är en del av projektet.

“Jag är inte med på tåget. Det är det österrikiska bolaget som köpte konkursboet för ett år sedan som gör det nu. De är ett airbag-bolag och det fanns tankar om att utveckla generation 4 tillsammans med dem, så det är fullt rimligt att de gör det nu”, säger Eklund och fortsätter:

“Jag gissar att det var deras agenda när de köpte konkursboet.”

Han tycker inte att det skulle kännas som någon form av revansch om den nya produkten når svenska marknaden.

“Nej, det skulle det inte göra. Produkten kommer att finnas i framtiden. Det är givet för alla som har inblick i branschen. Kroppsburna airbag-skydd finns för alla möjliga olika tillämpningar”, säger han och fortsätter:

“Frågan är bara hur det går till och från vilket land utvecklingen drivs. Det ser ut som att det blir från Österrike. I vilka länder de tänker lansera har jag ingen inblick i. Jag gissar att det första landet inte är Sverige.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.