JC: Hutlösa priser
Klädförsäljaren JC ska efter 30 år som frivillig fackkedja in på börsen. Introduktionen sker i form av en nyemission som ska ge Boråsföretaget 269 miljoner kronor. Merparten av pengarna ska användas till att köpa lönsamma franchisebutiker. Dessutom ska JC lansera en ny butikskedja samt en e-handelsatsning.
För dyrt
Utförsäljningspriset är satt till 60 kronor per aktie, vilket betyder att JC värderas till 558 miljoner kronor. Det är ett för högt pris med tanke på möjligheterna i klädkedjan. Om kursen istället hade varit 36 kronor, vilket var det pris som de ledande befattningshavarna tecknade aktier för 1998, så hade Affärsvärlden varit lite mer optimistisk.
Idag marknadsförs JC som ett tillväxtbolag vid utförsäljningen. Vinstmultipeln är 64 gånger fjolårsvinsten på 17,5 miljoner kronor före skatt. För att motivera utförsäljningskursen krävs att de prognoser som förekommer i prospektet verkligen infrias. Prognoserna innebär att rörelsemarginalen ska fördubblas och försäljningen växer med 15 procent de kommande tre åren. Redan om ett par år måste alltså rörelsevinsten upp till drygt 80 miljoner kronor för att motivera utförsäljningskursen, enligt Affärsvärldens beräkningar.
Ingen historia
Problemet är bara att prognosen inte övertygar. Bolagets historik är inte särskilt god. De senaste fem åren har företaget redovisat en rörelsevinst på mellan 10-30 miljoner kronor.
JC har idag 223 butiker i Sverige, Norge, Tyskland och Finland. Tio procent av butikerna är helägda. Bolaget omsätter drygt 2 miljarder kronor trots att JC:s redovisade försäljning bara uppgår till drygt 1,4 miljarder kronor. Skillnaden på 600 miljoner kronor beror på att franchisetagarna lägger på en marginal utöver JC:s försäljningspris.
Planerad nyordning
En stor del av bolagets vinstförbättring är tänkt att komma från en nyordning inom butikerna. Dels har JC omförhandlat alla franchiseavtal vilket nästa år kommer att ge en vinstökning på 7 miljoner kronor. Dessutom ska vissa franchisebutiker köpas och därefter drivas i egen regi. Några sådana förvärv har JC redan genomfört, exempelvis i Stockholm. Dessa har dock inte höjt JC:s vinst. Istället har Stockholmsförvärven resulterat i en förlust på knappt 2 miljoner kronor.
Räknat på antalet butiker är JC ett stort företag. Bolaget har knappt 100 färre butiker än Lindex och drygt en tredjedel av H&M:s butiksflotta. Men sett till omsättning är skillnaden mellan H&M och JC milsvidd. H&M omsatte i fjol 14 gånger så mycket som JC eftersom omsättningen per butik är så mycket högre i H&M. Detta har stor betydelse för lönsamheten eftersom omkostnader som personal, hyra och butiksdesign kan slås ut på en större försäljning.
Detta förhållande bör synas i värderingen av JC. Det ska även JC:s utlandsförsäljning som är en ren förlustaffär eftersom bolaget helt enkelt är för litet utomlands.
Mer modeberoende
JC är dessutom mer modeberoende än de flesta andra konfektionsföretag, eftersom jeans är basen i JC:s kollektion. Visserligen försöker bolaget minska beroendet, bland annat genom butikskedjan Brothers som vänder sig till män mellan 20-45 år. Senare i år ska ett liknande koncept lanseras för kvinnor i motsvarande ålder under namnet Sisters.
Det är svårt att sia om JC-ledningen kommer att få rätt när den säger att jeansmodet är på väg tillbaka. Oavsett vilket så borde JC-aktien ha åsatts en rabatt till följd av den extra moderisken, jämfört med andra klädkedjor.
Det finns alltså ingen anledning att teckna JC-aktien. Bolaget borde ha tagit omvägen via någon riskkapitalist innan börsintroduktionen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.