Jan Wifstrand: Därför ska du sälja dina Telia-aktier
”Du måste vara långsiktig vet du väl. Det borde väl alla inse att aktier innebär risktagande.”
Ta ett gott råd. Lyssna inte på dessa självutnämnda experter. Själva har de inte gjort en långsiktig affär sedan de valde morgontidning på 70-talet.
Inse att du gått på Rosengrens mina.
Sälj.
Here’s why, som det brukar heta i läslockande rubriker i engelskspråkiga magasin:
Du kanske läste min krönika nyligen om skamlighetens främsta representant i det nya näringslivet, alltså Letsbuyit. Jag försökte där föra ett resonemang om att det finns ett samband mellan börskurs och ett företags allmänna servicenivå och image. Synsättet går utmärkt att applicera även på etablerade geronter.
Om du är kund hos den del som präktigt missvisande kallas för Telia Nära (nära sammanbrott, eller vaddå ”nära”?) kan du ju till exempel försöka få tag på högste chefen någon gång när du är missnöjd, typ uppskörtad eller illa behandlad av Karks kanaljer. Du har till exempel fått betala 1460 kronor för att en montör ska komma och kolla ett jack i din bostad, vilket tar en kvart, ungefär. De hävdar då att det är restiden som är så dyr, tills du upptäcker att kontoret ligger runt hörnet.
Men försök inte jaga storchefen för länge. Det är nämligen omöjligt, jag har prövat själv. I stället gör du sannolikt som två av varandra helt oberoende missnöjda kunder nyligen gjorde för att komma till tals med Telia ”Nära”. Du går till Studio Ett på radion eller skriver en insändare till din tidning, i mitt exempel Sydsvenskan.
Då skickas en olycka som kallas ”chef för kundrelationer” fram. Han svarar till slut så effektivt oförskämt att du känner dig förolämpad för all framtid, trots att du redan är så gott som rånad på någon sorts avgift som helt enkelt är omöjlig att motivera intellektuellt.
Ingenting hjälper, för Telia Nära tror att monopolet på något mystiskt sätt fortfarande finns kvar. Men du stannar kanske som kund ändå, för du litar inte riktigt på att alla de där nya operatörerna som lovar samtalen nästan gratis, inte redan har tolv noteringar i Justitia.
Och medan du sitter där med luren i näven och känner dig lurad åker Teliachefen Kark på ”road-show”, för det gör de stora pojkarna med de hårda nyporna, och han talar om att bara du är långsiktig så går kursen upp på aktierna som Rosengren övertalade dig att köpa.
Och så läser du en möjligen jättebegåvad analys av en journalist som talat med någon som sysslar med ”investor relations”. Sedan har journalisten alldeles, alldeles själv kommit fram till att Telia egentligen är värt dubbla börskursen.
Egentligen, alltså. Fast du fattar ingenting. Och du är inte säker på att den lysande reportern har gjort det heller, egentligen.
Lita på dig själv. Lyssna på chefen för kundrelationer på Telia Nära. Och sälj. Kursuppgången kommer kanske någon gång när dina barnbarn blivit stora. Då när bolaget heter Telia Com Bort.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.