Jag blir aldrig ”legendarisk”
Hädangångna eller pensionerade chefredaktörer brukar av devota journalister behängas med epitetet ”legendarisk” så fort de omnämns i en text. Ibland är det befogat. Herbert Tingsten gjorde sig förtjänt av det liksom Gustaf von Platen. Och Washington Posts forne superhjälte Ben Bradlee, som avled nyligen, gjorde det definitivt. Jag tror dock att vi i media ofta i efterhand tillmäter våra hövdingar större snille, status och inflytande än de egentligen hade.
För hur svårt var det egentligen att driva en tidning framgångsrikt när det handlade om att styra ett lokalt, regionalt eller nationellt monopol – eller i några fall oligopol? Läsarna var beroende av tidningen för att få sitt behov av nyheter tillgodosett. Företag och debattörer var tvungna att fjäska för att få ut sina budskap. Och annonsörer hade ingen annanstans att vända sig när de ville marknadsföra sitt utbud.
Göteborgs-Posten var länge ett utmärkt exempel: ensam spelare med över 80 procents hushållstäckning på sin marknad. Höglönsam och minst lika viktig för hemstadens identitet som någonsin AB Volvo, IFK eller Liseberg. Men så gav sig ägaren och mångårige chefredaktören Peter Hjörne, tillsammans med koncernchefen Tomas Brunegård, på att konsolidera den svenska lokaltidningsmarknaden. Stora förvärv. Och stora lån. Ungefär samtidigt svepte den digitala tsunamin in och GP:s moderbolag Stampen är i dag på gränsen till bankrutt (se sid 14).
Nej, Peter Hjörne kommer knappast benämnas ”legendarisk” i framtiden. Inte efterträdaren Cecilia Krönlein heller. Men poängen är att det kommer ingen nu verksam chefredaktör göra. Jobbet är så i grunden förändrat. I den nya medievärlden kan en redaktör möjligtvis bli något slags nätkändis, men inte legendarisk. Tråkigt egentligen.
Ingves tomma gest
The Economist visade nyligen att korrelationen är låg mellan penningpolitiska lättnader och konjunkturuppgångar. I stället är det företagens vinster som är avgörande för hur mycket de investerar. Tänkte på det när Riksbanken sänkte räntan till noll förra veckan.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.