”Ivar Kreuger hade bråttom”
Segla var någonting som scenografen och dekormålaren Mats Arrhénborg hade gjort nästan hela livet. Kärleken för träbåtar började när han seglade en Neptunkryssare, och idén om att köpa en veteranbåt kom han på tillsammans med en vän när de var ute på en seglats. Vännen informerade honom om en expresskryssare som var till salu. Den hade bara ett fel.
– Felet var att det var en motorbåt. Dessutom, när jag kom dit och tittade på henne så var hon verkligen ett fullständigt vrak. Hon var så trasig att det nästan var skrattretande.
Mats Arrhénborg var tveksam till om det var värt att restaurera och göra vid båten, men han köpte den ändå för 20 000 kronor 1993. Säljaren hade sagt att det var tändstickskungen Ivar Kreugers gamla semesterbåt, Loris. För att kolla upp att det stämde, kom vännerna i kontakt med en person som jobbade på tv-arkivet, en arkivinstitution på Sveriges Television. Han letade och visade så småningom upp en film på Ivar Kreugers veteranbåt – och det var samma båt som vännerna hade köpt.
– Plötsligt ser vi hur Hollywoodstjärnorna Mary Pickford och Greta Garbo tillsammans med Ivar Kreuger är ombord på vår båt och vinkar. Det var en väldigt speciell känsla, säger Mats Arrhénborg.
Att veteranbåten verkligen var Loris gav Mats Arrhénborg en drivkraft att göra någonting. Båtens tidigare ägare hade velat renovera den vid en båtbyggarfirma men det visade sig vara för på tok för dyrt för honom, och det var därför han sålde den.
Mats Arrhénborg tog en annan väg. Han lyckades prata med Skeppsholmens folkhögskola som blev intresserade av att reparera Loris. Där öppnades möjligheten att få till ett arbetsmarknadsprojekt med arbetslösa snickare som fick chansen att jobba ett halvår med båten. Tack vare detta fick de dessutom ekonomiskt stöd från Kreugers gamla fastighetsbolag Hufvudstaden. Det tyckte Mats Arrhénborg var ”fantastiskt” och dessutom någonting som fick fart på renoveringen. Båten var färdigrenoverad 1998 och sjösattes vid Galärvarvet i södra Djurgården som en del i Kulturhuvudstadsåret.
I dag ägs Loris fortfarande av Mats Arrhénborg men nu tillsammans med fästmön Ilona Orgmetz. I mitten av sommaren använder de den som badbåt för familjen. Men under för- och eftersäsong kör de charter.
– Det är en stor båt med mycket underhåll, och det kostar mycket. Och vi kör charter för att täcka in kostnaderna.
Under hösten tar Mats Arrhénborg upp båten för att få bort allt vatten, skruvar bort alla beslag och gör rent den grundligt. Sedan får den stå till början av april. Då är det dags för vårrustningen: slipa, lacka och måla båten med en ny bottenfärg.
– Jag lägger i vanligt underhåll hundra timmar om året. Men det är inte sällan det finns något som behöver lagas och då går det några timmar till.
Förutom att Loris har en känd historia så är den, enligt Arrhénborg, också ovanligt snabb. Den har en toppfart på 26 knop.
– De flesta av de här båtarna var gjorda för att köra i omkring tio knop. Men Ivar Kreuger hade bråttom, han ville att det skulle gå fort.
Utöver Loris äger Mats Arrhénborg och fästmön IIona Orgmetz också en annan båt, sedan 20 år tillbaka – en tio meter lång Petterssonbåt från 1919.
– Loris har öppnat en helt ny värld för mig. Jag såg de här båtarna som väldigt vackra och kul att titta på. Men när man sitter som ägare till en båt som Ivar Kreugers blir man väldigt intresserad av andra veteranbåtar och deras historia.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.