Amazon
It-jättar betalar för att undvika Adblock Plus
Microsoft Bings sökannonser och Taboolas ”rekommenderade länkar” är bland de annonser som för närvarande glider igenom Adblock Plus filter. Enligt finanstidningen är det ett avsiktligt resultat av en betald affär mellan skaparna av Adblock och ägarna av annonserna.
Enligt källor har bolagen betalat Eyeo, skaparen av Adblock Plus, att bli tillagda på en officiell vit lista, vilket ger dem möjlighet att gå förbi Adblocks plugin.
Eyeo har tidigare diskuterat den vita listan som en del av bolagets ”acceptabla annonser”. Enligt bolaget är den utformad för att låta mindre aggressiva reklamer gå igenom filtret och uppmuntra bolag till att tona ned sina annonser.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.