IRM
IRM sänker prognos för reklammarknaden
Den tidigare prognosen för 2014 var en ökning med 2,4 procent till 32,2 miljarder kronor. För 2015 är prognosen oförändrad – reklaminvesteringarna förväntas öka med 1,9 procent jämfört med 2014.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Hittills under 2014 har tillväxten på reklammarknaden varit god, skriver IRM, understödd av en god allmänekonomi och flera evenemang såsom riksdagsvalet, EU-valet, fotbolls-VM och OS. I början på november presenterade IRM utfallet för reklammarknaden under årets tre första kvartal. Reklammarknaden växte under denna period med 2,3 procent relativt motsvarande period 2013. Tillväxttakten bedöms bli något lägre under det fjärde kvartalet, vilket innebär att helåret uppnår en tillväxt om 2 procent relativt 2013.
Tre traditionella medieslag förväntas uppnå en tillväxt på över tio procent under 2014 relativt föregående år. Dessa är radio, bio och utomhusreklam.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.