Apple
Iphone 15 säljer sämre än föregångaren i Kina
Det framgår av en rapport från analysfirman Counterpoint Research, rapporterar Bloomberg News.
Försäljningen av Iphone 15 är ned 4,5% jämfört med Iphone 14 under de första 17 dagarna efter lanseringen.
Investmentbanken Jefferies tror till och med att försäljningen är ned med tvåsiffriga procenttal mot mot föregångaren, vilket delvis förklaras av att Huawei sålt fler enheter tack vare nya Mate 60 Pro.
Om estimaten stämmer så är detta en av de sämsta försäljningsstarten av Iphone i Kina sedan 2018, då inhemska företag som Oppo och Vivo började bli populära.
Counterpoint Research skyller den svaga Iphoneprestationen på att Kinas ekonomi ännu inte återhämtat sig från pandemin. Samtidigt menar de att mobilen troligen har haft en tvåsiffrig ökning i USA under de första nio dagarna, jämfört med förra året.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.