Byggmästare Ahlström
Investmentbolaget om Volta Trucks-smällen: ”Väldigt smärtsamt”
I somras lämnade investmentbolaget Byggmästare Ahlström den mindre reglerade börslistan First North och gick vidare till Mid Cap. Nu görs en ny investering på 25 Mkr i teknikbolaget DP Patterning, med en option att investera ytterligare 25 Mkr under 2025.
Noterade innehav
Bolag | Antal aktier | Kapital | Värde (Mkr) |
Green Landscaping | 9 160 123 | 16,13% | 650 |
Infrea | 6 029 152 | 20,04% | 66,3 |
Källa: Holdings
Därmed växte Byggmästare Ahlströms portfölj från sex till sju företag, som investmentbolagets VD Tomas Bergström har höga förväntningar på.
“Inom fem år är infrastrukturbolaget Green Landscaping dubbelt så stort omsättningsvis. Och serieförvärvaren Safe Life kommer vara tre gånger sin nuvarande storlek”, säger han till Afv.
För bara två år sedan lovordade Tomas Bergström ett annat innehav i sitt bolags portfölj. Det var den svenska uppstickaren Volta Trucks som skulle bli en global tillverkare av ellastbilar.
“Under 2023 kommer Volta att kommersialisera och ha intäkter och bolaget passar nog väl i publik miljö på sikt”, sade Tomas Bergström till Afv i februari 2023.
Onoterade innehav
Bolag | Ingående substansvärde (Mkr) | Ägarandel |
Fasticon | 115 | 91% |
Ge-Te Media | 163 | 59% |
Safe Life | 769 | 32% |
Team Olivia | 210 | 18% |
DP Patterning | 25 | 37% |
Källa: Byggmästare Ahlström
Ett halvår senare hade Volta ansökt om konkurs, vilket ledde till att Byggmästare Ahlström förlorade sin investering på totalt 250 Mkr. Det motsvarade ungefär en tiondel av investmentbolaget substansvärde.
“Det var väldigt smärtsamt”, säger Tomas Bergström nu.
“Då hade bolaget haft en fantastisk utveckling och var väldigt nära att lyckas. Men som för andra många i den sektorn så visade det sig vara omöjligt att finansiera. Det är klart att vi blev brända.”
Ser du något fel i er utvärdering av Volta Trucks?
“Vi var inte med och fattade besluten i företaget under de sista åren. I alla fall inte de avgörande besluten.”
Ett annat bolag som sysslar med grön energi har nyss sökt om rekonstruktion, Northvolt. Har du några tankar om det?
“Jag tycker att det är tråkigt för dem och för Sverige. Även om vårt fall med Volta Trucks var mycket, mycket, mycket mindre så tror jag att det finns en liknande dynamik mellan ägarna och bolaget”, säger Tomas Bergström.
“Bolaget får inte fram produkterna och har ett antal ägare som sitter och tittar på varann. Det blir som en spiral.”
Vad menar du med det?
“Jag tror att det är mänskligt att man ifrågasätter ett bolag när det inte lyckas leverera sina produkter. Då måste svåra beslut fattas. Situationen blir pressad och eventuellt börjar det pekas finger mellan ägarna. Som en spiral.”
Kommer ni investera i grön energi igen?
“Det ska inte uteslutas och det är inte fel med grön teknik, men det kommer vara med andra förutsättningar”, säger VD:n och tillägger:
“Exempelvis gör DP Patterning flexibla kretskort med bättre klimatavtryck än traditionell metod. Därtill till lägre kostnad. Varje situation är unik, men vårt huvudfokus är beprövade affärsmodeller med potential för lönsam tillväxt.”
Läs även:
Sandström: Guld och gröna jobb är whisky och bilnycklar för von der Leyen
Fredrik Lundberg: Nervöst på börsen just nu – jag ser möjligheter
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.