Intervju: USA-krisen slår mot Grand Hotel

Wallenbergägda hotellen Grand och Berns i Stockholm har drabbats hårt av terrorattacken i USA. Mellan 30 och 40 procent av de kommande hotellgästerna avbokade omedelbart sina rum förra veckan och den här veckan. Peter Wallenberg Jr, VD för Grand Hôtel Holdings, säger i en intervju med Ekonomi24 att han räknar med att hotellen drabbas hårt under en längre period eftersom de flesta gästerna är utländska affärsmän.

”Vi kan jämföra med Kuwaitkrisen för tio år sedan. Då försvann mycket av affärsresenärerna vilket berodde på att företagen lade om sina resor och avrådde sina anställda från att flyga. Då påverkades vi snabbt. Utvecklingen för oss beror i stor utsträckning på vad som händer i USA”, säger han.

Grand Hôtel Holdings är helägt av familjen Wallenbergs maktbolag Investor. I koncernen ingår numera endast två bolag, Sveriges flottaste hotell, Grand Hôtel samt det för ett antal år sedan nystartade Berns Hotel i Stockholm. Tills för några år sedan ingick även Grand Hôtel i Saltsjöbaden och Skansen Hotel i Båstad.

Peter Wallenberg Jr utgår från att attacken i USA kommer att få långtgående konsekvenser för hotellverksamheten. Förra veckan och denna vecka avbokade alltså en mängd kommande hotellbesökare sina rum – beläggningen minskade under perioden med mellan 30 och 40 procent. Förklaringen är att mellan 70 och 80 procent av gästerna är utländska.

”Påverkan på oss blir därmed större än om majoriteten av gästerna varit svenskar”, säger han.

Trots allt ser han nedgången som tillfällig och räknar med att de två hotellen står sig starka framöver.

Du vill expandera verksamheten. Hur ser den ut om fem år? ”Då ska vi ha köpt ytterligare två till tre hotell i några av de nordiska huvudstäderna. Oslo är extremt överetablerat, Helsingfors kan vi för lite om och Köpenhamn är mycket intressant men där pågår många nyetableringar. Alla städerna är intressanta.”

Vilken sorts hotell vill du köpa? ”Vi är bättre på att driva hotell som ligger i äldre fastigheter. De har en annan infrastruktur än nybyggda hotell och det är vi mer vana vid. I dagsläget pågår inte några konkreta förhandlingar.”

Grand Hôtel Holdings köpte Berns Salonger 1998 inklusive Berns Hotel och man rustade med hjälp av den brittiske designgurun Sir Terence Conran upp restaurangerna. Många trodde att succén skulle vara given när Terence Conran svingat sitt trollspö över lokalen, men så blev inte fallet. Stockholms största restaurang gapade ofta halvtom, och den enklare bistron var också inte särskilt välbesökt.

”I våras genomförde vi en rad förändringar. All matservering, lunch som middag, sker nu i den stora matsalen. Bistron har förvandlats till en renodlad bar, och det har blivit lyckosamt. I och med renodlingen börjar även restaurangdelen även gå runt.”

Räcker det för att locka besökare? Vilka andra förändringar är på gång? ”Sommaren var mycket framgångsrik. Verandan blev ’the place’ för Stockholmarna. Nu vill vi under hösten försöka hålla detta vid liv, så i baren kommer vi att ordna olika musikarrangemang med start någon gång i oktober eller november. Inget är klart så jag kan inte säga mer än så.”

Grand Hôtel går bra efter flera sorgeår i början av 1990-talet. Vad gick fel och vad har ni gjort för att nå lönsamhet? ”Kostymen var helt enkelt för stor, vi hade för många anställda. Många av dem var också för fina för kunderna, de hade fel inställning. Dessutom hade vi i vissa fall fel prissättning på en del tjänster. Nu har vi anpassat våra kostnader och hittat vår identitet. Vi är ett modernt hotell men har kvar den gamla sortens service. Vill någon gäst få sina kläder upphängda gör vi det. Nu går det mycket bra för hotellet.”

Ni sålde Grand Hôtel i Saltsjöbaden. Varför det? ”Familjen byggde det 1893, men vi fick inte tillräcklig lönsamhet i det. Då är det bättre att någon annan tar över som kan klara uppgiften bättre, det går inte att vara nostalgisk. Det låg för långt ifrån centrala Stockholm och framför allt Arlanda för affärsresenärerna. För konferensgästerna som ville bo över natt låg det för nära stan.”

Varför började du inte arbeta i exempelvis SEB eller i Investor? ”Jag fick tidigt upp ögonen för serviceyrket, det började när jag var smörgåsnisse på Grand Hôtel. Jag tyckte det var otroligt roligt. Min far och de övriga i familjen har alltid varit öppna för att man ska göra det man vill. Jag är inte heller äldste sonen och det kan nog ha spelat sin roll, pressen kanske inte var den samma på mig som på honom.”

”Jag är också en driftsmänniska som inte gillar att enbart sitta på kontor. Jag är med i den dagliga verksamheten på hotellen och det gillar jag.”

Din far Peter Wallenberg har varit lite sjuk och dålig. Hur mår han nu? ”Han är pigg och glad, är ofta inne på kontoret. Han är fortfarande mycket engagerad i verksamheten eftersom han har svårt att släppa det. Han jobbar naturligtvis inte lika mycket som tidigare utan får tid för sig själv.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase