Intervju med Lindex VD Hans Johansson

Lindex presenterade igår ett uselt resultat, liksom konkurrenten H&M. Konjunkturnedgången har slagit direkt mot klädhandeln, samtidigt som realisationer och den höga expansionstakten i Tyskland drar ned bruttomarginalen. Avgående Hans Johansson, VD för bolaget i tio år, ger här sin syn på rapporten och framtiden.

Ni har nu två mycket svaga kvartal bakom er, först på grund av milt väder, därefter fallande tillväxt. Hur ser du på utsikterna inom detaljhandeln och ekonomin framöver? ”Jag tror på ett U eller en banan, som Riksbanken säger. Vi kan inte bara sitta och hoppas på en snabb vändning utan vi måste anpassa organisationen till lägre försäljningsnivåer.”

Drar ni inte nytta av lågkonjunkturen som man säger att H&M gör? ”Marginellt, det är ju knappast positivt att konjunkturen viker. Det handlar kanske mer om att vår försäljning inte faller så mycket därför att folk ser sig om efter mer prisvärda alternativ.”

Hur ser försäljningen ut i mars? ”Inte så tokigt. Det började bra, men de senaste två veckorna har det varit lite kyligt och det har en dämpande effekt.”

I november uppgav Lindex att expansionstakten i Tyskland skulle ligga på 10-15 butiker per år, vid Q1 drog de ned till 5-10 och nu är det 5-7 per år som gäller. Ni har inte övervägt att helt frysa expansionen i Tyskland tills det blir bättre tider? ”Nej. Vi får positivt gensvar därifrån och befintliga butiker är på väg mot den lönsamhet som råder på nordisk nivå, även om det dröjer längre tid än beräknat. Vi lär oss också hela tiden hur vi ska göra saker bättre. Det handlar exempelvis om att fokusera mer på barnkläder i köpcentra och dam- och underkläder i citylägen. Det finns en stor förbättringspotential inom damkläder, som är viktig därför att försäljningsvärdet per plagg är högre än för våra andra segment.”

H&M har jobbat mycket med sina butiker de senaste åren, era känns fortfarande tristare, hur ser du på det? ”Det är ett utvecklingsområde för oss. Det här har vi åtgärdat i exempelvis vår nya butik i Berlin och även i Halmstad och det har lett till full fart där. Vi behöver bli duktigare att presentera varorna, både i skylten och butikerna.”

Storåkers är er nya reklambyrå, det är en hipp byrå som man inte direkt förknippar med er image, vad kan de göra för er? ”Vi arbetade med Mikael Storåkers när han var på Forsman & Bodenfors som vi anlitade tidigare, så vi känner varandra. Storåkers skall vara en blåslampa i baken på oss. Det är dags att ta ett steg till när det gäller image, vi betraktas som pålitliga men saknar det där lilla extra. Vi klarar vår ´kött- och brödannonsering´ själva ´in house´, men vi behöver hjälp med nya impulser när det gäller varumärkesstrategin.”

H&M höjer nu sitt kundfokus lite och anger en mental ålder på 19-40 år, försöker ni, som har en målgrupp på 30-59 år, komma åt en yngre kundkrets? ”Jag tror inte att man kan byta kunder så lätt, det handlar om att ändra ett tänkande i hela organisationen och det är en lång resa. Det vi gör är att gå ifrån åldersgruppering till livsstil. Vi har en bred kundgrupp och det är bra, men vi måste vara mer tydliga inom våra olika varumärken och arbeta mer kontinuerligt med sortimentet.”

Ni har tidigare satsat på ett mellansegment i köpcentra och förorter snarare än metropoler. Nu skall ni gå in hårdare i storstäder, senast Kurfurstendamm i Berlin, ligger inte det här lite utanför ert område? ”Vi måste gå in i storstäderna därför att det är där tillväxten finns. Det är långsiktigt viktigt att ha kompetens att hävda sig i storstäderna. Det är inte heller vattentäta skott mellan stora och små städer, småstadsfolk rör på sig, det betyder att vi konkurrerar med storstäderna även i Linköping.”

Varför slutar du som VD, egentligen? ”Jag kan förstå om man tycker att timingen är dålig men jag inrättar inte mitt liv efter kvartalsrapporter. Jag har arbetat sedan jag var sex år och haft VD-jobb i 13 år, snittet på börsen är sex år. Jag har gjort mitt och vill vara lite friare framöver. Blivande VDn Jörgen Johansson söker just nu sin efterträdare på VD-posten i Saba Trading och han kommer hit så snart det går, i bästa fall första juni, annars första augusti. Under tiden har vi kontinuerlig kontakt, alla beslut stäms av med honom. Jag kommer dessutom att kvarstå som rådgivare åt bolaget under 1-1,5 år.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Euro Accident