Intervju: Från portaldrottning blir krogmästare

I vår tar före detta portaldrottningen Annika Söderberg, tidigare chef för Passagen, plats i koncernledningen för Spendrups. Istället för att bygga varumärken på nätet ska hon nu bygga dem på krogen. ”Det ska bli skönt att slippa den kortsiktighet som präglade IT-branschen”, säger hon om sitt nya jobb.

Det var i höstas som Annika Söderberg gjorde sorti från Scandinavia Onlines portalsatsning Passagen då hon sade upp sig från VD-posten efter drygt ett år.

I april äntrar hon en ny chefsstol och tar plats i koncernledningen från Spendrups.

Den nya titeln blir försäljningsdirektör för affärsområdet hotell och restaurang, som står för ungefär en tredjedel av Spendrups omsättning vilket motsvarar drygt en halv miljard kronor och har 80 anställda.

Karriärsvängningen är tvär på flera sätt. Från ett publikt, brett bolag mitt i IT-stormen till ett betydligt mer lågmält, icke noterat och inte särskilt publikt familjeföretag.

Men själv säger hon att beslutet inte var svårt och att hon inte kommer att sakna IT-världen.

”Jag saknar redan en del av de människor jag arbetade ihop med på SOL, men jag kommer definitivt inte att sakna den väldiga kortsiktighet som präglade branschen. Att tro att man ska kunna bygga gigantiska värden på bara några månader är inte sunt, och inte heller den enorma hastighet som präglade såväl uppgången som nedgången. Att få arbeta mer långsiktigt och att inte behöva göra allt från scratch, det ska bli skönt”, säger Annika Söderberg.

Vad har du haft för jobberbjudanden att välja mellan? ”Det har varit en hel del erbjudanden från IT- och mediebolag. Många handlade om ´städuppdrag´, vilket ju är vad jag har lärt mig på SOL, men det kändes inte särskilt lockande. Jag fick också en del VD-erbjudanden i mindre IT-bolag, varav några verkade lite lockande men det var dags att göra något annat.”

Varför blev det just Spendrups? ”Huvudskälet var att det finns stor möjlighet att vara med och påverka. Om man som jag är intresserad av snabbrörliga konsumentprodukter är det inte är så många bolag där man får ’vara med’. Just vad gäller produktutveckling och marknadsföring sker ganska mycket av det arbetet utomlands och är ganska hårt styrt.”

”Spendrups har starka varumärken, är hyggligt stort och dessutom ett svenskt företag, vilket är en bra kombination för mig. Dessutom finns det ett starkt engagemang bland dem som arbetar i företaget, vilket gjorde starkt intryck på mig.”

Branschbytet är ganska tvärt, vad kan du egentligen om det du ska göra? ”Om själva branschen kan jag inte så mycket, och det var väl också möjligheten att gå in på nya områden som lockade. Det jag kan är försäljning, marknadsföring och strategiskt arbete med att bygga starka varumärken i konsumentled, och det räknar jag med att få användning för.”

År 2000 var du en av flera kvinnliga ”portaldrottningar” tillsammans med bland andra Catherine Sahlgren, som då var VD på Euroseek. När hon sade upp sig började hon sälja kaffeautomater – är det en tillfällighet att ni båda vänder tillbaka till köksregionerna? ”Ha ha… ja, att det blev restaurangbranschen är nog en tillfällighet men vi har en liknande bakgrund från konsumentvaror – hon från Pressbyrån och jag från Fazer – vilket väl kan ha spelat in.”

Du börjar ditt nya jobb första april, vad gör du fram till dess? ”Just nu befinner jag mig på semester i Thailand, sedan har jag lite andra resor inplanerade under mars. Laddar batterierna, helt enkelt.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.