Intervju: Coops skapare Elisabeth Ström
Elisabeth Ström lämnade Föreningssparbanken förra hösten, mitt i förändringsarbetet på Föreningssparbanken där hon höll på att stöpa om kommunikationen och arbetssättet såväl utåt som inåt. Bytet väckte en del förvåning, men det hade legat och grott länge, vid det laget hade hon redan haft diskussioner med KF:s chef Roland Svensson i nära ett år.
”Mitt uppdrag inom KF var att skapa en tydlighet, dels ur kommunikationsperspektivet dels ur affärsperspektivet. Vi har två viktiga plattformar, den nordiska detaljhandeln och vår starka medlemsbas. Om vi skall utveckla vår relation till medlemmarna räcker inte detaljhandeln, utan vi behöver två ben ytterligare som engagerar våra medlemmar. Det ena är finansiella tjänster och det andra är hälsofrågor”, säger Elisabth Ström.
Sprider ni er inte lite tunt? ”Nej, tvärtom behöver vi utveckla vår relation med medlemmarna och KFs idé har alltid varit att gå in på områden där det finns imperfektioner, finansiella tjänster och hälsa är sådana områden, där våra medlemmar dessutom efterfrågar tjänster.”
Vilken är tanken bakom att starta en bank? ”Vi ska vara en hushållsbank med enkla tjänster, man glömmer lätt att en tredjedel av befolkningen inte har mer än 15 000 kronor i placeringsbart kapital. För dem handlar det om att ekonomin ska gå runt, det är för dem vi är till.”
Varför köpte ni inte Postgirot Bank? ”Därför att den var för tung administrativt, och strukturellt på IT-sidan, dessutom hade den för mycket fokus på företag. Vi vänder oss enbart till privatpersoner.”
Namnet Coop Bank känns lite 70-talet, inte så fräscht? ”Det håller jag inte med om, det beror på hur man designar loggan. Dessutom är det en stor efterfrågan på kooperativa tjänster och produkter, så jag skulle vilja säga att det är väldigt modernt. Vi är stolta över att vara kooperativa.”
Varför är inte du VD för banken? ”Därför att jag är en visionär och entreprenör, jag har perspektivet uppifrån. Min uppgift är att skapa helheten inom KF, det är nödvändigt för att banken ska lyckas.”
Du talar också om att satsa inom hälsoområdet, hur då? ”Vi har redan idag inom KF studiecirklar om att äta rätt – inte mindre utan rätt. Vi tittar också på möjligheten att starta husapotek i våra butiker, att sälja förebyggande vård. Vi skall också engagera medlemmarna i rolig motion, främst gång och stavgång. Det här gör vi därför att det finns en efterfrågan hos medlemmarna.”
Skall ni sälja sjukförsäkringar? ”Nej, inte just nu i alla fall, men jag utesluter ingenting framöver.”
Hur finansierar ni hälsodelen? ”Vi har ett värdeperspektiv inom KF som gör att vi inte alltid behöver maximera vinsten utan ser det sociala värdet.”
Hur ska ni jobba med varumärkena inom KF framöver? ”Det skall vi presentera 17 september, men så mycket kan jag säga att det är Coop och Med mera som är huvudvarumärken.
Elisabeth Ströms förra projekt Bankboken på Föreningssparbanken utgjorde en plattform för hur kontoren skulle arbeta och satte dem i fokus, till förtret en del ganska självständiga enheter inom banken, som Robur.
När du ser tillbaka på Bankboken, tycker du att du lyckades med det? ”Jag tycker i stort sett att jag lyckades bra, jag satte ju en plattform som bland annat är kopplad till deras internetbank ser ut idag.”
Hur länge kommer du att stanna på KF? ”Jag har inga planer på att sluta, men jag är en projektmänniska. Så länge jag och KF känner att det är bra för båda är jag kvar.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.