Internets guldgruvor
(Lista på lönsamma internetbolag längst ned. Gör du vinst på nätet? E-posta per.agerman@affarsvarlden.se)
Samtidigt som många e-handelsbolag med uppblåsta värderingar och affärsidéer som inte höll måttet kraschade startade Uppsalabolaget Inkclub sin verksamhet under 2000. Affärsidén var enkel – att sälja toner och bläckpatroner till skrivarmarknaden med internet som enda försäljningskanal.
Det visade sig snart att bolaget hittat en guldåder. Fyra år senare har Inkclub betjänat närmare 800 000 kunder och försäljningen sker i 14 länder. Det enda som imponerar mer än tillväxten är marginalerna. Under räkenskapsåret som slutade den sista augusti förra året var omsättningen 154 miljoner kronor. Vinsten före skatt stannade på 32 miljoner kronor och vinstmarginalen var strax över 20 procent. I år är prognosen en omsättning på över 260 miljoner kronor med bibehållen lönsamhet.
Spretig expansion– Att våra marginaler är höga beror på att vi har låga kostnader. Vi kör all kundtjänst via e-post och vi kan serva kunder i 14 länder från Uppsala. Vi försöker också ta bort alla mellanhänder och gör så mycket av inköpen som möjligt direkt från fabrikerna, säger Lennart Nyberg, vd på Inkclub.
Just nu finns inga andra planer än att fortsätta växa. Fotopapper, som är en annan distributionsvänlig förbrukningsvara, har lagts till sortimentet men det är inte tal om någon vild och spretig dotcom-expansion trots miljonerna som rullar in.
– Med den tillväxttakt vi har i dag är det svårt att hinna med något annat. Men det är inget jätteproblem för oss. Det kan vara bra att ha lite pengar i kassan, säger Lennart Nyberg.
Dyster periodInkclub är inte det enda ljusskenet i en internetbransch som kämpat sig igenom en dyster period de senaste åren. Affärsvärlden har kartlagt ett 40-tal svenska företag med internet som en viktig del i affärsidén. 28 av dessa visade vinst det senaste räkenskapsåret och ytterligare 14 går med vinst på månadsbasis eller spår lönsamhet inom kort.
Även om omsättning och vinstmarginaler varierar kraftigt går det inte att ta miste på den starka optimismen i alla delar av branschen. För majoriteten av bolagen blev 2003 året då det vände och under inledningen av 2004 rapporterar många fortsatt stark tillväxt. Flera räknar med tillväxttal på mellan 50 och 100 procent i år.
– När Tradedoubler startades 1999 var det mycket snack om internet och hur mycket pengar man kunde tjäna. Många var inte fel ute i tanken, men låg tidsmässigt fel. Nu började de saker hända som det pratades om då, säger Martin Henricson vd på Tradedoubler som gjorde sin första helårsvinst 2003 och spår fortsatt kraftig tillväxt.
Att internet är hett igen råder det ingen tvekan om. Huvudförklaringen till den andra internetvåg som nu gryr är att företagen faktiskt kan visa konkreta siffror på sista raden att det går att tjäna pengar på nätet.
Uppskruvad expansionsplan
Den smått hysteriska bevakningen av amerikanska sökmotorn Googles kommande börsnotering har givetvis också satt nytt ljus på branschen. Googles vinstmarginaler har effektivt tystat många skeptiska röster om internets möjligheter.
Googles uppskruvade expansionplan kommer inom kort leda till att bolaget öppnar ett Nordenkontor i Stockholm eller Köpenhamn. Tongångarna känns igen från förr. Men Google är inget bra exempel för att beskriva nytändningen i internetbranschen.
Affärsvärldens kartläggning visar på en bredare och mer jordnära comeback med kostnadsmedvetna aktörer och en vardag som bjuder på ett hårt och ganska oglamouröst jobb.
Men även på hemmaplan finns det vissa hysteritendenser med bäring på börsen. Internetbaserade spelbolaget Unibet lyckades få sitt erbjudande övertecknat 12 gånger inför den stundande noteringen på O-listan.
I Unibets kölvatten följer den pokerinriktade konkurrenten 24hbet som väntas noteras på NGM i höst. En övertecknad nyemission avslutades nyligen.
Planer i papperskorgen
Vad är då förklaringen till internetbranschens återkomst?
Alla har hört berättelsen om hur de uppblåsta förväntningarna på internet sprack en gång för alla strax efter millennieskiftet. När nedgången inleddes 2000 försvann riskkapitalet, många affärsplaner kastades i papperskorgen och konkurserna och avvecklingarna avlöste varandra när värderingsspiralen vände neråt.
Några som däremot inte vände internet ryggen var användarna. Som medborgare i ett av de mest datoriserade länderna i världen hade svenska folket omfamnat internet med hull och hår långt före det att bubblan sprack. Och antalet internetanvändare har fortsatt att öka sedan dess.
I juli 2000 beräknades antalet svenskar med tillgång till internet i hemmen vara 4,6 miljoner personer. I april 2004 var motsvarande siffra 6,3 miljoner, enligt Nielsen Netratings mätningar. En vanlig dag vid åttatiden på kvällen är 3,4 miljoner svenskar uppkopplade. Lägger man till dataspel som spelas över internet ökar siffrorna ytterligare.
Oroande trend
Användartrenden är oroande framför allt för reklam-tv-bolagen. I det viktiga ungdomssegmentet är det allt fler som väljer bort tv:n till förmån för internet under kvällstid.
En växande grupp användare investerar också i snabbare uppkopplingar i form av olika bredbandsalternativ. Och det är inte bara operatörerna som tjänar pengar på de miljontals internetanvändarna.
Internet har blivit ett vardagsverktyg för nytta och nöje för en stor del av befolkningen precis som många av internetevangelisterna förutspådde för några år sedan.
Ett tecken så gott som något på att internetanvändandet har blivit en institution är att Skatteverket öppnat för möjligheten att deklarera via nätet.
Viktig förklaring
De svenska storbankernas internettjänster är en viktig förklaring till att internet har blivit rumsrent. Här har användarna under flera års tid fostrats i att hantera ekonomiska transaktioner via internet och fått tillgång till tjänster med en rad uppenbara fördelar jämfört med det vanliga bankkontoret.
Enligt Nielsen Netrating är Föreningssparkbankens och Nordeas hemsidor två av de mest besökta sett till total besökstid under en månad.
Användarrevolutionen har satt sina spår. Miljontals uppkopplade konsumenter har sakta men säkert hittat allt fler sätt att spendera sina pengar på internet.
– 2001 pustade många traditionella spelare ut och tänkte att internethotet var över.
Nu ser man att det dyker upp helt nya bolag som går väldigt bra och som ställer hela marknaden på ända. Det är en verklighet som allt fler etablerade bolag måste anpassa sig till, säger Johan Siwers som arbetat med olika internetrelaterade bolag i tio års tid. I dag är han Norden-ansvarig för amerikanska datingtjänsten Match.com.
Galopperande tillväxt
Resebyråbranschen är ett tydligt exempel. Förändringarna i sektorn förutspåddes redan för flera år sedan och sedan dess har utvecklingen accelererat. Flera aktörer i nätresebranschen rapporterar galopperande tillväxt för närvarande.
– Det är en oerhörd konkurrens men alla onlineaktörer har en positiv tillväxt just nu. Det är här resurserna läggs. Det handlar om en överflyttning från det traditionella resebyråledet, säger Gun Wikström vd på nätresebyrån Ebookers/MrJet.
På en del av annonsmarknaden har ett enskilt bolag lyckats rita om spelplanen med användarnas hjälp. Det handlar om radannonstjänsten Blocket. I år spår bolaget att varor värda 70 miljarder kronor kommer att förmedlas via tjänsten. Blockets framgångar har inte passerat obemärkt hos de traditionella medieföretag som tidigare dominerat radannonsmarknaden via dagstidningarna.
Slår sig in
Strax före jul förra året lade en konstellation med norska Schibsted i ryggen upp 183 miljoner kronor för att ta över Blocket. Det utlöste en direkt reaktion hos konkurrenterna. Bonniersfären startade i förra veckan en liknande tjänst tillsammans med Göteborgs-Posten under namnet Koll.se. Börsnoterade Eniro har samtidigt köpt Gula Tidningen för att slå sig in på radannonsmarknaden.
Blocket är ett typiskt exempel på ett framgångsrikt internetbolag som växt fram i skymundan av dotcom-hysterins uppgång och fall långt ifrån Stureplan i Stockholm.
Grundaren Henrik Nordström från Fjälkinge i Skåne fick idén 1996 och sedan dess har bolaget fått växa i sin egen takt. Annonseringen på den sparsmakade hemsidan gav förra året intäkter på knappt 35 miljoner kronor och en vinst på nästan 10 miljoner. Företaget drivs vidare med endast sex anställda under den nya ägaren.
– En förklaring till Blockets framgång är att vi har utgått från vad användarna vill ha och inte vad tekniken tillåter. Där gör många fel och gör allt vad tekniken tillåter. Användarna har byggt både tjänsten och varumärket, all affärsutveckling har utgått från kommentarer från kunderna. En stor del av marknadsföringen har också skett genom att användarna har berättat om Blocket för varandra, säger Pierre Siri, vd på Blocket.
Marknadsledande
Bolagsköpen i radannonsbranschen är inte det enda tecknet på att köparna har öppnat plånboken igen. Ett nyväckt intresse från utlandet kan också skönjas och många i branschen tror att vi bara sett början på en ny investerings- och konsolideringsfas.
I slutet av maj köpte amerikanska Ticketmaster svenska Biljettdirekt Ticnet för 225 miljoner kronor. Bolaget är marknadsledande när det gäller biljettförsäljning via internet i Sverige.
Bakom Ticketmaster finns internetkonglomeratet Interactive Corp (IAC) som satsar hårt på att muta in segmentet resor, biljetter och kontaktannonser på internet. Ett annat av portföljföretagen är Match.com.
– IAC har identifierat ett antal nischer som har visat sig fungera bra på internet. Trots utslagningen för några år sedan finns konsumenterna kvar och de är beredda att betala för bra tjänster om det finns en tydlig nytta och en trovärdig motpart, säger Johan Siwers på Match.com.
Att det finns en efterfrågan på just datingtjänster på internet är tydligt. Match.com har ett avgiftssystem liksom Spraydate som är en del av portal- och operatörsbolaget Spray.
“En kassako”
– Spraydate ger ett värde till användarna som de är beredda att betala för. Just nu är det här en kassako för oss, säger Danny Aerts, vd på Spray som ägs av Lycos Europe.
Tio år efter det att internet började slå igenom på allvar i Sverige märks det att branschen har lärt sig vad som fungerar och inte. Och det är klassiska affärsmetoder som gäller. E-handelsbolagens framgångsrecept är ofta att ha lägre priser och större sortiment än sina konkurrenter i butiksledet.
Andra branscher där internetaktörer visat sig ha trumf på hand är spelmarknaden med bolag som Unibet, Pokerroom.com, Expekt och Betson. Det är svårt att motstå bättre odds och fler spelmöjligheter på en annars hårt reglerad marknad.
Även nätmäklare som Avanza och Nordnet har efter en konsolideringsfas visat att det går att tjäna bra med pengar på internet.
Även helt nya tjänster som ungdomssajterna Lunarstorm och Playahead har lyckats förvandla ett stort användarintresse till vinst i kassan.
– Vi har 1,2 miljoner medlemmar på Playahead och 30 000 är inloggade samtidigt varje kväll, det är som en medelstor svensk stad, äger Leif Carlsson vd på Playahead i Helsingborg.
Lönsamt ben
Omsättningen stannade på 6 miljoner kronor förra året och vinsten blev strax under miljonen. Det är inga jättesiffror men en kraftig tillväxt spås i år.
Playaheads moderbolag har också ett annat lönsamt ben, nämligen distribution av egenutvecklade programvaror över internet under namnet Dimac. Den största framgången är Jmail, ett program som förenklar hanteringen av e-post och som har laddats ner i 800 000 exemplar. Kunderna finns till stor del i USA.
Att svenska internetbolag kan nå stora framgångar utomlands är också det en gammal tanke som bekräftas på nytt. För bolag som Inkclub och Tradedoubler står den svenska verksamheten för en mindre del av omsättningen. Annars är det framför allt spelbolagen som har den mest gränsöverskridande affärsidén.
Fotbollsspelet Hattrick är ett intressant exempel. Det startades 1997 av tre svenskar och har växt kontinuerligt sedan dess. I dag finns det 335 000 registrerade spelare i nästan 80 länder som leder var sitt virtuellt fotbollslag. Spelet är gratis men användarna kan köpa till extrafunktioner.
Intäkter kommer också från annonser. Utvecklingen av spelet har lagts i ett svenskt aktiebolag som redan går med vinst. Själva spelbolaget drivs numera i utlandet.
Satsningar havererade
Trots de framgångar som märks på flera håll bland de svenska internetbolagen är det få som bryr sig om att måla upp fantastiska framtidsvisioner. Den gamla klyschan “fokus på kärnverksamheten” har fått många nya ansikten. Det är kanske inte så konstigt med tanke på alla entreprenörer som fått se sina satsningar haverera de senaste åren.
De överlevare som har utmejslats har ofta fått känna på en kombination av tuffa nedskärningar, rekonstruktioner, nya ägare och nedtonade affärsplaner.
Ta exempelvis nätbokhandeln Bokus som startades 1997 och som under årens lopp haft olika ägarbilder, breddat sortimentet med musik, expanderat utomlands och till och med bytt namn under en period. Idag är bolaget tillbaka på ruta ett som en renodlad svensk internetbokhandel ägd av KF-koncernen. 2003 blev det första vinståret.
Den nya svenska internetvågen lär göra mer väsen av sig i framtiden. I branschen sprids snacket om konkurrenternas vinster snabbt och på flera håll filas det på affärsplaner både bland nya och gamla entreprenörer. Med vinster i sikte lär inte heller investerarna vara långt borta. Få önskar sig dock en ny internethysteri liknande den i slutet av 1990-talet.
– Det kommer inte att bli samma boom igen. I dag är förhoppningstänket skrotat och i stället ser man direkt på vinsterna. Man kan också hoppas att folk har mer sans och vett när det gäller att värdera affärsidéer i dag i stället för att satsa på hundra hästar och hoppas att någon ska ta sig i mål, säger Johan Siwers.
_______________________
DE LÖNSAMMA NÄTBOLAGEN
Adlibris
Startår: 1997
Verksamhet: Internetbokhandel
Vd: Magnus
Dimert
Ägare: 43 delägare, bland annat Natur och Kultur.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 128,7 mkr/6,4 mkr
Agent25
Startår: 1998
Verksamhet: Omvärldsbevakning
Vd:
Robert
Tinterov
Ägare: Interaktiv Tid är huvudägare.
Omsättning/
Resultat före skatt 02: 11,2 mkr/0,3 mkr (bokslutet för 2003 inte klart ännu).
Avanza
Startår: 1997
Verksamhet:
Internetmäklare
Vd: Nicklas
Storåkers
Ägare: Börsnoterat, Öresund huvudägare.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 149,9 mkr/50,3 mkr
Blocket
Startår: 1996
Verksamhet: Radannonstjänst
Vd:
Pierre Siri
Ägare: Schibsted med flera.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 34,7 mkr/9,7 mkr
Bokus
Startår: 1997
Verksamhet: Internetbokhandel.
Vd: Anders
Ringnér
Ägare: KF Media
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 118 mkr/1,7 mkr
Byggnet
Startår: 1997
Verksamhet: Tjänster för byggbranschen.
Vd: Lars Östberg
Ägare: Arkitektkopia, Springboard Venture Capital, Buildercom.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 9,9 mkr/1,4 mkr
CDON
Startår: 1999
Verksamhet: Försäljning av cd, film, spel och böcker.
Vd: Mikael
Olander
Ägare: MTG
Omsättning/Resultat före skatt 03: 311 mkr/23 mkr
Datorbutiken.com
Startår: 1998
Verksamhet:
Försäljning av
datorprodukter.
Vd: Göran
Smedberg
Ägare: Shoppingsajterna Svenska AB.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 293 mkr/5,2 mkr
Discshop
Startår: 1999
Verksamhet: Försäljning av dvd och tv-spel.
Vd: Anna
Lindgren
Ägare: Privatägt
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 89,9 mkr/7,4 mkr
Expekt
Startår: 1999
Verksamhet: Spelbolag
Vd: Per-Ivan
Selinder
Ägare: Privatägt
Spelintäkter: 3 miljarder kronor. Lönsamt men uppger ej marginal.
FL-net
Startår: 1996
Verksamhet: Webb- och e-posttjänster.
Vd: Michael
Ländin
Ägare: Privatägt
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 8,2 mkr/0,3 mkr
Ginza
Startår: 1968
Verksamhet: Försäljning av cd, film och spel. 85 procent av försäljningen via internet.
Vd: Hans
Haraldsson
Ägare: Hans Haraldsson AB
Omsättning/
Resultat före skatt maj-
oktober 03: 137 mkr/1,4 mkr
Inkclub
Startår: 2000
Verksamhet: Försäljning av bläckpatroner, toner och fotopapper.
Vd: Lennart
Nyberg
Ägare: Privatägt
Omsättning/
Resultat före skatt september 02-augusti 03: 154,4 mkr/32,4 mkr
Lensway
Startår: 2000
Verksamhet: Försäljning av kontaktlinser.
Vd: Daniel
Mühlbach
Ägare: Schibsted, Catella, grundarna.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 50,4 mkr/3,3 mkr
Lunarstorm
Startår: 2000
Verksamhet:
Mötesplats för ungdomar.
Vd: Hans Eriksson (tf)
Ägare: Sten Mörtstedt, grundare, personal
m fl.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 38,1 mkr/6,6 mkr
Ebookers/ MrJet
Startår: 1997
Verksamhet:
Nätresebyrå
Vd: Gun
Wikström
Ägare: Ebookers
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 318,8 mkr/5,8 mkr
Netonnet
Startår: 1999
Verksamhet: Försäljning av hemelektronik via internet och butik.
Vd: Anders
Halvarsson
Ägare: Börsnoterat, Emerging Technologies största ägare.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 631,8 mkr/13,9 mkr
Nordnet
Startår: 1996
Verksamhet:
Internetmäklare
Vd: Klas
Danielsson
Ägare: Börsnoterat, E Öhman J:r AB huvudägare.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 190,7 mkr/41,2 mkr
Playahead/ Dimac
Startår: 2002
Verksamhet: Ungdomssajt, programvara.
Vd: Leif Carlsson
Ägare: Privatägt
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 6 mkr/0,9 mkr
Ongame
e-solutions
Startår: 1999
Verksamhet:
Driver Pokerroom.com samt utvecklar mjukvara.
Vd: Claes Lidell
Ägare: Privatägt
Omsättning/
Resultat: 119,4 mkr/35 mkr (uppskattning).
Pricerunner
Startår: 1999
Verksamhet:
Prisjämförelsetjänster
Vd: Kristofer
Arwin
Ägare: Grundarna, Bonnier, Atle, Teledanmark.
Omsättning/
Resultat före skatt maj 02-april 03: 24,3 mkr/0,37 mkr (bokslutet för 03/04 inte klart ännu).
Projekt-platsen
Startår: 1998
Verksamhet: Projektarbetstjänster
Vd: Mattias Hällström
Ägare: Investor Growth Capital, i2i venture, Arctic Ventures mfl.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 40,4 mkr/3 mkr
Retriever
Startår: 2001
Verksamhet: Omvärldsbevakning
Vd: Bård
Windingstad
Ägare: Schibsted
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 21 mkr/3,2 mkr
Seat 24
Startår: 2000
Verksamhet:
Nätresebyrå
Vd: Ralph
Axelsson
Ägare:
Grundarna
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 120 mkr/3,5 mkr (preliminärt)
Smartson
Startår: 2000
Verksamhet: Konsumenttester
Vd: Martin
Hellgren
Ägare: Privatägt
Omsättning/
Resultat före skatt maj 03-april 04:
2,8 mkr/0,3 mkr
Tradedoubler
Startår: 1999
Verksamhet: Internetmarknadsföring
Vd: Martin
Henricson
Ägare: Soros Private Equity Partner, Arctic Ventures och Prosper Capital mfl.
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 254 mkr/11 mkr
Tradera
Startår: 1999
Verksamhet: Auktionsförsäljning
Vd: Jonas
Nordlander
Ägare: Privatägt
Omsättning/
Resultat före skatt 03: 8 mkr/3 mkr (överskottet går till marknadsföring).
Unibet
Startår: 1997
Verksamhet: Spelbolag
Vd: Pontus Lesse
Ägare: Börsnoterat, grundarna största ägare.
Spelintäkter/
Resultat före skatt 03: 1,9 miljarder kronor/53 mkr
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.