INTERNET USA erövrar världen

De höga värderingarna av amerikanska internetföretag bygger attde förväntas erövra hela världen. Det är de också på god väg attgöra.

Prislapparna på amerikanska internetföretag saknar motstycke ihistorien. Aldrig tidigare har så stora värden byggts upp på såkort tid. America Online värderades i förra veckan till otroliga615 miljarder kronor, Yahoo till 280 miljarder och Amazon till150 miljarder. Sammanlagt är det mer än samtligaverkstadsföretag på Stockholmsbörsen! Amerikanska placerare harfått för sig att dessa företag kommer erövra världen. Det ärprecis vad de är i färd med att göra.

Tidigt ute

De som var tidigt ute med att skapa sig starka varumärken pånätet har visat sig kunna behålla en stor skara trogna besökare.Vanans makt över mänskligheten är ju stor och den som vant sigvid en sajt, fortsätter att besöka den. Yahoo, America Onlineoch andra lockar nu till sig miljontals besökare varje dag.Tjänster och innehåll i all ära, men internetföretagens störstatillgång är besökarna.Besökarna blir en värdefull tillgång när handeln på internet tarverklig fart. Analysföretaget IDC räknar med att värdet avinternethandeln kommer att uppgå till nästan 8.000 miljarderkronor år 2002. Stämmer det, väntar en veritabel explosion avinternethandeln de närmaste åren. För företag som vill säljasina varor och tjänster på nätet är portalföretagen naturligasamarbetspartners. Alternativet att satsa på en egen hemsida ochegen marknadsföring är dyrt. Och utan besökare blir inga varorsålda. Följaktligen kan portalföretagen ta bra betalt för att geföretag del av sina många besökare.

Global uppmärksamhet

De amerikanska företagen har en stor och växande hemmamarknadatt expandera på. Amerikanarna har tagit nätet till sitt hjärtaoch det är på USA-marknaden som det mesta inom IT-branschenutspelar sig. Hela världen bevakar vad som händer där och geramerikanska företag en global uppmärksamhet, som på kort tid harskapat mycket starka globala varumärken.Det här tänker naturligtvis amerikanska företag utnyttja för atterövra världen. Portalföretagen har redan börjat anpassainnehållen till olika nationella marknader. Amazon har börjatförvärva bokföretag i Europa. De höga värderingarna påamerikanska företag och möjligheten till förvärv med egna aktierunderlättar givetvis en sådan expansion. Erfarenheterna frånhemmamarknaden kan appliceras på nya marknader som inte kommitlika långt. Amerikanerna har därmed goda förutsättningar att blistarka även på andra marknader.

På efterkälken

Till prishysterin kring internetföretagen bidrar också att bådenya och gamla aktörer slåss om herraväldet på den globala marknaden.Bara de senaste två veckorna har ytterligare två av de storainternetföretagen gått under klubban. Athome köpte Excite förmotsvarande 52 miljarder kronor och Yahoo slog till med ett budpå 38 miljarder för Geocities.Många av de traditionella medieföretagen har hamnat påefterkälken och vill också snabbt ta igen förlorad mark. Det vardärför mediekoncernen Disney nyligen köpte in sig i sökmotornInfoseek.Att bygga upp nya tjänster från grunden tar tid och kostarmycket pengar. Följaktligen har det blivit huggsexa om defristående internetföretagen. Köparna betalar med egna, högtvärderade aktier, så priset är inget problem. Utspädning avvinsten behöver man inte bry sig om eftersom några vinster attspäda ut inte finns. Uppköpsvågen bidrar ytterligare att drivaupp priserna på dessa företag.Tekniskt och innehållsmässigt är det i princip inga problem attbygga upp nya sökmotorer och marknadsplatser. Men att bygga uppbesöksantalet är mycket dyrbart och tar tid. Om detöverhuvudtaget går, när vanor redan etablerats. Det är svårt atthitta nya koncept, och lätt att kopiera konkurrenternaslösningar på nätet. Det gör att marknadsstrukturen blir relativttrögrörlig. De stora, etablerade internetföretagen sitter i endrömsits. Det är den placerarna är så villiga att betala för.Men de höga förväntningarna på framtiden gör internetföretagensaktier bräckliga. Yahoo”s aktiekurs har backat 20 procent sedantoppkurserna i början av året. Andra aktier har halverats ivärde. Utvecklingen på internet går också så fort att det somverkar vara vinnande koncept idag mycket väl kan vara helt ute imorgon.

Tio-i-topp

Största internetföretagen dec 1998.

Besökare Börs- /mån värde tusental mrd krAmerica Online 30.967 615Microsoft 27.478 emYahoo 27.381 280Lycos 36.380 41Geocities 18.977 38 #Netscape 17.548 32 #Excite 16.570 52 #Walt Disney 13.567 emInfoseek 12.547 20Bluemountainarts 12.315 -em= Ej meningsfullt

#= Budkurs

Källa: Media Metrix

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase