Integritet: Storebror på nätet

Storebror inte bara ser dig på nätet. Han registrerar allt du gör på nätet och säljer informationen till andra.

Internet är i många avseenden en marknadsförares våta dröm. Tänk att kunna veta exakt var när och hur konsumenterna handlar. Lägg därtill möjligheten att skräddarsy annonsering och information mot kunderna utifrån denna information.

Lockelsen

Det är det här som är en stor del av internets och e-handelns lockelse för företagen. Marknadsförare har alltid ägnat sig åt att ta reda på konsumtionsmönster och intressen hos kunderna för att effektivisera marknadsföringen. Och internet ger helt nya möjligheter till kontroll över denna process. Eftersom det går att ta reda på vad vi gör på nätet och vilka intressen vi har så kan marknadsföringen göras mer anpassad än tidigare.

Ett helt område i programvarubranschen ägnar sig åt just den här typen av frågor, nämligen det som går under namnet CRM, Customer Relationship Management. Det är ett finare namn för att plocka in och ut-nyttja information om kunder.

I den bästa av världar bidrar CRM till att förbättra service och nytta för köparna, samtidigt som säljaren kan planera sin verksamhet mer effektivt och få lägre kundomsättning. Men hela CRM-branschen balanserar naturligtvis på gränsen mellan service och integritetsövertramp.

Tvivelaktig försäljning

Den här typen av information utgör alltså en oerhörd lockelse för många företag och många är villiga att betala dyrt för den. Det gör frestelsen stor för företag med stora kundgrupper att använda information om sina kunder på ett tvivelaktigt sätt, t.ex. genom att sälja informationen till en tredje part. Det har hänt gång på gång. Företag som America Online, Chase Manhattan och Amazon har alla försett andra företag med uppgifter om sina kunder.

Senast i raden av företag i blåsväder är internetföretaget Doubleclick. Doubleclick är världens största säljare av bannerannonser på internet. Med bolagets programvara och databaser kan surfaren identifieras och annonsinnehållet skräddarsys efter konsumentens intressen och surfmönster. Det är naturligtvis intressant för företag som annonserar på nätet. Men för konsumenten är det kanske inte lika kul, särskilt som de flesta sannolikt är okunniga om att de är igenkända på nätet.

Bolaget har nu stämts i en amerikansk domstol. Bolaget anklagas för att otillbörligen sälja personlig information om amerikanska konsumenter.

Bolaget finns även representerat i Sverige. Men stämningen har inget med den svenska verksamheten att göra, enligt Göran Arvinius, VD för Doubleclick Scandinavia. Det som upprör amerikanarna är att Doubleclick har förvärvat ett företag som heter Abacus. Abacus är ett marknadsföringsföretag som driver en stor databas över konsumtionsmönstret för de flesta amerikanska hushåll. I stämningen hävdas att Doubleclick använt sig av denna information utan besökarnas tillåtelse.

Det är alltså inte första gången den här typen av skandaler uppdagas, och det är knappast heller den sista.

Så vad ska man då göra åt problemet? Ett första steg är att surfarna måste inse att de inte är anonyma på nätet. Det går inte att garantera att det du gör på nätet inte registreras och används. Lämna inte ut personlig information i onödan.

Självreglering

En skola, främst företrädare för industrin, förespråkar självreglering. Tanken är att det här löser sig självt därför att företagen knappast kommer att ägna sig åt den här typen av övertramp. Det är helt enkelt så skadligt och kostsamt för företagen att uppmärksammas på det här negativa sättet. Den hårda konkurrensen på nätet gör att företag inte har råd med sådana snedsteg.

Men även om självregleringen fungerar i de flesta fall så förekommer ändå fortfarande övertramp, även av välkända företag. Trots riskerna ertappas företag efter företag med tveksamheter. Ett problem är naturligtvis att gränsen mellan vad som är acceptabelt och oacceptabelt är så diffus. Alla konsumenter är ju inte lika. Det som en person tycker är OK, tycker kanske en annan är kränkande.

Men det finns hopp. Nätet är ett dynamiskt ställe och som vanligt har några entreprenörer hittat en nisch att fylla på det här området. Det har nämligen dykt upp en mängd företag som har gjort en affärsidé av att agera mellanhand och se till att kunderna kan vara anonyma på nätet. I USA finns företag som exempelvis Anonymizer.com, som har tjänster och produkter för att skydda kunderna. Det finns också programvaruföretag som Zero-Knowledge Systems, vars programvara gör att surfarna kan förbli anonyma.

Hjälp att få

För de svenskar som är osäkra på säkerheten och integriteten på nätet finns nystartade internetombudsmannen (www.internetombudsmannen.se). Det är en ideell organisation som ska hjälpa internetanvändarna med råd och service.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase