Inte så illa som sist
2008 var ännu ett starkt år för it-konsulterna. Intäkterna ökade med i genomsnitt 11 procent och lönsamheten förbättrades på de flesta håll. Men det är slående hur stora skillnaderna är i lönsamhet mellan olika it-konsultbolag. Bland de stora och medelstora aktörerna lyckades HiQ, Accenture, Sogeti och Connecta alla leverera en vinstmarginal på 13-17 procent, medan Sigma, Semcon, Capgemeni och Tieto inte ens lyckas nå 5 procents marginal under ett toppår.
Att 2009 blir ett klart sämre år blev uppenbart redan under hösten 2008 när finanskrisen slog till med fullt kraft. Vissa bolag började redan då att se över sin organisation, men med långa kontrakt blev det inte några större personalnedskärningar i fjol. För helåret 2008 slutade det med en personaltillväxt på 10 procent i branschen.
Under 2009 har dock de flesta skurit ner på personal, men det har generellt sett inte varit några stora personaltapp. Branschledande Tieto sade upp cirka 500 personer i framförallt Sverige och Finland första halvåret, men ökade samtidigt antalet anställda på tillväxtmarknader som Indien och Kina. En liknande tendens kan skönjas hos Acando som ökat antalet anställda totalt, men dragit ner något i Sverige.
En förklaring till de relativt begränsade personalneddragningarna är att denna lågkonjunktur är mer allmän än den efter millennieskiftet som slog extra hårt mot it och telekom. En annan kan vara det snabba konjunkturförloppet där det redan under första halvåret 2009 började skönjas fler ljus i konjunkturmörkret efter hösten och vinterns fria fall. Stabila finanser hos många it-konsultbolag gör att de kunnat välja en strategi där de undviker stora personalneddragningar för att kunna växa snabbare när marknaden vänder. Ett bolag som uttalat valt en sådan strategi är Sigma.
Men det finns givetvis undantag. Affärssystembolaget IBS, där ungefär halva verksamheten avser konsulttjänster, är ett sådant. Under hela den senaste högkonjunkturen underpresterade bolaget lönsamhetsmässigt. När den amerikanska aktivistfonden Deccan klev in som storägare 2008 och Mike Shinya tog över vd-posten lanserades därför ett rejält sparpaket. Efter ett år hade en tredjedel av personalen lämnat bolaget, varav omkring 350 konsulter. Intäkterna tog inte alls lika mycket stryk, varför intäkten per konsult lyfte med över 30 procent. En stor neddragning gjordes också på utvecklingssidan då denna funktion outsourcades till indiska HCL.
Stora neddragningar har det också Semcon gjort. Där har lågkonjunkturen slagit extra hårt mot den västsvenska fordonsindustrin. Semcon vände till förlust redan i slutet av 2008. Siffrorna fortsatte att vara röda när halvårsrapporten presenterades. För fem år sedan var Volvo PV Semcons största kund med 30 procent av omsättningen. Att de vid halvårsskiftet 2009 bara utgjorde 8 procent av omsättningen är en ganska talande utveckling.
Lågkonjunkturen har för de flesta it-konsulter inneburit uppskjutna projekt och prispress när kunder prioriterar korta projekt som ger snabba resultateffekter. Dessutom försöker många använda interna resurser så gott det går. Samtidigt skyndar lågkonjunkturen på utvecklingen där storföretag lägger ner kapacitet på mogna marknader och flyttar verksamhet till lågkostnadsländer. Det gör it-marknaden mer global. Prispress är en annan faktor som skyndar på outsourcing till lågkostnadsländer. För de svenska it-konsulterna är detta en utmaning då många saknar eller har mycket liten verksamhet på tillväxtmarknaderna. Ett exempel på hur bolagen försöker anpassa sig till utvecklingen är Cybercoms beslut att under 2008 börja investera för tillväxt i Asien. Bland annat öppnades ett kontor i den kinesiska universitetsstaden Chengdu. Med verksamhet i Östeuropa och Asien blir det lättare att tackla prispressen samtidigt som närheten till kunderna ökar.
Något som ytterligare förstärker internationaliseringen är trenden där storföretagen i allt högre utsträckning försöker minska antalet leverantörer och istället efterfrågar helhetsleverantörer. Då räcker det inte med kontor i Sverige och Norden. Enligt Acando innebär kundernas ändrade beteende att konsultmarknaden delas upp i två typer, dels en liten andel helhetsleverantörer som får långa uppdrag nära kunden, dels mindre spelare som blir underkonsulter till de större leverantörerna. De bolag som inte finner en tydlig roll lär riskera att hamna i kläm.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.