Inget skydd för rosa färg
I maj 2000 lanserade Aftonbladet Sportbladet. Hela bilagan trycktes på rosa papper. Samma rosa färg har därefter använts för samtliga sportnyheter från Aftonbladet, både i tryck, på webbplatser och på mobilsajten.
Fyra år senare, i april 2004, ansåg Aftonbladet att den rosa färgen genom inarbetning förvärvat särskiljningsförmåga och ansökte därför om varumärkesskydd för färgen för kvällstidningar, sporttidningar och elektroniska tidskrifter när det gäller sport. Men PRV höll inte med. Färgen ansågs, trots tidningens omfattande reklamsatsning under åren, inte ha förvärvat särskiljningsförmåga. Den är endast en del av tidningarnas formgivning, hette det.
Som bevis på inarbetningen hänvisade Aftonbladet bland annat till en marknadsundersökning, där 48,7 procent av de tillfrågade svarat ja på frågan “Anser du att den rosa färgen är ett kännetecken för Aftonbladets sportbilaga Sportbladet?”.
Det var en alltför ledande fråga, enligt PRV som avslog ansökan i november 2006. Inte heller de övriga två frågorna i undersökningen gjorde det möjligt att dra slutsatsen att färgen rosa är ett kännetecken för varorna eller tjänsterna.
Aftonbladet överklagade beslutet till Patentbesvärsrätten, och angav att Sportbladet sedan lanseringen sålts i över 1,4 miljarder exemplar. Mellan åren 2000 och 2004 har tidningen lagt över 100 miljoner kronor per år på sportrelaterad reklam. Därefter har kostnaderna legat på 30-40 miljoner kronor årligen. Satsningen med den rosa färgen belönades också 2006 av Pressens Tidning som årets bästa marknadsaktivitet.
Men Patentbesvärsrätten håller med PRV och slår fast att färgen rosa inte har sådan särskiljningsförmåga att den kan registreras som varumärke för vare sig sporttidningar eller publicering av elektroniska tidskrifter avseende sport.
Aftonbladet har valt att inte överklaga beslutet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.