Ingen sparar pengar som Ericsson
I den senaste rapportfloden presenterade såväl ABB, Autoliv, Electrolux, Sandvik, Scania, Skanska, Volvo som WM-data nya övningar. De lyder under olika namn som förändringsprogram, strukturåtgärder, kostnadsreduktionsprogram, åtgärdspaket, effektivitetsprogram och kostnadsrationaliseringar men har i stort samma innebörd.
Bolagen med de högsta bantningsmålen toppas av Ericsson och WM-data. Båda har gjort rejäla hugg och ska dra ned kostnaderna med 10 procent respektive 6 procent nästa år. Förutom Ericsson, WM-data och ABB är besparingarna förhållandevis små. Här är hela listan på storbolagen som sparar mest som andel av de totala kostnaderna.
1. Ericsson Kurt Hellström har bantat bra och ligger före plan. När börsens telekomjätte är igenom Kurts kur ska kostnaderna ha sänkts med 20 miljarder kronor eller med en tiondel. I år sparar Ericsson 7 miljarder kronor. Det är en och en halv miljard kronor mer än kalkylerat. Kostnaderna för omstruktureringen, 15 miljarder kronor, är också lägre per sparad krona än vad många andra företag säger sig ha.
2. WM-data IT-konsulten skär hårt men räknar snålt. Framöver ska 400-500 Mkr sparas på att ”avrekrytera” 900 anställda och sälja av verksamheter som anställer 500. Det är knappt en femtedel av personalen. Dessutom ska övriga kostnader ned 10 procent. Ändå räknar WM-data med att kostnaderna bara ska minska med 6 procent nästa år. Det går inte ihop. Bolaget bör kunna spara åtminstone 1 miljard kronor. I alla fall på sikt.
3. ABB VD Jörgen Centermans slimklubb annonserade redan i halvårsrapporten att 8 procent av de anställda eller med 12 000 skulle rationaliseras bort. Hittills har dock bara 1 procent eller 2 000 personer lämnat. Åtgärderna ska nu snabbas upp. Kostnader på drygt 5 miljoner dollar ska motsvaras av lika stora besparingar det närmaste året. Det är 3 procent av de totala kostnaderna.
4. Sandvik Industrikonglomeratet kör redan ett åtgärdspaket inom Steel. VD Clas Åke Hedström lanserade i senaste rapporten även ett strukturprogram för kassakon Tooling. 1 000 anställda ska rationaliseras bort. Kostnaden är 400-500 Mkr och ska ha full effekt andra halvåret 2003 med en halv miljard kronor. Totalt går det att uppskatta besparingarna inom koncernen till 700 Mkr eller 2 procent av kostnaderna.
5. Scania VD Leif Östling har en plan. I den ska 1 200 personer ha lämnat lastbilstillverkaren till årsskiftet. Hittills i år har 650 anställda inom produktion slutat. Ytterligare personalminskningar väntar nästa år inom den europeiska buss- och hyttproduktionen. Även i Latinamerika kommer besparingar. Totalt ska det ge ”hundratals miljoner kronor per år” i lägre kostnader.
6. Autoliv Bilsäkerhetsföretaget trappade i niomånadersrapporten upp sparåtgärderna som presenterades under våren. De 600 anställda som lämnat Autoliv netto kommer att följas av 600 till. Anmärkningsvärt är de höga strukturkostnaderna, runt 400 Mkr för att spara 210-260 Mkr från och med nästa år.
7. Electrolux Har två överlappande program igång. Det från i fjol ska ge ytterligare besparingar på 130 Mkr i år. Det nya ska ge 400 Mkr nästa år och 500 Mkr 2003. Hittills i år har 1 100 anställda fått gå. Till och med 2003 ska 2 100 personer till ha lämnat. Jämfört med den totala kostnadsmassan motsvarar besparingarna bara en halv procent.
8. Skanska Det feltajmade och kostsamma förvärvet av polska Exbud kostar byggbolaget, förutom nedskrivningar av goodwill, nästan en halv miljard kronor i strukturkåtgärder. Det innebär att 3500 anställda varav 3000 i Polen får gå. Det bör minska de årliga lönekostnaderna med ungefär en halv miljard kronor. Då Skanska normalt har marginaler med lite drygt 2 procent betyder det dock en hel del.
Varken SKF eller Atlas Copco har annonserat eller kvantifierat centrala nedskärningsprogram. Men båda bolagen har dragit ned antalet anställda under året. SKF har minskat med 5 procent eller 2000 anställda. Atlas Copco har reducerat med 1 000 personer vilket är 4 procent. Volvo har inte nämnt några siffror.
Att minska personal, avsluta hyreskontrakt, flytta eller sälja maskiner kostar. I det tredje kvartalet tog, reserverade eller annonserade storföretagen nya strukturkostnader på över 4 miljarder kronor. Sedan tidigare hade Ericsson bokat upp 15 miljarder. ABB har annonserat strukturkostnader på drygt 5 miljarder och Volvo tar löpande integrationskostnader för Mack och Renault på totalt 4 miljarder fram till 2003.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.