Ingen rabatt hos parkskötaren

Green Landscaping har tagit på sig rollen att konsolidera marknaden för parkskötsel. Begränsade synergier och låg visibilitet i förvärven avspeglas dock inte i värderingen.

VÄNTA Green Landscaping som sattes på börsen i mars i år av det norska riskkapitalbolaget FSN Capital har höga ambitioner och målet att konsolidera den väldigt fragmenterande marknaden för skötsel av grönytor. Tillväxtmålet, som inkluderar både organisk och förvärvad tillväxt, är hela 20 procent.

Högst upp i ägarlistan finns kända namn som Byggmästare Anders J Ahlström, som rattas av den förre HQ-vd:n Stefan Dahlbo, och Staffan Sahlén. Vd:n sedan 2015, Johan Nordström, är tredje största ägare med sina dryga 10 procent av aktierna.

Den totala marknaden för skötsel och planering av grönytor i Sverige uppgår till drygt 33 miljarder kronor. Ungefär två tredjedelar läggs ut på entreprenad vilket blir bolagets adresserbara marknad. Den väntas växa med i snitt 4,7 procent per år fram till 2020 genom en kombination av inflation och fler grönytor då städerna växer och parkerna blir fler.

Det finns i dag ungefär 6 300 företag som sysslar med skötsel av grönytor. De allra flesta är små med en omsättning under 10 miljoner kronor. De större bolagen, som omsätter över 10 miljoner, är ungefär 110 stycken och det är främst här som bolaget letar sina förvärv.

Green Landscaping fick sin start 2009 då fyra bolag i branschen slogs samman på FSN Capitals initiativ. Därefter har ytterligare nio förvärv genomförts, varav fyra under 2017 och två under 2018. Nuvarande vd Johan Nordström kom in 2015.

En nyckel i bolagets strategi är att utnyttja de påstådda skalfördelar som kommer av att vara den största aktören på marknaden. De stora kostnaderna för bolaget är dock maskiner och personal, vilket betyder att stordriftsfördelarna är lokala till sin natur. Det vill säga att varje anställd klipper så mycket gräs som möjligt varje dag, så att nyttjandegraden blir hög på både maskiner och personal. Av det följer att det är viktigare att vara den största aktören på orten, snarare än den största aktören i landet. 

Detta är bolaget väl införstådda med. Strategin för att växa organiskt är att först vinna en större upphandling, som ofta är kommunal. Med det kontraktet som bas är ambitionen sedan att växa på orten genom att plocka på sig fler mindre kontrakt och sedan trimma driften genom att optimera saker som till exempel färdvägar mellan uppdragen och storlek på personalstyrkan.

En risk med att växa organiskt är att bolaget lägger sig för lågt i sitt första stora anbud och blir fast i olönsamma kontrakt. Huruvida detta har varit fallet för bolaget på senare tid är svårt att för en utomstående att ha en åsikt om. Noterbart är dock att bolaget har vunnit ungefär 45 procent av upphandlingarna på senare tid och bedömer att ungefär 30 procent är en långsiktigt hållbar nivå för kontinuerlig lönsamhet.

Ett mindre riskfyllt sätt att ta sig in på en ort är förvärv av lokalt starka aktörer som har bevisat lönsamma kontraktportföljer. För en rollup, som Green Landscaping har ambition att vara, är nyckeln i en förvärvsstrategi att inte betala för mycket och att bara köpa väl fungerande verksamheter. På den första punkten har bolaget gjort rätt, för de fyra bolagen som förvärvades 2017 betalade bolaget cirka 3 gånger ebitda. På den andra återstår det att se.

Affärsvärlden bedömer Green Landscapings strategi och processer som trovärdiga, vilket i ljuset av att det saknas egentlig historik blir extra viktigt. Att bolaget har fått in två trovärdiga huvudägare och att vd kör pilotskolan är extra plus. Värderingen avskräcker dock i det korta perspektivet och rekommendationen blir avvakta.

!function(e,t,n,s){var i=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(t)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(s)&&(s=d+s),window[i]&&window[i].initialized)window[i].process&&window[i].process();else if(!e.getElementById(n)){var a=e.createElement(t);a.async=1,a.id=n,a.src=s,o.parentNode.insertBefore(a,o)}}(document,”script”,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold