Ingen lösning i sikte

Telia Sonera behöver förändras, men vägen till bättring är både lång och skakig. Vi väljer att hålla oss vid sidlinjen i väntan på en tydligare riktning.

Det har stormat kring Telia Sonera i höst. Tidigare affärer i Eurasien har ifrågasatts av den amerikanska investmentfonden Muddy Waters, vilket har fått aktien på fall. Oavsett de händelser som lett fram till kalabaliken i Uzbekistan är osäkerheten i de forna Sovjetstaterna stor.

Marknaden har tagit det säkra före det osäkra och tryckt ned aktien till 2013 års nivåer. Från början av augusti har aktien tappat 20 procent.

Eurasien står för 30 procent av bolagets vinst. En betydande verksamhet som historiskt tillkom för att bidra med tillväxt. Nu uppvisar ett flertal av de stora länderna i regionen fallande försäljning med över 10 procent. Ökad konkurrens, prispress från marknadsledare och en mer mogen mobilpenetration bidrar till problemen. Långlivade försök att kunna driva verksamheten på etiskt korrekta villkor har inte fungerat. Ledningen som äntrade Telia Sonera 2013 vill nu lämna Eurasien. Den processen borde ha inletts direkt. Några köpare lär inte stå på kö nu när tillväxten faller och rysk ekonomi krisar. På sikt kan verksamheten ge extrautdelningar, men det är inget som ligger nära till hands.

För Telia Sonera gäller fram­över att utveckla kärnverksamheten: Europa och framför allt, Norden och Baltikum. Dessa områden står för 70 procent av vinsten och går hyfsat bra med vissa undantag som Danmark och Spanien. Danmark är en hårt konkurrensutsatt marknad som kräver förändringar. Försök till åtgärder har också gjorts, men dessa har misslyckats. EU-kommissionen slog nyligen ner på ett planerat samriskbolag med Telenor. Telia Sonera är nu tillbaka på ruta ett.

Beslutet är att beklaga då den europeiska telekommarknaden skulle må bra av en konsolidering.

Telekombranschen i Europa lider av kraftigt försämrad lönsamhet. Enligt en studie genomförd av New Street Research har avkastningen på eget kapital för mobiloperatörer halverats från 20 procent till 10 procent på fem år. Situationen är likartad i alla de större europeiska länderna.

Telia Sonera har som strategi att förändra verksamheten och sänka kostnaderna. Det är nödvändiga åtgärder. Ett sparprogram med målsättningen att få ned kostnaderna pågår. Från 2017 är det tänkt att kostnaderna ska minskas med 2 miljarder kronor.

Samtidigt har bolaget lanserat en omfattande investeringsplan. Detta görs för att försvara en stark marknadsposition främst i Sverige. Det är 4–5 miljarder som ska skapa affärer inom nya områden som e-hälsa och tv. Parallellt pågår även ett fiberanslutningsprojekt.

Någon tillväxt i teleoperatören med en rimlig tidshorisont är svår att se. Rörelseresultatet före avskrivningar väntas inte heller öka under innevarande år, enligt nya sänkta prognoser. Men verksamheten är stabil och genererar stora kassaflöden som kan användas för utdelning. Minst 3 kronor per aktie är att vänta vilket betyder en direktavkastning på nära 7 procent. Attraktivt, men det räcker inte för att vi ska köpa aktien.

Vi värderar ett skuldjusterat Telia Sonera i förhållande till rörelsevinsten före avskrivningar till 6,5 för 2015. Det är i linje med den europeiska sektorn. Någon premievärdering ser vi i närtid inte som befogad och väljer att inta en försiktig attityd till aktien. Vi sänker vår rekommendation till avvakta.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF