Ikea
Ikea Sverige ökade försäljningen
Försäljningen steg under ett år präglat av covid-19 som ledde till att svenskar var hemma mer än någonsin tidigare. Detta i sin tur ledde till en ökad efterfrågan för produkter som Ikea säljer inom områden som kök, hemmakontor, utomhusmöbler och sovrum.
Även e-handeln fick ett uppsving med en ökning på cirka 40 procent.
Antalet besök var 161 miljoner (151), ett nytt rekord. Antalet medlemmar i Ikea Family uppgår till tre miljoner, också det ett rekord.
Dock minskade Ikea försäljningen på global nivå i sitt senaste räkenskapsår fram till 31 augusti. Det framgår av ett pressmeddelande från Inter Ikea som äger Ikea-varumärket och säljer sortimentet till de tolv franchisetagarna som driver varuhusen.
På koncernnivå landade intäkterna dock på 39,6 miljarder euro, vilket kan jämföras med 41,9 miljarder euro under räkenskapsåret 2019.
Onlineförsäljningen ökade med 45 procent, med över fyra miljarder besök. E-handeln har även öppnats på den stora kinesiska marknaden.
Under nästa räkenskapsår ska man expandera till nya marknader som Mexiko och Filippinerna. Därutöver ska man öppna nya butiker på befintliga marknader.
Det framgår inte vad resultatet blev.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.