Ikea ska dubblas på fem år

Så svenskt som den blågula flaggan, med en Ingvar Kamprad vars alkoholproblem och före detta nazistsympatier har kommit att bli en del av mytbildningen runt bolaget – så beskrivs möbeljätten Ikeas framgångar i dagens Financial Times.

De närmaste fem åren ska Ikea-koncernens intäkter dubbleras och ytterligare 60-70 varuhus öppnas världen över samtidigt som de befintliga 139 ska utvidgas väsentligt. Det säger Ikeas VD, Anders Dahlvig, i en stor intervju i dagens Financial Times.

Under förra året omsatte företaget drygt 80 miljarder kronor och i dagsläget finns Ikea etablerat i 22 länder. ”Vår strategi är att koncentrera oss på existerande marknader, både att få dem att växa och att gå djupare in i dem”, säger Anders Dahlvig i intervjun.

”Det finns fortfarande marknader där det är svårt att tjäna pengar på kort sikt men det går väl ihop med vår filosofi. Både Ryssland och Kina innebär en enorm potential för oss. Många människor med begränsade medel – det är perfekt för vårt koncept.” Framgångssagan Ikea fascinerar fortfarande. Financial Times tecknar ett porträtt av en modern och förutseende koncern där globaliseringen länge varit en kärnfråga och där mångfaldstänkandet vad gäller företagets ledningsgrupper redan resulterat i att kanadensiskan Kerri Molinaro förra året utsågs till Sverigechef. Klart är dock att Ikea i utländska ögon fortfarande anses vara synonymt med grundaren Ingvar Kamprad.

”Ikeakonceptet har spridit sig världen över via en så stark företagskultur att den kan jämföras med en sekt”, skriver tidningen.

“I toppen finns Ingvar Kamprad, Ikeas karismatiske grundare, vars medgivande av före detta Nazisympatier och alkoholism lagts till myten.”

Det är först i skuggan av honom som Anders Dahlvig, som ändå är den som ska leda företaget till fortsatta framgångar, beskrivs som ”väl förberedd för intervjun, och då och då blickandes ned på sina handskrivna anteckningar.”

Att Ikea kämpar för fullt med att förbättra en av de svagaste länkarna i framgångskedjan, servicen, står helt klart. Financial Times kallar servicenivån ”skrämmande” och pekar på långa köer i varuhusen – och Anders Dahlvig håller med.

”Jag håller med om att det är så på helgerna. Men om du går in i varuhusen på en måndag eller tisdag håller jag inte med. Vi gör vårt yttersta men jag håller med om att vi inte gjort tillräckligt. Vi har inte varit snabba nog att ta itu med de problemen.”

Den mesta kritik som riktats mot Ikea de senaste åren har annars handlat om att vägen till de låga produktionskostnaderna går via barnarbete i lågprisländer, vilket Anders Dahlvig kommenterar som ett misstag och att man var oförberedd på anklagelserna.

”Vi hade ingen bra plan för att ta itu med de här sakerna och vi visste inte hurdan situationen var hos våra underleverantörer. Idag har vi en klar policy för barnarbete. Vi accepterar det inte alls.”

I fjol omsatte Ikea 80 miljarder kronor och hade 230 miljoner besökare i sina varuhus.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.