Varumärken
Ikea petas från tronen som Sveriges starkaste varumärke
På listan där Yougov rankat de högst rankade varumärkena i Sverige intar Swish förstaplatsen. Det innebär att Ikea knuffas ner till en andraplats. ICA kniper tredjeplatsen.
De starkaste varumärkena | ||
Ranking | Varumärke | Betyg |
1 | Swish | 42,6 |
2 | Ikea | 42,6 |
3 | ICA | 42,1 |
4 | Volvo | 37,0 |
5 | Wasabröd | 36,7 |
6 | Yes | 33,9 |
7 | Systembolaget | 33,2 |
8 | Apoteket | 32,2 |
9 | Västerbottenost | 31,8 |
10 | Kungsörnen | 31,5 |
“Det är otroligt hedrande att få ta emot en utmärkelse som denna. Ingen är gladare och stoltare än jag och gänget på Swish”, säger VD Urban Höglund.
Rankningen baseras på indexpoäng avseende sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet. Yougov noterar att medan den globala imagerankningen domineras av teknikjättar, består den svenska topp 10-listan mest av varumärken med ett svenskt ursprung. Den globala listan toppas av Google, följt av Samsung och Netflix.
Samtidigt är Swedbank det företag som stärkt sin image mest. Banken toppar listan över de varumärken som ökat mest i varumärksstyrka, med 4,4 poäng, följt av Avanza och Nordnet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.